O nouă strategie pentru piața unică
Noua strategie privind piața unică prezentată de Comisia Europeană stabilește acțiuni îndrăznețe care să reducă barierele existente ce frânează comerțul și investițiile intra-UE, ajută IMM-urile să își desfășoare și să își extindă activitățile și ușurează sarcinile întreprinderilor prin stimularea digitalizării.

Corina Cristea, 13.06.2025, 09:30
De la crearea sa în urmă cu peste 30 de ani, piața unică a fost un catalizator puternic pentru creșterea economică, prosperitatea și solidaritatea Europei. Cu 26 de milioane de întreprinderi și 450 de milioane de consumatori, Europa este a doua piață mondială ca mărime în prezent, cu un PIB de 18 mii de miliarde de euro, reprezentând 18% din economia mondială. Menită să creeze o piață internă europeană mai simplă, mai fluidă și mai puternică, o strategie privind piața unică a fost prezentată recent de Comisia Europeană.
Strategia stabilește acțiuni îndrăznețe care să reducă barierele existente ce frânează comerțul și investițiile intra-UE, ajută IMM-urile să își desfășoare și să își extindă activitățile și ușurează sarcinile întreprinderilor prin stimularea digitalizării.
Stéphane Séjourné, vicepreședinte executiv al Comisiei Europene:“Ideea este simplă: în prezent, întreprinderile devin internaționale înainte de a deveni europene.
În contextul geopolitic și comercial actual asta nu se mai poate, primii parteneri economici ai europenilor trebuie să fie alți europeni. Acesta este sensul principal al acțiunii noastre, așa cum a spus de altfel și președinta Comisiei în fața Parlamentului European. Pentru a întări economia, piața internă este unul dintre factorii de competitivitate pe care chiar noi îi controlăm, este o pârghie a acțiunilor autonome și suverane pentru Europa. Trebuie să mergem mai departe cu integrarea pieței și să o protejăm mai mult față de amenințările externe.
În noua strategie propunem o schimbare a metodei în primul rând, demarând o abordare mai pragmatică a pieței unice, o abordare sectorială. Trebuie să abordăm pe rând și să depășim obstacolele care împiedică întreprinderile noastre să devină europene, sector cu sector, meserie cu meserie, și să ne uităm foarte atent ce se întâmplă în fiecare țară și în fiecare sector vizat.
E momentul să facem acest lucru pentru că e multă incertitudine în prezent pe piață și în plan internațional, iar piața internă devine un refugiu pentru întreprinderile și pentru economia europeană. Și este, de asemenea, un imperativ de ordin economic: cifrele FMI arată că barierele în calea comerțului intra-UE echivalează cu 50% din taxele vamale pe produse și cu 110% pentru servicii.”
Strategia privind piața unică se axează pe mai multe priorități, precum eliminarea barierelor, în principal a celor mai dăunătoare 10 bariere raportate de întreprinderi. Între acestea: modalități complicate de înființare și funcționare a întreprinderilor; norme UE complexe; lipsa de asumare a responsabilității de către statele membre; recunoașterea limitată a calificărilor profesionale; lipsa unor standarde comune; norme fragmentate privind ambalarea; lipsa de conformitate a produselor; reglementări naționale restrictive și divergente în materie de servicii.
Apoi, este vorba de insuflarea unui nou dinamism sectorului european al serviciilor, strategia propunând să prezinte o lege privind serviciile în domeniul construcțiilor și o nouă lege a UE privind livrările pentru a moderniza normele atât în sectorul construcțiilor, cât și în sectorul poștal și al coletelor; să faciliteze serviciile legate de industrie, cum ar fi instalațiile, serviciile de întreținere și reparare; să sprijine statele membre în ceea ce privește scutirea serviciilor reglementate pentru întreprinderi de norme inutile.
De asemenea, pentru a ajuta IMM-urile să valorifice la maximum oportunitățile de extindere ale pieței unice, Comisia introduce o nouă definiție a întreprinderilor mici cu capitalizare medie, SMC, extinzând la acestea unele dintre beneficiile oferite IMM-urilor.
Strategia propune și un „identificator IMM”, un instrument online care oferă o modalitate simplă de verificare a statutului de IMM. Nu în ultimul rând, este vorba de simplificarea normelor existente și transformarea digitalizării în normă, dar și, între altele, de îmbunătățirea asumării în comun a responsabilității pentru piața unică. În acest scop, statele membre ar trebui să numească un reprezentant la nivel înalt al pieței unice („Sherpa”) pentru a supraveghea aplicarea normelor privind piața unică a UE.