Planuri privind transportul feroviar de mare viteză
CE stimulează competitivitatea Europei printr-un nou pachet privind transporturile, care va accelera implementarea reţelei feroviare de mare viteză.
Mihai Pelin, 21.11.2025, 09:30
Comisia Europeană a adoptat un pachet cuprinzător privind transporturile. Acesta va accelera implementarea rețelei feroviare de mare viteză a Europei și va stimula investițiile în combustibili din surse regenerabile și cu emisii scăzute de dioxid de carbon pentru sectorul aviației și cel naval.
Competitivitatea și durabilitatea sunt principiile directoare ale acestui pachet, care urmărește să facă sistemul de transport al UE mai eficient, mai interconectat, mai accesibil, mai curat și mai rezilient. Măsurile prezentate acoperă două domenii-cheie – transportul feroviar, în care Europa este deja lider în ceea ce privește durabilitatea, și combustibilii, în care Europa trebuie să accelereze acum investițiile pentru tranziția sa energetică.
Scopul este de a reduce timpul de călătorie și de a face din transportul feroviar o alternativă mai atractivă la transportul aerian pe distanțe scurte, sporind astfel numărul de pasageri și stimulând economiile regionale și turismul.
Raffaele Fitto, vicepresedinte executiv pentru Coeziune şi Reforme, a oferit mai multe amănute despre acest proiect: „Noul plan de acțiune privind transportul feroviar de mare viteză stabilește pașii necesari pentru a crea o rețea feroviară europeană mai rapidă, mai interoperabilă și mai bine conectată până în 2040. Aceasta înseamnă o Europă mult mai conectată și mai unită. Prin finalizarea legăturilor dintre orașele noastre mari, pasagerii vor avea conexiuni mai rapide, opțiuni alternative la zborurile scurte și călătoriile lungi cu mașina, opțiuni de rezervare mai ușoare și prețuri mai accesibile. Acest set de măsuri este esențial pentru competitivitate, dar are și o dimensiune importantă de coeziune. Va apropia cetățenii, facilitând afacerile în întreaga UE. Îmbunătățirea timpilor de călătorie între capitalele Europei este un rezultat tangibil și pragmatic al voinței noastre de a face Europa mai unită și mai eficientă.”
Bazându-se pe rețeaua transeuropeană de transport (TEN-T), planul prevede conectarea nodurilor majore la viteze de cel puțin 200 km/h. Astfel, pasagerii vor putea călători de la Berlin la Copenhaga în patru ore în loc de șapte în prezent și de la Sofia la Atena în șase ore în loc de 13 ore și 40 de minute în prezent.
Noile legături transfrontaliere vor permite, de asemenea, călătorii mai rapide și mai simple, cum ar fi Paris-Lisabona via Madrid și o conectivitate îmbunătățită între capitalele baltice.
Pentru a realiza această viziune, Comisia propune patru direcții principale de acțiune. Prima se referă la eliminarea blocajelor transfrontaliere prin termene obligatorii care urmează să fie stabilite până în 2027 și identificarea opțiunilor pentru viteze mai mari, inclusiv peste 250 km/h atunci când acest lucru este viabil din punct de vedere economic. Cea de-a doua are în vedere elaborarea unei strategii de finanțare coordonate, inclusiv a unui dialog strategic cu statele membre, cu industria și cu finanțatorii, care să conducă la un acord feroviar de mare viteză pentru a mobiliza investițiile necesare.
O altă direcție se bazează pe îmbunătățirea condițiilor pentru ca industria feroviară și operatorii feroviari să investească, să dezvolte soluții inovatoare și să funcționeze în mod competitiv, inclusiv printr-un mediu de reglementare mai atractiv.
Nu în ultimul rând, se dorește consolidarea guvernanței la nivelul UE, administratorii de infrastructură urmând să se coordoneze în ceea ce privește capacitatea pentru serviciile transfrontaliere pe distanțe lungi, facilitând în același timp standardizarea și autorizarea.
Dincolo de perioadele de călătorie mai scurte, planul va reduce congestionarea și va elibera capacitatea pe liniile convenționale, facilitând trenurile de noapte, transportul de mărfuri și mobilitatea militară, consolidând în același timp competitivitatea Europei în domeniul turismului și al industriei.