Europarlamentarul liberal român Adina Vălean este propunerea pentru comisar european la Transporturi acceptată de preşedintele ales al Comisiei.
Serialul "Comisarul român" promite să se încheie, după ce președintele ales al Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a anunţat că acceptă nominalizarea eurodeputatei PNL-PPE Adina Vălean pentru portofoliul Transporturilor. Candidata va fi audiată în Comisia de Transporturi a Parlamentului European pe 14 noiembrie, după ce va fi trecut testul de integritate în comisia juridică.
Anterior, la Bucureşti, noul premier, liberalul Ludovic Orban, declarase că Adina Vălean şi colegul ei de partid şi de eurogrup politic Siegfried Mureşan sunt propunerile Guvernului pentru funcţia de comisar european.
Un purtător de cuvânt al echipei de tranziţie din Executivul comunitar, citat de corespondenta Radio România la Bruxelles, a precizat că, la interviul cu doamna von der Leyen, ambii candidaţi s-au descurcat bine. Comentatorii spun că, în adoptarea deciziei, a prevalat echilibrul de gen şi dorinţa de a se atinge paritatea între bărbaţi şi femei în compoziţia viitoarei Comisii.
Profesoară de matematică, eurodeputată din 2007, anul în care România a fost admisă în Uniune, Adina Vălean (51 de ani) a fost vicepreşedinte al Legislativului comunitar, a condus Comisia de mediu, iar în prezent este preşedinte al Comisiei de industrie. În 2009, europarlamentarul PNL a contribuit decisiv la diminuarea tarifelor pentru traficul de Internet în regim de roaming. În aprilie, un studiu realizat de "VoteWatch Europe" a plasat-o pe Adina Vălean pe locul patru în topul celor mai influenți europarlamentari din fosta legislatură.
Când a nominalizat-o, premierul Orban a menţionat că s-a consultat cu preşedintele Klaus Iohannis. Precizarea devenise obligatorie, după ce, săptămâna trecută, purtătoarea de cuvânt a Comisiei Europene, Mina Andreeva, declarase ca ''există îndoieli serioase'' că propunerea de comisar făcuta de fostul Executiv social-democrat e "legitimă'', întrucât ex-premierul Viorica Dăncilă nu s-a coordonat cu şeful statului. Aceasta îl propusese pe fostul ministru delegat pentru Afaceri Europene, Victor Negrescu. Anterior, eşuaseră alte două propuneri social-democrate: foştii miniştri Rovana Plumb, respinsă de comisia juridică, din motive de integritate, şi Dan Nica, pentru care nici n-au mai început procedurile, după ce, pe 10 octombrie, Guvernul care l-a propus a picat testul moţiunii de cenzură în Parlamentul de la Bucureşti.
Presa e, acum, aproape sigură că Adina Vălean va deveni al patrulea comisar din România, după Leonard Orban la Multilingvism, Dacian Cioloş la Agricultură şi Corina Creţu la Politici Regionale. Tot ziarele de la Bucureşti scriu, însă, că e cel puţin ironică încredinţarea portofoliului Transporturilor unei ţări care încă n-are o reţea corentă de autostrăzi, n-a mai investit de decenii în reabilitarea infrastructurii feroviare şi a cărei companie aeriană, TAROM, a înregistrat în ultimii doi ani pierderi care ar trece de 340 de milioane de euro.
Linkuri utile
Copyright © . All rights reserved