Comerțul online în regiunile UE
Comerțul online este în creștere în România, însă, în majoritatea regiunilor, sub 35% din populație a comandat bunuri sau servicii pe internet în ultimele luni.
Lica Manolache, 28.11.2025, 16:52
Comerțul online din Uniunea Euopeană înregistrează diferențe semnificative între sudul și nordul Europei. Anul trecut, 23 de regiuni NUTS 2 (Nomenclatorul unităților teritoriale pentru statistică) au avut cel puțin 80% din populația cu vârste între 16 și 74 de ani a comandat bunuri sau servicii prin internet în cele 3 luni anterioare sondajului, potrivit datelor Eurostat.
Jumătate dintre aceste se aflau în Țările de Jos, respectiv toate cele 12 regiuni care formează regatul. Alte 4 regiuni se aflau în Danemarca (4 regiuni), Irlanda și Suedia au avut câte trei regiuni, iar acestora li s-a adăugat regiunea capitalei cehe, Praga. În rândul celor 23 de regiuni NUTS 2, Utrecht a avut cea mai mare pondere a persoanelor care au comandat bunuri sau servicii prin internet (91,5%), urmată de regiunea, respectiv de regiunea irlandeză Northern and Western (88,3%).
La celălalt pol, 21 de regiuni au avut mai puțin de 40% din populație care a comandat bunuri sau servicii prin internet. Printre acestea se numără și 6 din cele 8 regiuni NUTS 2 ale României, cu cea mai mică pondere în regiunea Sud-Vest Oltenia (26,4%). Regiunea Nord-Vest a trecut la limită pragul de 40%, în timp ce peste jumătate din populația regiunii București-Ilfov (51%) a folosit internetul pentru cumpărături.
Bulgaria a avut 5 din cele 6 regiuni ale țării cu ponderi de sub 40%, inclusiv pe cea cu cea mai mică pondere din blocul comunitar, Yugoiztochen (21,7%). În această categorie se mai numără 6 regiuni din sudul Italiei, 3 regiuni ultraperiferice ale Franței și o regiune autonomă a Portugaliei.
Ponderea populației care efetuează cumpărături online / Infografic: Eurostat
Comerțul electronic va tinge valoare de 3,5% din PIB-ul României
Revenind la țara noastră, comerțul electronic din România este așteptat să atingă 3,5% din PIB în 2025, potrivit Asociației Române a Magazinelor Online (AMRO), Astfel, România își va menține locul ăn primele 10 state membre ale UE ca pondere a PIB-ului unei țări generat de comerțul electronic (E-GDP). România ocupă locul 9 la nivel european și locul 3 în Europa Centrală și de Est, la acest capitol, potrivit aceleiași surse.
Raportul evidențiază provocările și oportunitățile pentru anul 2025. Printre aspectele menționate se află digitalizarea IMM-urilor, întrucât doar 12% dintre acestea din România vând online, procent sub media europeană, ceea ce impune dezvoltarea unor programe dedicate. De asemenea, este subliniată necesitatea unor condiții echitabile de piață, în contextul presiunii exercitate de comerțul extracomunitar asupra retailerilor români.
Raportul ‘European E-Commerce 2025’ este realizat de Ecommerce Europe și EuroCommerce, pe baza contribuțiilor a peste 25 de asociații naționale de e-commerce,
Un alt studiu estimează la 7 miliarde de euro piața românească de comerț online , „cu o rată anuală de creștere peste media Uniunii Europene”. „România se poziționează, astăzi, printre cele mai promițătoare hub-uri europene de comerț electronic. Totuși, adevărata poveste se scrie dincolo de granițele țării. Peste 40% din comerțul online al României provine deja din vânzări transfrontaliere, comparativ cu aproximativ 30% în Polonia și 35% în Ungaria”, se mai arată în comunicatul companiei financiare Ebury.
