Proiect de reformă privind drepturile pasagerilor
Modificarea legislaţiei privind drepturile pasagerilor europeni reprezintă, în această perioadă, un subiect de negociere între instituţiile europene, după un vot al Comisiei parlamentare pentru Transporturi şi Turism. Modificările vizează, între altele, despăgubirea pasagerilor pentru întârzieri de peste trei ore, gratuitate pentru un bagaj de mână de mici dimensiuni şi eliminarea unor taxe percepute în prezent de unele companii aeriene.
Ștefan Baciu, 12.11.2025, 09:30
Comisia pentru Transporturi și Turism a Parlamentului European a adoptat recent orientările sale de negociere privind modificările drepturilor pasagerilor aerieni din Uniunea Europeană. Deputații europeni sugerează menținerea dreptului actual la despăgubirea pasagerilor pentru întâzieri de peste 3 ore, în contrast cu propunerile Comisiei Europene și ale Consiliului UE.
Regulamentul actual acordă pasagerilor aerieni compensații cuprinse între 250 și 600 de euro, în funcție de lungimea rutei, pentru toate zborurile întârziate cu cel puțin trei ore. În 2013, Comisia a propus creșterea pragului de întârziere la cinci ore pentru toate zborurile interne în Uniune. Dosarul privind revizuirea drepturilor pasagerilor a fost blocat ani de zile, asupra lui revenindu-se după ce Consiliul UE a sugerat în luna iunie un prag de patru ore pentru zboruri de până la 3.500 km sau în interiorul UE și șase ore pentru zboruri de peste 3.500 km.
Modificările vizate de Parlamentul European nu sunt agreate de marile companii aeriene care operează în Europa și care, grupate într-o organizație de lobby, consideră nerealist textul propus de Parlament.
Poziția de negociere include dreptul de a transporta la bord gratuit un obiect personal, cum ar fi o geantă de mână, un rucsac sau un laptop, cu condiția să încapă sub scaunul din față, plus un bagaj de mână mic cu dimensiuni maxime de 100 cm (lungime, lățime și înălțime combinate) și o greutate de maximum 7 kg. De asemenea, deputații europeni susțin introducerea unui formular comun pentru cererile de compensare și rambursare. Modificările vizează și eliminarea taxelor de check-in, atât online, cât și la aeroport, pentru corectarea greșelilor de ortografie ale numelui pasagerilor sau pentru ca un copil sub 14 ani să fie așezat lângă pasagerul care îi însoțește.
Raportorul Parlamentului European în acest dosar, europarlamentarul Andrey Novakov a declarat: „Avem câteva linii roșii pentru care luptăm. Nu vom renunța la ele. Prima este că nu trebuie să acceptăm o întârziere de peste trei ore, după care pasagerul are dreptul la despăgubiri, mai ales atunci când nu există circumstanțe extraordinare. În al doilea rând, vom lupta pentru ca aceștia să nu plătească pentru a sta lângă copilul lor. Cred că aceasta este o practică lipsită de moralitate.
Vom lupta pentru a proteja drepturile pasagerilor în ceea ce privește bagajul de mână. Să fie clar că bagajul de mână este inclus în prețul biletului.
Un alt aspect este că, atunci când îmbarcarea este refuzată din cauza suprarezervării zborului, pasagerul ar putea primi imediat nu doar bani înapoi, ci și compensații pentru acest inconvenient uriaș. Există și alte practici care ne-au atras atenția, cum ar fi faptul că unele companii nu mai acceptă cărți de îmbarcare pe hârtie. Aceasta înseamnă că acei pasageri care nu au un telefon mobil capabil să afișeze un cod QR, nu pot zbura și nu pot plăti pentru check-in. Acest lucru nu va mai fi acceptat.
În cele din urmă, contăm mult pe rezultate transparente și vizibile în ceea ce privește aeroporturile. Dacă vă pierdeți bagajele, să aveți un singur punct de contact și reguli clare referitoare la locul în care să mergeți și pe cine să întrebați.”
După votul Comisiei pentru Transporturi și Turism privind orientările de negociere, deputații europeni au început discuțiile privind modificările normelor UE cu președinția daneză a Consiliului. Pentru a ajunge la un acord, negociatorii au la dispoziție trei luni, cu posibilitatea unei prelungiri suplimentare de o lună, termenul-limită fiind 15 februarie 2026, după preluarea de către Cipru a președinției semestriale a Consiliului Uniunii Europene.