Exportul UE de autoturisme, în scădere
Exporturile de autoturisme ale UE a scăzut cu 13,2% în ultimii cinci ani. Producătorii auto europeni suferă o nouă lovitură după ce Statele Unite au anunțat tarife suplimentare pentru importurile de mașini noi.
Lica Manolache, 04.04.2025, 15:03
În 2024, Uniunea Europeană a exportat 5,4 milioane de autoturisme și a importat 4 milioane de unități, potrivit datelor publicate marți de Eurostat. Comparativ cu anul 2019, exporturile de mașini noi au scăzut cu 13,2% iar importurile s-au redus cu numai 3%.
Exporturile de autoturisme din 2024 au totalizat o valoare de 165,2 miliarde euro, în timp ce valoarea importurilor s-a ridicat la 75,9 miliarde. Astfel, Uniunea a înregistrat un surplus al balanței comerciale de 89,3 miliarde euro. Valoarea exporturilor de autoturisme a crescut cu 17,7% (24,8 miliarde euro) față de 2019, iar cea a importurilor a înregistrat un avans de 20% (12,7 miliarde euro).
Cifrele în scădere ale exporturilor și importurilor de mașini noi și majorarea valorii comerțului exterior cu autoturisme reflectă prețurile în creștere din ultimii cinci ani, marcați de inflația la nivel global.
Schimbări în comerțul exterior al UE cu autovehicule (2024 vs. 2019) / Sursa: Eurostat
SUA, cel mai mare importator de autoturisme europene
SUA (38,9 miliarde euro) și Marea Britanie (34,3 miliarde euro) au fost principalele destinații pentru autoturismele exportate de statele membre ale UE. Alți parteneri comerciali importanți au fost China (14,5 miliarde euro), Turcia (12 miliarde euro) și Elveția (8,5 miliarde euro).
Comparativ cu 2019, valoarea exporturilor către Turcia a înregistrat o creștete semnificativă (364,1%), îar cel mai mare declin s-a înregistrat în relația comercială cu China (-22,3%).
În ceea ce privește importurile UE de mașini noi din 2024, China și Japonia au fost cei principalii parteneri cu 12,7 miliarde euro, respectiv 12,3 miliarde euro. Marea Britanie (11 miliarde euro), Turcia (9,1 miliarde euro) și SUA (8,4 miliarde euro) sunt următoarele state ca valoare a importurilor de autoturisme.
China a adus o schimbare majoră în importurile de autoturisme ale Uniunii. În ultimii cinci ani, valoarea acestora a crescut cu peste 1500%. În schimb, valoarea importurilor din Marea Britanie s-a diminuat cel mau mult, cu 17,1%.
Principalii partneri pentru exporurile și importurile de mașini noi / Sursa: Eusostat
Sectorul auto din UE, afectat de taxele vamale impuse de SUA
În prezent, comerțul exterior cu autoturisme al UE este lovit din plin de impunerea taxelor vamale suplimentare de 25% pentru mașinile noi importate de către SUA. Tarifele anunțate de președintele Donald Trump au intrat în vigoare din luna aprilie.
Dintre cele 27 de state membre ale UE, Germania resimte cel mai puternic decizia de la Casa Albă. Producătorii germani de automobile întâmpinau probleme încă din toamna anului trecut, mai cu seamă în privința vânzărilor de automobile electrice, după eliminarea subvențiilor pentru achiziția acestor vehicule în mai multe state.
România nu exportă autovehicule pe piața americană, însă este afectată de noile tarife deoarece producătorii germani au fabrici de componente auto în țara noastră. Impunerea tarifelor suplimentare de către SUA este resimțită și de producătorii italieni de autoturisme de lux, dar și de grupul Stellentis, cu sediul în Țările de Jos, companie care deține atât mărci europene, cât și americane.