Un nou tronson pe autostrada Moldovei
Traficul rutier a fost deschis joi pe lotul 3 al Autostrăzii Moldovei, cea care, atunci când va fi finalizată, va lega sudul României de graniţa de nord, cu Ucraina.
Sorin Iordan, 28.11.2025, 11:50
Infrastructura de transport se numără printre elementele critice ale planurilor europene de apărare, în actualul climat de securitate tensionat cauzat de o Federaţie Rusă agresivă. Reţeaua de drumuri naţionale, expres şi autostrăzi a reprezentat, de-a lungul timpului, o vulnerabilitate majoră a României, care de mai bine de trei decenii se chinuie să reducă decalajul faţă de centrul şi vestul Europei. Deşi în 2023, România a depăşit pragul de 1.000 de kilometri de autostrăzi și drumuri expres daţi în folosinţă, un an mai târziu ţara se afla pe penultimul loc în Uniunea Europeană la capitolul densitatea autostrăzilor, conform Eurostat.
În aceste condiţii, în 2016, guvernul de la Bucureşti a adoptat Master Planul General de Transport care stabilește principalele direcții de dezvoltare a infrastructurii de transport din România până în 2030. Unul dintre obiectivele acestuia este conectarea provinciilor istorice ale României – Muntenia, Moldova şi Transilvania – cu reţele moderne de drumuri şi cale ferată. Parte a acestui demers este Autostrada A7, cunoscută sub denumirea de Autostrada Moldovei sau Autostrada Unirii Principatelor Române. Cu o lungime planificată de circa 450 de kilometri, Autostrada Moldovei va lega sudul României de graniţa de nord cu Ucraina. Joi, un nou lot al acesteia, a fost dat în folosinţă. Este vorba despre un segment de 13 km care uneşte localitatea Pietroasele de oraşul Buzău şi permite deplasarea, pe autostradă, de la Bucureşti la Focşani, pe o distanţă de aproximativ 210 de kilometri. La deschiderea circulaţiei pe acest lot au fost prezenţi reprezentanţi ai guvernului şi parlamentari.
Directorul general al Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere, Cristian Pistol, a subliniat faptul că este pentru prima dată când se reuşeşte conectarea a două regiuni istorice ale României cu o autostradă. Fostul ministru al transporturilor, actualul şef al Camerei Deputaţilor Sorin Glindeanu a spus că lucrările de construcţie au fost terminate mai repede decât era specificat în contract şi că, odată cu inaugurarea, oraşul Buzău poate să devină un nod logistic extrem de important. La rândul său, ministrul transporturilor în exerciţiu, Ciprian Şerban, a anuntat că, în cazul în care condiţiile meteorologice vor permite, se încearcă deschiderea a încă 49 km, între Focşani şi Adjud, până la finalul acestui an. Autorităţile promit că, la anul, şoferii vor circula pe 330 de kilometri din Autostrada Moldovei.
Cu circa 8 km de autostradă la 100.000 de locuitori, România recuperează lent decalajul de infrastructură rutieră faţă de Polonia şi Cehia, care au circa 15 km la suta de mii de locuitori. În 2026, peste 850 km de drumuri de mare viteză din România se vor afla în construcţie. Până la finalizarea lor, se poate circula pe aproximativ 1.400 de km de autostradă şi drum expres.