Ascultă Live

Ascultă Radio România Internațional Live

O nouă strategie pentru piața unică

Noua strategie privind piața unică prezentată de Comisia Europeană stabilește acțiuni îndrăznețe care să reducă barierele existente ce frânează comerțul și investițiile intra-UE, ajută IMM-urile să își desfășoare și să își extindă activitățile și ușurează sarcinile întreprinderilor prin stimularea digitalizării.

Stéphane Séjourné (Foto: ©European Union, 2025 - Source: EC - Audiovisual Service Photographer: Bogdan Hoyaux)
Stéphane Séjourné (Foto: ©European Union, 2025 - Source: EC - Audiovisual Service Photographer: Bogdan Hoyaux)

, 13.06.2025, 09:30

De la crearea sa în urmă cu peste 30 de ani, piața unică a fost un catalizator puternic pentru creșterea economică, prosperitatea și solidaritatea Europei. Cu 26 de milioane de întreprinderi și 450 de milioane de consumatori, Europa este a doua piață mondială ca mărime în prezent, cu un PIB de 18 mii de miliarde de euro, reprezentând 18% din economia mondială. Menită să creeze o piață internă europeană mai simplă, mai fluidă și mai puternică, o strategie privind piața unică a fost prezentată recent de Comisia Europeană.

Strategia stabilește acțiuni îndrăznețe care să reducă barierele existente ce frânează comerțul și investițiile intra-UE, ajută IMM-urile să își desfășoare și să își extindă activitățile și ușurează sarcinile întreprinderilor prin stimularea digitalizării.

Stéphane Séjourné, vicepreședinte executiv al Comisiei Europene:“Ideea este simplă: în prezent, întreprinderile devin internaționale înainte de a deveni europene.

În contextul geopolitic și comercial actual asta nu se mai poate, primii parteneri economici ai europenilor trebuie să fie alți europeni. Acesta este sensul principal al acțiunii noastre, așa cum a spus de altfel și președinta Comisiei în fața Parlamentului European. Pentru a întări economia, piața internă este unul dintre factorii de competitivitate pe care chiar noi îi controlăm, este o pârghie a acțiunilor autonome și suverane pentru Europa. Trebuie să mergem mai departe cu integrarea pieței și să o protejăm mai mult față de amenințările externe.

În noua strategie propunem o schimbare a metodei în primul rând, demarând o abordare mai pragmatică a pieței unice, o abordare sectorială. Trebuie să abordăm pe rând și să depășim obstacolele care împiedică întreprinderile noastre să devină europene, sector cu sector, meserie cu meserie, și să ne uităm foarte atent ce se întâmplă în fiecare țară și în fiecare sector vizat.

E momentul să facem acest lucru pentru că e multă incertitudine în prezent pe piață și în plan internațional, iar piața internă devine un refugiu pentru întreprinderile și pentru economia europeană. Și este, de asemenea, un imperativ de ordin economic: cifrele FMI arată că barierele în calea comerțului intra-UE echivalează cu 50% din taxele vamale pe produse și cu 110% pentru servicii.”

Strategia privind piața unică se axează pe mai multe priorități, precum eliminarea barierelor, în principal a celor mai dăunătoare 10 bariere raportate de întreprinderi. Între acestea: modalități complicate de înființare și funcționare a întreprinderilor; norme UE complexe; lipsa de asumare a responsabilității de către statele membre; recunoașterea limitată a calificărilor profesionale; lipsa unor standarde comune; norme fragmentate privind ambalarea; lipsa de conformitate a produselor; reglementări naționale restrictive și divergente în materie de servicii.

Apoi, este vorba de insuflarea unui nou dinamism sectorului european al serviciilor, strategia propunând să prezinte o lege privind serviciile în domeniul construcțiilor și o nouă lege a UE privind livrările pentru a moderniza normele atât în sectorul construcțiilor, cât și în sectorul poștal și al coletelor; să faciliteze serviciile legate de industrie, cum ar fi instalațiile, serviciile de întreținere și reparare; să sprijine statele membre în ceea ce privește scutirea serviciilor reglementate pentru întreprinderi de norme inutile.

De asemenea, pentru a ajuta IMM-urile să valorifice la maximum oportunitățile de extindere ale pieței unice, Comisia introduce o nouă definiție a întreprinderilor mici cu capitalizare medie, SMC, extinzând la acestea unele dintre beneficiile oferite IMM-urilor.

Strategia propune și un „identificator IMM”, un instrument online care oferă o modalitate simplă de verificare a statutului de IMM. Nu în ultimul rând, este vorba de simplificarea normelor existente și transformarea digitalizării în normă, dar și, între altele, de îmbunătățirea asumării în comun a responsabilității pentru piața unică. În acest scop, statele membre ar trebui să numească un reprezentant la nivel înalt al pieței unice („Sherpa”) pentru a supraveghea aplicarea normelor privind piața unică a UE.

