Televiziunea și Facebook, cele mai accesate surse de informare
Televiziunea este principala sursă de informare pentru populație UE, însă tinerii preferă rețelele sociale, potrivit unui sondaj Eurobarometru.
Lica Manolache, 17.10.2025, 09:02
Posturile de televiziune rămân principala sursă de informare pentru români, dar și pentru majoritatea rezidenților din UE. Facebook rămânea cea mai accesată platformă socială pentru informații. De altfel, rețele de socializare sunt principala sursă de informare pentru tinerii europeni.
Datele unui sondaj Eurobarometru privind rețelel sociale, publicat joi, arată că aproape trei sferturi dintre români (72%) folosesc televiziunea ca principală sursă pentru obținerea de informații referitoare la subiecte sociale și politice de actualitate. Un procent asemănător (71%) preferă posturile TV și pentru informațiile legate de politica UE.
Proporția este mai mare în rândul populației de peste 55 de ani. Astfel, 85% dintre persoanele din această categorie de vârstă aleg televiziunile ca sursă de informații socio-politică și 82% pentru a fi la curent cu noutățile legate de blocul comunitar.
A doua sursă de informare pentru români sunt motoarele de căutare (Google Search, Bing ș.a), numite de mai bine de jumătate dintre cei intervievați (52%) pentru a fi la curent cu situația internă, respectiv de 40% pentru informațiile legate de UE.
Rețelele sociale (Facebook, TikTok, X etc.) sunt folosite de către 48% dintre români ca sursă de informații privind viața social-politică internă și de 40% pentru cea europeană. În topul preferințelor se situează Facebook, rețea folosită de 76% dintre respondenții din țara noastră pentru subiecte interne, respectiv de 58% pentru subiecte europene. Urmează platforma YouTube, preferată de 66% pentru subiecte interne și de 57% pentru subiecte legate de UE. Totodată, 47% dintre cei chestionați urmăresc creatori de conținut și așa-numiții influenceri pentru a fi la curent cu actualitatea internă (37% pentru actualitatea europeană).
Întrebați cât de des cred că au fost expuși dezinformării în ultimele 7 zile, 23% dintre români au răspuns „foarte des” (12% media UE) și 32% „deseori” (23% în UE).
La nivel european, 71% dintre respondenți au indicat televiziunea ca principală sursă de informare. Însă, pentru tinerii cu vârste cuprinse între 15 și 24 de ani, sursa cea mai utilizată o reprezintă platformele de comunicare socială (65 %).
Din totalul europenilor care că utilizează social media pentru a se informa despre subiectele sociale și politice curente, 46 % au declarat că preferă postările scurte, bazate pe text, iar 41 % videoclipurile scurte. De asemenea, 47% preferă videoclipuri ce explorează în profunzime subiectele de actualitate, 44% interviurile cu experți, în timp ce 42% apreciază interviurile cu oameni obișnuiți sau cetățeni afectați de problemele abordate.
Rezultatele sondajului indică o combinație de consum activ și pasiv de informații sociale și politice pe rețelele de socializare, mulți utilizatori căutând intenționat conținut (66%) și întâlnindu-l în mod neașteptat în timpul navigării ocazionale (76%). Respondenții interacționează cu conținutul social și politic pe rețelele de socializare în principal prin citirea sau vizualizarea materialelor din fluxurile lor (38%) sau prin aprecierea ori reacționarea la postări (36%).
Sondajul de opinie a fost realizat în statele membre UE în perioada 11 – 18 iunie 2025 pe un eșantion de persoane cu vârsta de cel puțin 15 ani.