O nouă strategie UE de educaţie financiară
Cetățenii au nevoie de o strategie de alfabetizare financiară și de oportunități de investiții simple și accesibile, arată specialiștii Comisiei Europene, precum Maria Luís Albuquerque, Comisar European pentru servicii financiare și Uniunea de Economii și Investiții.

Ana-Maria Cononovici, 10.10.2025, 09:30
Deşi cetățenii UE au una dintre cele mai ridicate rate de economisire din lume, adesea nu valorifică la maximum economiile lor, după cum se arată într-un comunicat al executivului comunitar. Crescând competențele în domeniu, aceștia ar putea ajunge să ia decizii financiare în cunoștință de cauză, și-ar putea gestiona mai bine bugetul, evita escrocheriile și fraudele, ar reuşi să economisească mai eficient și să fie pregătiți să investească în viitorul lor. Cetățenii au nevoie și de oportunități de investiții simple și accesibile, arată specialiștii Comisiei Europene.
Maria Luís Albuquerque, Comisar European pentru servicii financiare și Uniunea de Economii și Investiții, a precizat: ”În centrul viziunii noastre privind economiile şi investiţiile în UE se găseşte un scop: încurajarea cetăţenilor să îşi crească rolul pe piaţa de capital. Cu acest scop, astăzi am adoptat strategia de alfabetizare financiară și planul nostru pentru conturile de economii și investiții.
Auzim adesea discuţii referitoare la gestionare, sau planificare financiară, de parcă ar fi o teorie complicată ce se adresează doar experţilor. Dar adevărul este că toţi facem management financiar în fiecare zi.
Gândiţi-vă la deciziile luate în ultimele 24 de ore: aţi transferat bani, aţi plătit vreo factură, acesta este management financiar. La supermarket când alegem opţiunea mai ieftină faţă de una mai scumpă, tot asta facem. Aşa că prin această strategie urmăm două căi pentru împuternicirea cetăţenilor în gestionarea cu încredere a propriilor bani şi în a-şi creşte nivelul de trai: una se referă la cunoaştere, iar cealaltă, la acces.
Nivelul de educaţie financiară în Europa este foarte scăzut. Mai puţin de o cincime dintre europeni au educaţie financiară, iar procentul e şi mai mic atunci când ne uităm la păturile vulnerabile din societate.”
Strategia se bazează pe patru piloni: coordonarea şi schimbul de practici între ţările membre, comunicare şi creşterea nivlului de conştientizare prin campanii UE, finanţare a programelor de educaţie financiară folosind căile existente ale UE, dar şi monitorizarea progresului şi analizarea impactului, prin serviciul Eurobarometrului Europen, precum şi crearea de mijloace eficiente de evaluare. Dar creşterea cunoaşterii şi este doar o parte a ecuaţiei, a spus Maria Luís Albuquerque, Comisar European pentru servicii financiare și Uniunea de Economii și Investiții, şi a adăugat:
“Cea de-a doua parte a pachetului adoptat astăzi se referă la crearea unui acces mai facil la investiţii, pentru a-i ajuta pe cetăţeni să folosească aceste competenţe în cel mai bun mod posibil.
Eu adesea numesc economiile şi investiţiile drept feţe diferite ale aceleiaşi monede. Ambele sunt esenţiale. Cu toate acestea, în Europa, ne bazăm în special pe una, iar motivul principal este knowhow-ul, dar şi accesul. Pentru majoritatea europenilor investiţiile sunt opace, greoaie şi destinate celor ce au foarte mulţi bani. Aceasta este o prejudecată pe care doresc să o desfiinţez. Doresc ca toţi cetăţenii europeni să ştie că investiţiile sunt pentru cei mulţi, nu pentru cei aleşi.”
Cetățenii au nevoie și de oportunități de investiții simple și accesibile, mai arată specialiștii Comisiei Europene. Conturile de economii și investiții sunt concepute pentru a le oferi o modalitate ușoară și accesibilă de a-și spori averea și de a-și atinge obiectivele financiare personale.