Comisia înregistrează o nouă inițiativă cetățenească
Comisia Europeană a înregistrat o nouă inițiativă cetățenească, de data aceasta privind drepturile pasagerilor care utilizează transportul aerian, intitulată „Salvați-vă dreptul, salvați-vă zborul!" Scopul inițiativei este de a solicita anularea modificărilor care subminează drepturile pasagerilor și menținerea „pragurilor actuale de eligibilitate a compensațiilor” pentru pasagerii aerieni.

Mihaela Mihai, 01.08.2025, 09:50
Înainte de toate, trebuie spus că inițiativa cetățenească a fost lansată în 2012, fiind prevăzută în Tratatul de la Lisabona, de funcționare a Uniunii Europene, ca instrument prin care oamenii își pot face auzită vocea.
Pentru a fi luată în considerare, o inițiativă trebuie să adune semnături de la un milion de cetățeni din cel puțin șapte state membre ale Uniunii Europene, să aducă în discuție un subiect care ține de competența Comisiei, să nu fie vădit abuzivă sau neserioasă și să nu contravină valorilor Uniunii.
„Salvați-vă dreptul, salvați-vă zborul!” a fost înregistrată de executivul comunitar în urma unei analize juridice aprofundate.
Autorii sunt nemulțumiți de acordul la care au ajuns la începutul lunii iunie miniștrii europeni ai transporturilor, după 12 ani de negocieri.
Înțelegerea schimbă regulile pentru compensațiile primite pentru întârzierile curselor aeriene.
Concret, pasagerii vor putea solicita despăgubiri doar dacă întârzierea depășește patru ore pentru zborurile scurte și șase ore pentru cele lungi. O înăsprire semnificativă față de condițiile actuale, care permit compensații pentru întârzieri de peste trei ore.
Pentru zborurile de până la 3 mii 500 kilometri, suma compensației crește de la 250 la 300 de euro. Dar pentru cursele mai lungi de 3 mii 500 km, pasagerii vor primi compensații de 500 de euro, faţă de 600 în prezent.
Noile norme, cu care au fost de acord miniștrii europeni ai transporturilor, aduc însă și schimbări în favoarea pasagerilor. Sunt chiar peste 30 de drepturi noi, care se aplică din momentul achiziționării biletului până la sosirea la destinație.
De exemplu, companiile aeriene trebuie să le ofere pasagerilor servicii de redirecționare în cel mai scurt timp posibil de la întârzierea sau anularea unei curse, inclusiv posibilitatea de a fi îndrumați către zboruri operate de alți transportatori sau către mijloace alternative de transport.
Revenind la noua inițiativă cetățenească, după înregistrare, organizatorii au la dispoziție șase luni pentru a începe colectarea semnăturilor. În cazul în care adună numărul necesar în termen de un an, Comisia este obligată să reacționeze.