Tren direct Bucureşti – Kiev
Se reia legătura feroviară Bucureşti – Kiev.

Ştefan Stoica, 07.10.2025, 11:35
Un tren direct pe ruta Kiev – Ungheni – Bucureşti Nord şi retur va fi introdus în circulaţie din data de 10 octombrie 2025, a anunţat, la începutul săptămânii, compania naţională CFR Călători. Un anunţ simetric a făcut şi partea ucraineană. Astfel, compania omoloagă din Ucraina va introduce o rută feroviară zilnică între Kiev și București, a anunțat Ministerul Comunităților, Teritoriilor și Dezvoltării Infrastructurii al Ucrainei, potrivit publicației Rubrika, citată de Mediafax.
Noua rută va lega Ucraina de România printr-un traseu care trece prin Kiev, Vinița, Jmerynka, Mohîliv-Podilskîi, Velcineț, Ungheni și Iași, cu destinația finală Gara de Nord din București. Durata unei călătorii Bucureşti – Kiev va fi de aproximativ 24 ore, la fel şi a celei Kiev – Bucureşti. Trenul internaţional IR 99/401 Kiev (plecare 06:30) – Bucureşti Nord (sosire 06:47) circulă începând cu data de 10/10/2025, iar trenul internaţional IR 402/100 Bucureşti Nord (plecare 19:10) – Kiev (sosire 19:34), circulă începând cu data de 11/10/2025. Preţul unei legitimaţii de călătorie în relaţia Bucureşti Nord – Kiev, la vagon de dormit (cu patru paturi în cabină), este de 73,4 euro.
„Lansarea acestei rute este încă un pas spre integrarea Ucrainei în spațiul european de transport”, au transmis reprezentanții companiei feroviare Ukrzaliznytsia. Ionel Scrioșteanu, secretar de stat în Ministerul român al Transporturilor, anunța încă din luna august că vagoanele ucrainene se vor atașa la trenul Prietenia via Chișinău. Din vară s-au purtat discuții pentru reintroducerea unui tren direct între cele două capitale şi s-au făcut și teste. Sunt câțiva ani de când nu mai circulă un tren direct între București și Kiev, iar o mare diferență este că acum trenul va ieși din țară pe la Ungheni și traversează Republica Moldova, în timp ce trenul de acum câțiva ani nu tranzita Moldova, ci părăsea România la punctul de frontieră Vicșani – Vadu Siret (Ucraina).
Refacerea legăturii feroviare între capitalele celor două state vecine este un gest normal într-un climat geopolitic profund viciat de războiul purtat de Rusia contra fostului său vasal din era sovietică şi care durează de peste trei ani şi jumătate. De la începutul acestei agresiuni ilegale şi nejustificate, Bucureştiul s-a poziţionat corect, asemenea aliaţilor din NATO şi a partenerilor din Uniunea Europeană, de partea celui agresat. Bucureştiul a oferit ajutor umanitar refugiaţilor ucraineni care au venit în România după declanşarea conflictului, a furnizat ajutor constând în echipament militar şi a permis tranzitul grânelor ucrainene spre destinaţiile lor de export.
Toate acestea, în pofida retoricii ostile, fals pacifiste, a autointitulaţilor suveranişti autohtoni, în fapt populişti ultranaţionalişti despre care majoritatea comentatorilor susţin că fredonează acorduri dragi Moscovei.