Alianța Porturilor Europene
Pentru creşterea eficienţei acţiunilor de combaterea traficului de droguri, la nivelul Uniunii Europene a fost creat un parteneriat public-privat care reunește autorități din statele membre, mai multe agenții ale Uniunii, operatori portuari, asociații de transport maritim, autorități vamale și de aplicare a legii. Lansată în ianuarie 2024, Alianța Porturilor Europene este deja o iniţiativă de succes.

Ștefan Baciu, 08.08.2025, 09:30
Uniunea Europeană se confruntă cu o provocare fără precedent în materie de sănătate și securitate, cocaina și drogurile sintetice devenind preocupări principale. Transportul maritim rămâne principala rută pentru traficul de cocaină către Europa. Un raport comun al Agenției Uniunii Europene pentru Cooperare în Aplicarea Legii – Europol şi al comitetelor directoare ale porturilor Anvers (Belgia), Hamburg (Germania) și Rotterdam (Ţările de Jos) oferă mai multe detalii despre modul în care rețelele criminale reușesc să se infiltreze în porturi pentru a face trafic de droguri.
Raportul subliniază importanța integrării elementelor de securitate în infrastructura portuară, recomandând îmbunătățirea schimbului internațional de informații. Acesta reprezintă, de fapt, unul dintre obiectivele Alianței Porturilor Europene.
Lansată în ianuarie 2024, Alianța Porturilor Europene este o inițiativă emblematică a Foii de parcurs a Uniunii Europene pentru combaterea traficului de droguri și a criminalității organizate, document adoptat de Comisia Europeană la 18 octombrie 2023. Alianţa este un parteneriat public-privat care reunește autorități din statele membre, Comisia Europeană, mai multe agenții ale Uniunii, operatori portuari, asociații de transport maritim, autorități vamale și de aplicare a legii. Alianţa a fost creată în scopul de a combate criminalitatea organizată și traficul de droguri prin îmbunătățirea securității în porturi.
Danemarca, ţară care deţine preşedinţia semestrială a Uniunii Europene, a găzduit în oraşul-port Helsingør, o reuniune a Alianței Porturilor Europene, pe tema inovării în domeniul combaterii traficului de droguri. La discuţii a participat şi comisarul european pentru afaceri interne şi migraţie Magnus Brunner care a evidenţiat utilitatea Alianţei Porturilor Europene:
„De ce avem nevoie de Alianţa Porturilor Europene? Din primul an şi-a demonstrat deja importanța. În primul rând, aş spune că ne-a permis să creăm o rețea pentru a reuni toți partenerii relevanți.
În al doilea rând, ne-a permis să ne îmbunătățim capacitatea de a detecta drogurile ilegale. Și în al treilea rând, ne-a permis să schimbăm între noi informații vitale. Pe baza a ceea ce am realizat, trebuie să extindem Alianța pentru a acoperi mai multe porturi. Am observat deja o trecere de la porturile mai mari la porturile mai mici, ceea ce demonstrează, de fapt, succesul Alianței. Și acum trebuie să ne concentrăm și pe porturile mai mici.
De asemenea, trebuie să ne extindem atenția dincolo de simpla combatere a traficului de droguri. Aceasta trebuie să însemne, desigur, să analizăm mai aprofundat toate amenințările la adresa infrastructurii maritime în ansamblu, inclusiv atacurile hibride sau atacurile cibernetice și să punem securitatea porturilor și a infrastructurii maritime în centrul eforturilor noastre.”
În cursul reuniunii de la Helsingør au fost prezentate câteva proiecte inovative, finanţate de Uniunea Europeană. Astfel, proiectul BorderSens a dezvoltat un scanner portabil pentru verificarea containerelor din porturi. Proiectul Meteor vizează noi tehnologii pentru detectarea substanțelor din aerul containerelor de marfă. Proiectele SMAUG și UNDERSEC cercetează utilizarea dronelor și senzorilor subacvatici pentru scanarea cocii navelor care sosesc în porturi, în vederea depistării mărfurilor ascunse.