Efecte ale crizei din Orientul Mijlociu
Noua criză din Orient rezonează în România.

Bogdan Matei, 17.06.2025, 11:45
Operatorul aerian naţional al României, TAROM, a anunţat că, pe fondul noii crize din Orientul Mijlociu, prelungeşte suspendarea temporară a zborurilor comerciale către şi dinspre Tel Aviv, în Israel, Beirut, în Liban, şi Amman, în Iordania. Cursele nu se vor relua mai devreme de sfârşitul acestei săptămâni. În tot acest timp, aproape 400 de români solicită evacuarea din Israel şi Iran. Secretarul de stat pentru Afaceri Europene, Orientul Mijlociu şi Africa din ministerul român de Externe, Clara Staicu, spune că, având în vedere că atât în Israel, cât şi în Iran, spaţiul aerian este închis, repatrierile se pot face doar pe cale rutieră, fie prin Egipt, fie prin Azerbaijan. Ea adaugă că decizia de a folosi aeronave militare pentru eventuale evacuări va fi luată de Guvern. Reprezentanţii ministerului sunt în legătură permanentă cu misiunile diplomatice din statele afectate, precum şi cu autorităţile locale, în vederea identificării variantelor sigure de evacuare. De asemenea, aceştia se coordonează cu misiunile altor state partenere şi aliate, care au cetăţeni în situaţii similare.
La Bucureşti, experţii avertizează că intensificarea conflictului militar dintre statul evreu şi republica islamică poate avea efecte negative semnificative la nivel global. Analistul economic Dragoş Cabat, membru în Consiliul CFA România: „Sigur, vorbim întotdeauna, atunci când se întâmplă ceva în Orientul Milociu, de preţul petrolului şi al gazelor, în primul moment. Deci o creştere a preţului petrolului şi a preţului gazelor este de aşteptat cu atât mai mult cu cât conflictul va escalada sau poate escalada şi mai mult. Aceasta înseamnă nu numai o fluctuaţie de scurtă durată a preţului petrolului şi gazelor, ci o creştere pe termen mai lung a acestora. De asemenea, având în vedere că Iranul este în jurul unei strâmtori, Ormuz, foarte importante din punct de vedere comercial, prin care trec nu numai petrolul şi gazelor, dar şi alte materii prime dinspre Asia către Europa şi către Statele Unite, blocarea potenţială a acestei strâmtori ar însemna, de asemenea, o creştere mare a costului materiilor prime şi a tuturor produselor care treceau pe acolo, produsele şi dinspre Asia de Est, deci şi dinspre China, dinspre India şi toate celelalte. Deci este o situaţie nedorită care va ridica în perioada aceasta preţul tuturor materiilor prime.”
În plan politic şi geostrategic, instabilitatea poate influenţa evoluţiile de pe pieţele de capital şi bursele de mărfuri – mai explică Dragoş Cabat. El aminteşte că, deşi în Orientul Mijlociu este un conflict mocnit, care durează de zeci de ani, de la constituirea statului Israel, şi probabil va mai dura multă vreme, la suprafaţă luptele ţin, de obicei, între o săptămână şi o lună.