Ghidul Național pentru învățământ simultan
Ministerul Educației și Cercetării a avizat Ghidul Național pentru învățământ simultan, elaborat de World Vision România.

Radio România Internațional, 05.10.2025, 13:20
Ministerul Educației și Cercetării a avizat Ghidul Național pentru învățământ simultan, elaborat de World Vision România după un an de pilotare în 22 de școli rurale. Documentul oferă o metodologie clară pentru organizarea orelor în clase cu elevi de vârste și niveluri diferite, o realitate frecventă în mediul rural.
Rezultatele obținute în școlile-pilot sunt semnificative. Jumătate dintre unități au raportat o prezență de 99%, iar o treime au atins 100%. Peste 85% dintre cadrele didactice estimează o creștere a frecvenței cu peste 90%. În privința performanței școlare, 78,5% dintre elevi și-au îmbunătățit rezultatele la limba română, iar 76% la matematică. Aproximativ 80% dintre copii au primit calificative „Bine” și „Foarte bine”.
Metodologia a fost percepută ca un sprijin real de către profesori: 76% dintre ei declară că le-a ușurat semnificativ activitatea. Cele mai utile componente au fost cele dedicate strategiilor didactice adaptate claselor simultane, gestionării timpului, amenajării spațiului și proiectării demersului educațional. În școli au fost introduse rutine de gândire vizibilă, metode de învățare diferențiată și organizarea pe centre de învățare – toate contribuind la implicarea activă a elevilor.
Cu toate acestea, învățământul simultan rămâne o provocare la nivel național. Un sondaj realizat de World Vision România arată că 58% dintre profesori semnalează lipsa materialelor didactice adaptate, iar 53% nu au beneficiat de formare metodologică specifică. Deficitul de instruire și resursele insuficiente continuă să fie obstacole majore.
Metodologia a fost aplicată și în cadrul proiectului „Pâine și Mâine”, care oferă copiilor din mediul rural o masă caldă zilnic și ore de educație remedială. Evaluările arată că acolo unde elevii au beneficiat de hrană sănătoasă și sprijin educațional, prezența la școală a crescut semnificativ. Pentru aproape jumătate dintre copii, masa oferită la școală este principala masă a zilei, iar pentru 22% este singura. 64% dintre reprezentanții școlilor au observat o îmbunătățire a frecvenței după introducerea mesei calde.
World Vision România a început deja formarea cadrelor didactice din școlile cu predare simultană, cu obiectivul ca metodologia să fie adoptată pe scară largă. Potrivit ministrului Educației, Daniel David, România învățământului simultan este o opțiune bună pentru educația din mediul rural:
„Învăţământul simultan este o opţiune educaţională, în zonele unde copiii sunt puţini şi cu vârste diferite. Spre exemplu, acest lucru devine practică educaţională standard mai ales în ţări care aleg să-şi păstreze şcoala în medii rurale, fără a muta copiii(…) Din acest an, acolo unde decidem să păstrăm şcoala, dar numărul mic de copii ne duce la învăţământ simultan, am început şi un program de training, după cele mai bune practici europene, pe baza unui ghid elaborat de World Vision şi cu implicarea organizaţiei. Mă aştept în următorii ani la rezultate educaţionale mai bune, în beneficiul copiilor.”