Meta va interzice publicitatea politică în UE
Grupul american Meta, care deţine Facebook şi Instagram, a anunţat că nu va mai autoriza din luna octombrie publicitatea politică pe platformele sale în Uniunea Europeană, calificând regulile Bruxelles-ului drept „impracticabile”. Legislaţia europeană le impune în special platformelor să semnaleze cu claritate reclamele cu caracter politic şi să indice de cine sunt finanţate acestea.

Arina Petrovici-Matei, 05.08.2025, 10:00
„Este o decizie dificilă”, însă Meta „nu va mai autoriza publicitatea politică, electorală şi cu mize sociale pe platformele sale în Uniunea Europeană din cauza exigenţelor impracticabile ale unui regulament european dedicat transparenţei publicităţii politice” – afirmă compania lui Mark Zuckerberg într-un comunicat. Meta, care critică cu regularitate legislaţia europeană, atrage atenţia asupra „importantelor provocări operaţionale” şi „incertitudinilor juridice” ale regulilor privind publicitatea politică.
Acest regulament, adoptat în 2024, dar care va intra în vigoare în octombrie 2025, vizează garantarea unei mai mari transparenţe a reclamelor şi prevenirea ingerinţelor străine odată cu apropierea alegerilor. Legislaţia le impune în special platformelor să semnaleze cu claritate reclamele cu caracter politic şi să indice de cine sunt finanţate acestea. Profilarea plecând de la datele personale relative la originea etnică, religie, orientare sexuală este interzisă, la fel ca utilizarea datelor privitoare la minori.
Uniunea Europeană a luat măsurile în urma scandalului Cambridge Analytica, petrecut în 2018. Cabinetul de consiliere britanic a adunat, fără autorizaţie şi fără ştiinţa persoanelor respective, datele personale a zeci de milioane de utilizatori ai Facebook, utilizate apoi în scopul publicităţii electorale ţintite în timpul campaniei electorale americane din 2016 şi al referendumului asupra Brexitului.
În comunicatul său, Meta subliniază că nu este prima companie care anunţă că va renunţa la publicitatea politică în Uniunea Europeană, după ce Google a făcut acest lucru la sfârşitul anului trecut. „Decizia noastră se referă numai la Uniunea Europeană; continuăm să credem că publicitatea politică online este un element esenţial al politicii moderne” – a dat asigurări compania americană. Platformele sale Facebook şi Instagram au 261 de milioane şi respectiv 272 de milioane de utilizatori activi lunari în Uniunea Europeană.