Jurnal românesc – 27.11.2025
Deținătorii pașapoartelor diplomatice și de serviciu din Republica Moldova și România vor fi scutiți de vize pe ambele maluri ale Prutului.
Mihai Pelin, 27.11.2025, 11:34
Deținătorii pașapoartelor diplomatice și de serviciu din Republica Moldova și România vor fi scutiți de vize pe ambele maluri ale Prutului. Guvernul de la Chisinau a aprobat, miercuri, inițierea negocierilor asupra Acordului interguvernamental în acest sens. Inițiativa aparține părții române, având în vedere faptul că, începând cu 31 martie 2024, România este obligată să respecte Acquis-ul Schengen. Documentul va armoniza cadrul juridic bilateral la regulile Schengen privind călătoriile fără viză pentru deținătorii de pașapoarte diplomatice și de serviciu și nu afectează regimul general de călătorii al cetățenilor. Potrivit proiectului, titularii acestor pașapoarte vor putea intra, tranzita și rămâne pe teritoriul statului celeilalte părți fără necesitatea obținerii unei vize, pentru o perioadă de până la 90 de zile în orice interval de 180 de zile. Perioada de ședere pe teritoriul României se va calcula cumulativ, incluzând eventualele șederi în alte state care aplică Convenția de Implementare a Acordului Schengen. Acordul mai prevede scutirea de viză, pe întreaga durată a misiunii, pentru membrii misiunilor diplomatice și ai oficiilor consulare ale ambelor state, cu condiția notificării numirii lor pe cale diplomatică cu cel puțin 30 de zile înainte de începerea misiunii.
ICR sprijină prima ediție a KinoHora Film Festival, un eveniment cinematografic unic, care reunește producții reprezentative din România și Republica Moldova și creează un spațiu de dialog între cineaști și publicul din cele două țări. Festivalul se desfășoară la Happy Cinema București, în perioada 28–30 noiembrie, și continuă la Happy Cinema Chișinău, de Ziua Națională a României. Prin selecția sa variată, KinoHora Film Festival propune o selecție echilibrată între filme clasice și producții recente, devenind astfel un spațiu de întâlnire între generații de cineaști și între două culturi care împărtășesc același patrimoniu artistic și lingvistic. Deschiderea este programată pe 28 noiembrie, la București, cu proiecția filmului „Povești moldovenești” (2024), o antologie alcătuită din cinci scurtmetraje care surprind frumusețea și complexitatea Moldovei, combinând călătoria vizuală cu întâlniri surprinzătoare. Pe 1 decembrie, proiecțiile continuă la Chișinău cu unele dintre cele mai apreciate filme românești. Printre acestea se regăsesc: „Moartea domnului Lăzărescu” (2005) de Cristi Puiu „Anul nou care n-a fost” (2024) de Bogdan Mureșanu, „Cravata galbenă” (2025), film biografic dedicat dirijorului Sergiu Celibidache, regizat chiar de fiul său Serge Ioan Celibidache, precum și „Jaful secolului” (2025), de Teodora Mihai.
Expoziția „Ale somnului făpturi‟, semnată de artista Gabriela Culic, poate fi văzută la galeria ICR Stockholm. Expoziţia include, alături de pictură, proiecţia unui video intitulat „Revin în opt minute”, o lucrare filmată de la fereastra atelierului de creaţie al artistei. Cu un titlu inspirat de un vers al poeziei „Vis” de Mihai Eminescu, Gabriela Culic surprinde, în cele 50 de lucrări de pictură şi grafică, teme precum „Chipul nevăzut al femeilor”, „Valuri subterane”, „Lucrurile se întâmplă în altă parte”, „Vâlva lupilor”, „Ale somnului făpturi”. Muzeul Naţional Brukenthal din Sibiu a găzduit la începutul anului expoziția artistei și a primit în colecția sa permanentă lucrări semnate de aceasta. Gabriela Culic a absolvit în 2003 Universitatea Naţională de Arte din Bucureşti, Facultatea de Pictură. În ultimii 20 de ani, artista a avut numeroase expoziții în România și în străinătate, în București, Sibiu, Stockholm, Berlin, Viena, Paris, Bruxelles și New York. Expoziția de la Stockholm este deschisă până pe 5 februarie 2026 și va putea fi vizitată inclusiv de Ziua Culturii Naţionale, celebrată pe 15 ianuarie 2026, dată ce marchează naşterea poetului naţional Mihai Eminescu.
ICR de la Varșovia și Centrul Internaţional pentru Cultură din Cracovia invită publicul să redescopere universul artistic al lui Constantin Brâncuși prin prisma fotografiei, care pentru sculptor nu era doar un instrument de documentare, ci un mediu de creație în sine. Expoziția „Brâncuși. Sculptând cu lumina” face parte din programul Sezonului Cultural România–Polonia 2024-2025 și poate fi vizitată până pe 14 decembrie. ICR noteaza ca expoziția ce prezintă o selecție de fotografii originale realizate de Brâncuși, aflate în trei colecții private, reprezinta o încercare de a pătrunde în procesul de creație al artistului român, de a înțelege cum percepea el lumea și materia, cum folosea lumina și umbra pentru a da formei semnificații mai profunde. Expoziția este concepută ca un parcurs artistic adaptat propriei biografii a artistului: originea tânărului născut la poalele Carpaților, deschiderea către lume prin temeritatea de a fi traversat Europa pentru a ajunge în capitala artelor începutului de secol XX, stabilirea sa la Paris și transformarea atelierului său într-un adevărat laborator al artei moderne. Expoziția se încheie cu impresionante imagini ale Ansamblului monumental de la Târgu Jiu, instalat în 1937-1938, care simbolizează reîntoarcerea sa simbolică în țara natală.