Drepturile pasagerilor din transportul feroviar
Pasagerii din transportul feroviar din Uniunea Europeană au numeroase drepturi. Când cumpăraţi un bilet de tren, nu trebuie să vi se ceară să plătiţi un preţ mai mare pentru că aveţi o anumită naţionalitate sau pentru că achiziţionaţi biletul dintr-un anumit loc.
Eugen Cojocariu, 12.11.2025, 15:16
Pasagerii din transportul feroviar din Uniunea Europeană au numeroase drepturi. Când cumpăraţi un bilet de tren, nu trebuie să vi se ceară să plătiţi un preţ mai mare pentru că aveţi o anumită naţionalitate sau pentru că achiziţionaţi biletul dintr-un anumit loc. Asociația InfoCons – Organizație pentru Protecția Consumatorilor, care citează site-ul european-union.europa.eu, scrie că drepturile pasagerilor de tren se aplică în general în cazul tuturor călătoriilor și serviciilor feroviare din UE. Fiecare stat membru decide dacă aceste drepturi sunt valabile şi în cazul transportului intern de călători (urban, suburban, regional etc.) sau al curselor internaţionale pentru care punctul de plecare sau de sosire se află în afara UE.
În cazul anulărilor sau întârzierilor, companiile feroviare au obligaţia să vă informeze asupra evoluţiei situaţiei. Dacă se anunţă că veţi ajunge la destinaţia finală cu o întârziere de cel puţin o oră, puteţi: să vă anulaţi călătoria şi să solicitaţi rambursarea imediată a preţului biletului (integral sau doar pentru segmentul de călătorie neefectuat). Dacă întârzierea vă împiedică să vă îndepliniţi scopul călătoriei, aţi putea să beneficiaţi inclusiv de transport gratuit înapoi la punctul de plecare sau să vă continuaţi călătoria cu prima ocazie, ori la o dată ulterioară aleasă de dumneavoastră. Această soluţie poate presupune alte mijloace de transport, dacă trenul este blocat, iar serviciile respective au fost suspendate. De asemenea aţi putea să primiţi gustări şi băuturi răcoritoare (în funcţie de durata de aşteptare) sau să beneficiaţi de cazare (dacă trebuie să aşteptaţi peste noapte). Dacă alegeţi să vă continuaţi călătoria în condiţiile date sau acceptaţi propunerea de a folosi alt mijloc de transport pentru a ajunge la destinaţie, aţi putea avea dreptul la despăgubiri după cum urmează: 25% din preţul biletului pentru întârzieri între una şi două ore sau 50% din preţul biletului pentru întâzieri de peste două ore. Nu aveţi dreptul la despăgubiri dacă aţi fost informat în legătură cu întârzierea înainte de a cumpăra biletul.
Dacă dvs., ca pasager, consideraţi că nu v-au fost respectate drepturile, trimiteţi o plângere companiei feroviare. Aceasta trebuie să vă răspundă în termen de o lună. Dacă bagajele dumneavoastră înregistrate au fost pierdute sau deteriorate în cursul călătoriei, aveţi dreptul la despăgubiri. Acest drept nu se aplică însă dacă bagajele erau împachetate necorespunzător, aveau o natură specială sau nu erau adecvate pentru transport. Dacă puteţi dovedi valoarea conţinutului bagajului, puteţi primi despăgubiri de până la 1.300 de euro pe bagaj înregistrat. În caz contrar, valoarea despăgubirii este de 330 de euro pe bagaj înregistrat. Dacă un călător este rănit sau moare în urma unui accident feroviar, acesta sau persoanele aflate în întreţinerea sa are/au dreptul la despăgubiri care să acopere nevoile imediate. Compania feroviară trebuie să achite o parte din sumă în 15 zile de la producerea accidentului. În caz de deces, valoarea acestei prime plăţi este de minim 21.000 de euro de persoană.