RadioRomaniaInternational · Alo Bruxelles 13 iunie 2025
Gheorghe Piperea (Photographer: Laurie DIEFFEMBACQ Copyright: © European Union 2025 - Source : EP)
Alo, Bruxelles? joi, 18 septembrie 2025

Siguranța produselor în domeniul comerțului electronic

Abordarea provocărilor generate de platformele de comerț electronic reprezintă una dintre prioritățile majore ale Comisiei Europene. În fiecare...

Siguranța produselor în domeniul comerțului electronic
Birgit Sippel (Foto: Copyright: © European Union 2025 - Source : EP Photographer: Laurie DIEFFEMBACQ)
Alo, Bruxelles? miercuri, 17 septembrie 2025

40 de ani de la semnarea Acordului Schengen 

Raportul publicat de Comisie referitor la situația spațiului Schengen arată că normele stipulate de lege sunt corect aplicate și că eforturile...

40 de ani de la semnarea Acordului Schengen 
Maria Grapini (Photographer: Laurie DIEFFEMBACQ Copyright: © European Union 2025 - Source : EP)
Alo, Bruxelles? marți, 16 septembrie 2025

Consolidarea zonelor rurale prin fonduri de coeziune

Parlamentul European a adoptat o rezoluție cu privire la consolidarea zonelor rurale prin Politica de Coeziune, document care include mai multe...

Consolidarea zonelor rurale prin fonduri de coeziune
Glenn Micallef (Foto: Photographer: Fred MARVAUX Copyright: © European Union 2025 - Source : EP)
Alo, Bruxelles? luni, 15 septembrie 2025

Aderarea Republicii Moldova la programul Europa Creativă

Comisarul european pentru echitate între generații, tineret, cultură și sport, Glenn Micallef și ministrul moldovean al culturii, Sergiu Prodan,...

Aderarea Republicii Moldova la programul Europa Creativă
Alo, Bruxelles? vineri, 12 septembrie 2025

Modernizarea acordurilor economice UE-Mexic și UE Mercosur

În anul 2000, relațiile comerciale dintre Uniunea Europeană și Mexic au fost așezate pe bazele unui parteneriat denumit Acordul Global. În...

Modernizarea acordurilor economice UE-Mexic și UE Mercosur
Alo, Bruxelles? joi, 11 septembrie 2025

Regulamentul european privind libertatea mass-mediei

Libertatea de exprimare și de informare este un drept fundamental al omului. Mass-media liberă și pluralistă reprezintă elemente esențiale ale...

Regulamentul european privind libertatea mass-mediei
Alo, Bruxelles? miercuri, 10 septembrie 2025

Noi acțiuni de implementare a Pilonului european al drepturilor sociale

Vicepreședintele executiv al CE, comisar pentru Drepturi sociale și competențe, locuri de muncă de calitate și pregătire, Roxana Mânzatu, a...

Noi acțiuni de implementare a Pilonului european al drepturilor sociale
Alo, Bruxelles? marți, 09 septembrie 2025

Pași pentru aderarea Republicii Moldova la UE

Republica Moldova a depus o cerere de aderare la UE în martie 2022 și a primit statutul de țară candidată în iunie 2022. Negocierile de aderare...

Pași pentru aderarea Republicii Moldova la UE

Parteneri

Muzeul Național al Țăranului Român Muzeul Național al Țăranului Român
Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS
Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online
Institului European din România Institului European din România
Institutul Francez din România – Bucureşti Institutul Francez din România – Bucureşti
Muzeul Național de Artă al României Muzeul Național de Artă al României
Le petit Journal Le petit Journal
Radio Prague International Radio Prague International
Muzeul Național de Istorie a României Muzeul Național de Istorie a României
ARCUB ARCUB
Radio Canada International Radio Canada International
Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti” Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti”
SWI swissinfo.ch SWI swissinfo.ch
UBB Radio ONLINE UBB Radio ONLINE
Strona główna - English Section - polskieradio.pl Strona główna - English Section - polskieradio.pl
creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti
italradio italradio
Institutul Confucius Institutul Confucius
BUCPRESS - știri din Cernăuți BUCPRESS - știri din Cernăuți

Afilieri RRI

Euranet Plus Euranet Plus
AIB | the trade association for international broadcasters AIB | the trade association for international broadcasters
Digital Radio Mondiale Digital Radio Mondiale
News and current affairs from Germany and around the world News and current affairs from Germany and around the world
Comunità radiotelevisiva italofona Comunità radiotelevisiva italofona

Furnizori de servicii de difuzare/redifuzare

RADIOCOM RADIOCOM
Zeno Media - The Everything Audio Company Zeno Media - The Everything Audio Company