Disensiuni privind noile reglementări ale emisiilor autovehiculelor
Mai multe state europene, inclusiv România, se opun intrării în vigoare a normelor Euro 7 din a doua jumătate a anului 2025.
Lica Manolache, 23.05.2023, 19:14
Opt state membre, printre care și România, au solicitat ca Uniunea Europeană să renunțe la noile reguli privind emisiile de gaze și noxe ale autovehiculelor, doeoarece acestea deviază atenția de la obiectivul interzicerii vehiculelor cu motoare pe combustie, informează Bloomberg, citat de Agerpres.
Franța, Italia, Bulgaria, Cehia, Ungaria, Polonia, România și Slovacia își argumentează opoziția față de noile reglementări referitoare la emisiile de gaze și noxe incluse în normele Euro 7, prin faptul că aceste norme ar putea afecta investițiile cruciale necesare pentru decarbonizarea sectorului auto. Cele opt țări au mai menționat că regulile propuse pentru vehiculele de mare tonaj sunt prea restrictive și solicită amânarea datei de intrare în vigoare a noilor reglementări.
Normele Euro 7 au scopul de a impune cerințe mai stricte în ceea ce privește poluanții, alții decât doxidul de carbon, cum ar fi oxidul de azot și monoxidul de carbon. Totodată, normele Euro 7 abordează și particulele poluante provenite de la frâne și anvelope.
Bruxelles-ul își propune ca normele Euro 7 să intre în vigoare la 1 iulie 2025, dar statele mai sus menționate consideră că perioada este prea scurtă și susțin necesitatea unei perioade de tranziție de cel puțin șase ani după adoptarea pachetului. Atât Parlamentul European, cât și statele membre se află în prezent în procesul de negociere, bazându-se pe propriile lor poziții, înainte de a începe discuțiile între cele două părți.
Automobilele, utilitarele, autobuzele și camioanele sunt principala sursă de poluare cu dioxid de azot și se situează pe a treia poziție a emisiilor de particule fine. Potrivit datelor Uniunii Europene, aproximativ 70.000 de persoane mor prematur în fiecare an din cauza poluării aerului generată de transportul rutier.
Totodată, sectorul transporturilor este singurul în care emisiile de gaze cu efect de seră au crescut în ultimele trei decenii, creșterea fiind de 33,5% între 1990 și 2019, menționează Parlamentul European. Predicțiile momentului estimează scăderea din sectorul transporturilor până în 2050 la doar 22%, mult sub obiectivele blocului comunitar.
Transportul rutier reprezintă aproximativ o cincime din emisiile la nivelul UE. Cantitatea de emisii de CO2 provenite din transportul de pasageri variază semnificativ în funcție de mijlocul de transport. Mașinile particulare poluează cel mai mult, emițând 60,6% din totalul de emisii de CO2 provenite din transportul rutier european.
De asemenea, toate autovehiculele puse în vânzare începând cu 2035 trebuie să aibă emisii zero și să nu emită CO2. Măsura va ajuta la obiectivul UE ce presupune ca sectorul transporturilor să deveni neutru din punct de vedere al emisiilor de carbon până în 2050.