Jurnal românesc – 21.11.2025
Orchestra Naţională a Franţei şi Orchestra Română de Tineret au cântat împreună, sub bagheta dirijorului Cristian Măcelaru, joi seara, la Paris, pe scena Sălii Auditorium a Casei Radio France, pentru a marca aniversarea a 145 de ani de relaţii diplomatice între România şi Franţa.
Ştefan Stoica, 21.11.2025, 11:22
Orchestra Naţională a Franţei şi Orchestra Română de Tineret au cântat împreună, sub bagheta dirijorului Cristian Măcelaru, joi seara, la Paris, pe scena Sălii Auditorium a Casei Radio France, pentru a marca aniversarea a 145 de ani de relaţii diplomatice între România şi Franţa. 80 de muzicieni, jumătate francezi şi jumătate români, au interpretat un repertoriu ales de Cristian Măcelaru din creaţiile lui Georges Bizet, Maurice Ravel, Camille Saint-Saëns, George Enescu, Grigoraş Dinicu şi Vladimir Cosma. “M-am bucurat atât de mult că putem da un exemplu, de fapt, al lucrului care e cel mai important într-o diplomaţie – să găsim o limbă comună şi să găsim moduri în care să ne putem exprima, într-adevăr, din sufletul nostru, în identitatea noastră culturală…, iar prin muzică, totul este mai simplu, deoarece este o limbă care, într-adevăr, ne uneşte pe toţi”, a declarat dirijorul român. Maestrul Cristian Măcelaru conduce de cinci ani Orchestra Naţională a Franţei.
Joi, a fost zi de doliu naţional în Republica Moldova, în memoria lui Ilie Ilaşcu, unul dintre liderii emblematici ai mişcării de eliberare naţională, care a încetat din viaţă luni, la vârsta de 73 de ani. Considerat un simbol al luptei pentru independenţa şi integritatea Republicii Moldova, Ilie Ilaşcu a ajuns în atenţia Europei pentru anii lungi petrecuţi în detenţia autorităţilor separatiste din Transnistria. Ilaşcu a fost lider al Frontului Popular, filiala Tiraspol, iar în 1992 a participat, alături de forţele Republicii Moldova, la luptele împotriva separatiştilor. În vara lui 1992, a fost arestat şi condamnat la moarte de regimul separatist. Pedeapsa i-a fost ulterior comutată, înainte de a fi eliberat, în urma unor presiuni internaţionale, în 2001. În perioada în care a fost în arest, Ilie Ilaşcu a fost ales mai întâi în Parlamentul Republicii Moldova, între 1994 şi 2000, apoi în cel al României, din 2000 până în 2008. Ilie Ilaşcu a fost înmormântat, joi, la cimitirul Bellu din Bucureşti.
Institutul Cultural Român a sprijinit, prin finanţare nerambursabilă, în cadrul Programului CANTEMIR 2025, organizarea a 20 de proiecte culturale în 22 de ţări de pe patru continente. Tema centrală a proiectelor a fost ‘Culture Matters’, care a abordat aspecte culturale actuale şi a subliniat rolul culturii în consolidarea coeziunii sociale, promovarea dezvoltării sustenabile şi stimularea dialogului global. Evenimentele au cuprins scurtmetraje, expoziţii individuale şi colective, instalaţii video, performance-uri în spaţiul public, proiecţii de film, concerte şi retrospective muzicale, conferinţe şi iniţiative dedicate promovării incluziunii şi combaterii discriminării prin artele spectacolului.
Peste 30.800 de locuri de muncă sunt disponibile la nivel naţional şi 345 în Spaţiul Economic European, a anunţat Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă. Angajatorii din Spaţiul Economic European oferă, prin intermediul reţelei EURES România, 345 locuri de muncă vacante, cele mai multe, 210, fiind în Spania. Alte 50 locuri de muncă sunt vacante în Norvegia, iar 22 în Irlanda. Italia pune la dispoziţie 15 locuri de muncă, Germania – 11, Danemarca – 10, Austria – 7, Croaţia si Finlanda câte 6, iar Slovenia şi Suedia câte 4 locuri de muncă.
ICR Bruxelles, în colaborare cu Ambasada României în Regatul Belgiei și Computerland România, a lansat, joi, volumul „Poemele Inorogului” de Dimitrie Cantemir – antologie realizată de Ion Hadârcă, traducere în engleză de Cătălina Frâncu și Ana Munteanu, la reședința Ambasadorului României în Regatul Belgiei. Volumul include 210 poezii ale Prințului Cantemir, redactate într-o notă folclorică, metaforică, sapiențială și filosofică, unele dintre ele surprinzător de proaspete și moderne, însoțite de notele lui Ion Hadârcă. Poezia lui Cantemir sintetizează confluențele dintre Occident și Orient, aidoma celebrei tapiserii medievale de la Muzeul Cluny din Franța ,,Doamna și Inorogul’’, care în opinia criticilor, redă aceeași convergență.
Accademia di Romania in Roma, în parteneriat cu clusterele EUNIC din Napoli și Roma și cu sprijinul Reprezentanței Comisiei Europene în Italia, sprijină proiectul social Quartieri di Vita. Life infected with social theatre, prin participarea regizoarei și dramaturgului Alina Pietrăreanu la ediția din acest an. În perioada 18-30 noiembrie, revine Festivalul de formare și teatru social creat de Ruggero Cappuccio, finanțat de Regiunea Campania și organizat de Fundația Campania dei Festival. Cea de-a zecea ediție va fi animată de artiști din România, Cehia, Polonia, Belgia, Austria și Germania.