Modernizarea legislației privind protecția consumatorilor
Parlamentul
European și Consiliul au adoptat noile norme în materie de protecție a
consumatorilor și aplicarea mai eficientă a acestora.
Ștefan Rancu, 06.05.2019, 12:07
Parlamentul
European și Consiliul au adoptat noile norme în materie de protecție a
consumatorilor și aplicarea mai eficientă a acestora.
Principalele îmbunătățiri sunt legate de sporirea
gradului de transparență de care beneficiază consumatorii atunci când fac
cumpărături online, sancțiuni eficace și norme clare care să abordeze problema
dublului standard de calitate a produselor în UE. Comisia Europeană a propus
noile norme în luna aprilie a anului trecut, în cadrul pachetului intitulat
Noile avantaje pentru consumatori.
Ștefan Pădure, președintele Asociației pentru
promovarea alimentului din România, ne-a spus:
,,Ne bucură
Directiva Omnibus propusă de către Comisie și aprobată. Aceasta aduce elemente
bune de adaptare la legislația actuală privind comerțul online, practicile
comerciale corecte transpuse și pe această zonă modernă a digitizării
comerțului și, bineînțeles, era de așteptat să trateze și dublul standard.
Practic, dublul standard este, după cum știm, un nonsens în sine, pentru că
standard înseamnă o noțiune unică, prin care se definește un singur produs,
adică o singură rețetă.
Măsurile adoptate oferă consumatorilor beneficii
concrete prin introducerea unor sancțiuni eficace pentru încălcările
legislației UE privind protecția consumatorilor: autoritățile naționale de
protecție a consumatorilor vor avea competența de a impune sancțiuni eficace,
proporționale și disuasive într-un mod coordonat. Pentru încălcările pe scară
largă care îi afectează pe consumatorii din mai multe state membre ale UE și
care fac obiectul unei aplicări coordonate la nivelul UE, amenda maximă care
poate fi impusă în fiecare stat membru va fi de cel puțin 4 % din cifra de
afaceri anuală a comerciantului.
Combaterea dublului standard de calitate a
produselor de consum: în noile norme se precizează că faptul de a comercializa
un produs ca fiind identic cu același produs vândut în alte state membre, în
condițiile în care, în realitate, respectivul produs are în mod semnificativ o
compoziție sau caracteristici diferite nejustificate, constituie o practică
înșelătoare.
Consolidarea drepturilor consumatorilor în mediul
online: atunci când cumpără de pe o piață online, consumatorii va trebui să fie
informați în mod clar dacă vânzătorul produselor sau al serviciilor este un
comerciant sau o persoană fizică, astfel încât să știe de ce tip de protecție
beneficiază în cazul în care apar probleme. Atunci când efectuează căutări
online, consumatorii vor fi informați în mod clar dacă un rezultat al căutării
este plătit de un comerciant.
De asemenea, aceștia vor fi informați cu privire la
principalii parametri care determină clasificarea rezultatelor căutării.