Vot în Parlamentul European pentru modificarea legislaţiei privind drepturile pasagerilor
Directiva privind drepturile pasagerilor va fi modificată! Membrii Comisiei pentru transporturi şi turism au discutat şi au votat prevederi care consolidează drepturile pasagerilor, însă Directiva revizuită va intra în vigoare după aprobarea de către plenul Parlamentului European şi după negocieri cu Consiliul UE.
Ștefan Baciu, 07.07.2025, 09:30
Comisia pentru transporturi şi turism a Parlamentului European a aprobat recent, cu o covârşitoare majoritate de voturi, mai multe propuneri care ar urma să modifice legislaţia privind drepturile pasagerilor. Una dintre acestea se referă la interdicţia de facturare de către companiile aeriene a bagajelor mici de mână, care sunt luate de pasageri în cabină.
Măsura urmează să fie aplicată tuturor zborurilor cu punct de plecare sau destinaţie în Uniunea Europeană, fiind adoptată în cadrul unui set de amendamente la regulile privind drepturile pasagerilor, propuse de Comisia Europeană. Numeroase companii aeriene low-cost permit un singur obiect în cabină, inclus în preţul biletului, însă facturează suplimentar orice alt bagaj de mână. De altfel, un reprezentant al Asociaţiei Airlines for Europe (A4E), ce reprezintă acest sector, a criticat propunerea eurodeputaţilor, estimând că ea ar antrena o creştere a preţului biletelor pentru persoanele care călătoresc fără bagaj de cală.
O altă modificare se referă la introducerea unui formular comun pentru cererile făcute de pasageri pentru a fi despăgubiţi în cazul în care un zbor are o întârziere mai mare de trei ore.
După votul Comisiei pentru transporturi şi turism, europarlamentarul bulgar Andrey Novakov, raportor al acestui dosar, a declarat:
”Ceea ce am făcut astăzi a fost să scoatem din frigider drepturile pasagerilor, care au fost înghețate timp de mai bine de 11 ani din cauza blocajului pe care l-am avut în consiliu. Nu este încă finalizat, dar este un mare pas înainte, pentru a asigura cel mai mare și mai extins portofoliu de drepturi din întreaga lume, pe care îl poate primi o persoană. Va fi aici, în Europa!
Dacă zborul dumneavoastră este anulat și dacă aveți dreptul la despăgubiri, nu vă mai pierdeți în documente, în declarații, în completarea formularelor, în trimiterea de e-mailuri și apeluri. Așadar, ceea ce veți face este să primiți un formular precompletat pe care trebuie doar să îl semnați, iar apoi despăgubirea va fi trimisă în contul dumneavoastră bancar.
Nu am ajuns încă la soluția finală și la echilibrul care ne va ajuta să protejăm drepturile pasagerilor și să menținem o funcţionare pe profit a companiilor. Dar acesta va fi principalul nostru obiectiv în timpul negocierilor care urmează. Nu vom ajunge niciodată la un acord privind creșterea perioadei de timp după care pasagerul are dreptul la despăgubiri. În acest moment, este vorba de trei ore de întârziere. Patru sau cinci ore vor afecta drepturile oamenilor și drepturile pasagerilor.”
În timp ce eurodeputaţii susţin varianta acordării de despăgubiri pasagerilor ale căror zboruri au o întârziere mai mare de 3 ore, Consiliul UE a propus ca timpul minim pentru acordarea despăgubirilor să fie de 4 ore. Prin prevederile legislative adoptate, comisia de specialitate a Parlamentului European doreşte să pună capăt costurilor ascunse care duc la creşterea preţului unui bilet de avion, cum ar fi, de exemplu, taxarea suplimentară a pasagerilor care nu au făcut check-in-ul înainte de a se prezenta la aeroport.
Directiva privind drepturile pasagerilor va fi modificată după ce propunerile votate de membrii Comisiei pentru transporturi şi turism vor fi aprobate de plenul Parlamentului European şi după ce vor fi negociate cu Consiliul UE, care reprezintă statele membre.