Început tensionat de an școlar
Noul an şcolar din România începe pe fondul nemulţumirilor angajaţilor din Educaţie.
Roxana Vasile, 08.09.2025, 11:36
Noul an şcolar a început în România, pe 8 septembrie, pe fondul nemulţumirilor angajaţilor din Educaţie privind măsurile de austeritate impuse de guvernul de coaliție PSD-PNL-UDMR-USR. Marile federaţii sindicale au făcut repetate apeluri la boicotarea deschiderii anului şcolar, iar în multe unităţi de învăţământ nu s-au mai organizat tradiţionalele serbări inaugurale. Chiar și în lipsa activităţilor specifice primei zile de școală, cele aproximativ 3 milioane de preșcolari și elevi au fost, însă, primiţi în clase.
În București a fost anunţat un miting în faţa sediului executivului și un marş de protest până la palatul prezidențial. Principala nemulţumire – creşterea normei didactice, care, în opinia, sindicaliștilor, echivalează cu o tăiere mascată a veniturilor dascălilor cu 10-20%, profesorii fiind forţaţi să predea mai multe materii diferite pentru a acumula orele necesare completării normei didactice.
Nemulțumiri sunt legate și de reducerea tarifului pentru plata cu ora, mărirea numărului de elevi din clase sau comasarea unităților de învățământ cu mai puțin de 500 de elevi. Într-un cuvânt, sindicatele denunţă o criză fără precedent în învăţământul românesc din ultimii 35 de ani. Învățământ care, în treacăt fie spus, a fost supus, în toată această perioadă, reformelor mai degrabă nereușite ale miniștrilor care au gestionat, în timp, domeniul.
Actualul – profesorul universitar Daniel David – afirmă, într-un comunicat, că înţelege nemulţumirile, dar crede că acestea nu trebuie folosite pentru a bloca sistemul de Educaţie, ci pentru a construi măsuri şi reforme care să-l îmbunătăţească. Modificările sunt de austeritate, nu au drept scop reformarea domeniului – răspund nemulțumiții.
Mai multe organizaţii de elevi, dar și de studenți au anunțat că susţin acţiunile de protest ale profesorilor şi au denunţat, la rândul lor, modificarea sistemului de acordare a burselor, prin care este diminuat cu mult numărul beneficiarilor, în numele efortului colectiv care li se cere tuturor românilor de rând pentru scăderea deficitului uriaș al țării.
Potrivit unui studiu al ong-ului World Vision România, la acest început de an şcolar, doar 42% dintre elevii români au toate rechizitele necesare, iar 12% nu au aproape nimic pregătit pentru şcoală. În plus, doar circa 23% au fost informaţi clar şi complet despre schimbările legislative şi reorganizările care se pregătesc în şcoli, în jur de 48% au auzit doar sumar, iar peste 22% nu au fost informaţi deloc. Cu toate acestea, 25% dintre elevi se declară foarte încrezători, iar 49% destul de încrezători că şcoala îi va pregăti pentru viaţa de adult. Mulţi vor mai multă apropiere între profesori şi copii, un mod de predare bazat pe exemple clare şi exerciţii aplicate, mai puţine teme şi o programă adaptată nevoilor reale.