Ascultă Live

Ascultă Radio România Internațional Live

Costul vieții și situația economică, principalele preocupări ale europenilor

Optimismul față de viitorul UE și încrederea în democrație sunt în creștere, dar europenii sunt îngrijorați de costul vieții, potrivit unui nou sondaj Eurobarometru.

Foto: padrinan / pixabay.com
Foto: padrinan / pixabay.com

, 03.10.2024, 22:52

Parlamentul European a publicat, joi, rezultatele unui sondaj Eurobarometru realizat după alegerile europene din iunie 2024 care analizează comportamentul de vot și principalele priorități ale cetățenilor UE.

Pentru cei mai mulți cetățeni europeni, creșterea prețurilor și a costului vieții (42%) și situația economică (41%) au fost principalele motive pentru a-și exprima votul la alegerile europene din luna iunie. Situația internațională a fost al treilea motiv, oferit de către o treime dintre respondenții din cele 27 de state membre (34%).

Situaţia economică (45%) și creșterea preţurilor şi a costului vieţii (44%) au fost principalele subiecte care au motivat și cetățenii români să voteze pentru legislativele europene. Printre variante de răspuns alese cu prioritate s-au mai aflat: protecţia socială, bunăstarea şi accesul la asistenţă medicală (32% în România, faţă de doar 24% media UE); situaţia internaţională (30%); democraţia şi statul de drept (27% și 32% în UE); apărarea şi securitatea (27% și 28% în UE).

În rândul celor care nu au votat, aceleași două subiecte numite care au dominat opiniile celor care au mers la urne i-ar fi putut motiva să participe la alegeri.

Sondajul mai arată că majoritatea românilor optimiști cu privire la viitorul UE (68%), cu 3 puncte procentuale peste media UE și cu 7% mai mult faţă de anteriorul sondaj Eurobarometru din luna martie. Peste jumătate dintre respondenții români (52%) spun că au o imagine pozitivă despre UE (48% media europeană).

 

70% dintre cetățenii români participanți la sondaj consideră că țara lor a beneficiat de pe urma apartenenței la UE, identic cu media celor 27 de state membre ale UE și cu 5% mai mult față de anteriorul Eurobarometru.

Pentru respondenții din România, primele patru motive pentru care statutul de membru al UE este considerat benefic sunt: crearea de noi oportunități de muncă (37% și 24 media UE), protejarea păcii și consolidarea securității (26% și 32% media UE), intensificarea cooperării dintre statele membre (24% și 26 media UE), contribuția UE la creșterea economică (24% și 28 media UE).

Încrederea în democrația parlamentară europeană este foarte ridicată pentru acest început de legislatură. Astfel, 53% dintre români și 42% dintre cetățenii europeni  au o imagine pozitivă despre Parlamentul European, cel mai bun rezultat înregistrat vreodată pentru acest indicator.

 

Parlamentul European mai subliniază că prezența la scrutinul electoral european din iunie a fost de 50,74% la nivelul UE (52,40% în România), cea mai mare din ultimii 30 de ani și similară cu cea din 2019. Aceasta a crescut în 16 din cele 27 de țări, inclusiv în România, în comparație cu alegerile europene din 2019.

Președinta Parlamentului European, Roberta Metsola, a comentat rezultatele sondajului Eurobarometru:

„Cetățenii din întreaga Europă și-au făcut auzită vocea, în condițiile în care am asistat la cea mai mare participare la alegerile pentru Parlamentul European din ultimii 30 de ani. Cetăţenii ne-au dat mandat să acționăm, să oferim răspunsuri și soluții benefice în viața lor de zi cu zi. Parlamentul îşi va onora promisiunile. În următoarele săptămâni, vom examina noua Comisie Europeană pentru a ne asigura că aceasta va aborda aspectele care reprezintă o prioritate pentru cetățeni: costul vieții, starea economiei noastre, democrația, statul de drept, migrația și securitatea.”

 

 

Sursa infografice: Eurobarometru / Parlamentul European

Sursa foto: Piotr Cichosz / unsplash.com
hashtagEuropa vineri, 17 octombrie 2025

Televiziunea și Facebook, cele mai accesate surse de informare

Posturile de televiziune rămân principala sursă de informare pentru români, dar și pentru majoritatea rezidenților din UE. Facebook rămânea...

Televiziunea și Facebook, cele mai accesate surse de informare
Foto: Erik Odiin / unsplash.com
hashtagEuropa marți, 14 octombrie 2025

Călătoriile și turismul din UE își continuă ascensiunea

În 2024, Uniunea Europeană a înregistrat circa 1,19 miliarde de călătorii în interes personal și de afaceri efectuate, o creștere de  4,4%...

Călătoriile și turismul din UE își continuă ascensiunea
Foto: Anastasiia Chepinska unsplash.com
hashtagEuropa vineri, 10 octombrie 2025

Măsuri de protejarea a fermierilor în cadrul viitorului acord UE-Mercosur

Comisia Europeană a propus un nou regulament care urmărește să ofere fermierilor europeni garanții în contextul viitorului acord comercial...

Măsuri de protejarea a fermierilor în cadrul viitorului acord UE-Mercosur
Foto: Seyi Ariyo / unsplash.com
hashtagEuropa marți, 07 octombrie 2025

UE, aproape de obiectivul privind educația înaltă a tinerilor

În anul 2024, 44,2% dintre tinerii cu vârste între 25 și 34 de ani din UE au absolvit o formă de învățământ terțiară, nivelurile ISCED...

UE, aproape de obiectivul privind educația înaltă a tinerilor
hashtagEuropa sâmbătă, 04 octombrie 2025

Ursula von der Leyen anunță o nouă strategie pentru aplicarea AI în UE

  Prezentă vineri la Torino, la evenimentul intitulat „Săptămâna tehnologiei italiene”, președinta Comisiei Europene, Ursula von der...

Ursula von der Leyen anunță o nouă strategie pentru aplicarea AI în UE
hashtagEuropa miercuri, 01 octombrie 2025

Predarea limbilor străine în școli și accesul preșcolarilor la grădinițe

6,4% dintre elevii din învățământul primar din Uniunea Europeană învățau două sau mai multe limbi străine în 2023, o proporție în...

Predarea limbilor străine în școli și accesul preșcolarilor la grădinițe
hashtagEuropa vineri, 26 septembrie 2025

România și programul SAFE

România va elabora până la jumătatea lunii viitoare propunerile sale pentru Programul SAFE (Acțiunea pentru securitatea Europei) prin care țara...

România și programul SAFE
hashtagEuropa marți, 23 septembrie 2025

Vârsta la care tinerii europeni părăsesc casa părintească

În 2024, tinerii din Uniunea Europeană au părăsit locuința părinților la o vârstă medie de 26,2 ani, potrivit datelor publicate luni de...

Vârsta la care tinerii europeni părăsesc casa părintească

Parteneri

Muzeul Național al Țăranului Român Muzeul Național al Țăranului Român
Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS
Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online
Institului European din România Institului European din România
Institutul Francez din România – Bucureşti Institutul Francez din România – Bucureşti
Muzeul Național de Artă al României Muzeul Național de Artă al României
Le petit Journal Le petit Journal
Radio Prague International Radio Prague International
Muzeul Național de Istorie a României Muzeul Național de Istorie a României
ARCUB ARCUB
Radio Canada International Radio Canada International
Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti” Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti”
SWI swissinfo.ch SWI swissinfo.ch
UBB Radio ONLINE UBB Radio ONLINE
Strona główna - English Section - polskieradio.pl Strona główna - English Section - polskieradio.pl
creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti
italradio italradio
Institutul Confucius Institutul Confucius
BUCPRESS - știri din Cernăuți BUCPRESS - știri din Cernăuți

Afilieri RRI

Euranet Plus Euranet Plus
AIB | the trade association for international broadcasters AIB | the trade association for international broadcasters
Digital Radio Mondiale Digital Radio Mondiale
News and current affairs from Germany and around the world News and current affairs from Germany and around the world
Comunità radiotelevisiva italofona Comunità radiotelevisiva italofona

Furnizori de servicii de difuzare/redifuzare

RADIOCOM RADIOCOM
Zeno Media - The Everything Audio Company Zeno Media - The Everything Audio Company