Numărul înmatriculărilor de automobile electrice, în scădere
Europenii au cumpărat mai puține automobile electrice noi în 2024, comparativ cu anul precedent.

Lica Manolache, 04.08.2025, 14:32
În 2024, circa 1,45 milioane de automobile noi electrice pe baterii au fost înmatriculate în Uniunea Europeană, cu 6,1% sau 100.000 de vehicule mai puțin față de 2023, potrivit datelor publicate săptămâna trecută de Eurostat. Însă, per total, 5,87 milioane de automobile electrice pe baterii erau înmatriculate anul trecut în cele 27 de state membre ceea ce reprezintă o creștere a flotei cu o treime față de 2023 (32,4% față de 2023 (4,43 milioane de vehicule).
În același timp, ponderea acestor autovehicule în totalul înmatriculărilor noi a scăzut la 13,6% în 2024, cu un punct procentual sub nivelul din 2023 (14,6%). Această pondere a rămas sub 1% până în 2018, dar s-a majorat semnificativ în ultimii 7 ani, ajungând la 9% în 2021 și 12,1% în 2022.
În rândul țărilor din UE, Danemarca a înregistrat cea mai ridicată pondere a automobilelor electrice pe baterii în totalul înmatriculărilor noi (51,3%), fiind urmată de Malta (37,7%) și Suedia (34,9%). La polul opus se situeaază Croația (1,8%), Slovacia (2.4%) și Polonia (3%). În România ponderea mașinilor electrice noi a fost de sub 10%.
Evoluția flotei de autovehicule electrice în UE (2013-2024 / Sursa: Eurostat
Tot în 2024, numărul de camioane grele noi electrice pe baterii a înregistrat un avans de 9,7%, numărul de tractoare rutiere electrice pe baterii a crescut cu 35,5%, iar cel al autobuzelor și autocarelor electrice pe baterii cu 28,2%, în timp ce a existat un declin pe segmentul de camioane ușoare (-10,8%). Cu toate aceste creșteri, numărul lor total a scăzut cu 6,8% comparativ cu 2023.
Și înmatriculările autovehiculelor hibride plug-in au înregistrat o scădere de 6,5%, în timp ce numărul total de mașini hibride noi a crescut cu 12,7% în 2024 (3,95 milioane) față de anul precedent (3,50 milioane).
Ponderea înmatriculărilor de vehicule electrice noi în statele UE / Sursa: Eurostat
Flotele companiilor însumează 60% din totalul înmatriculărilor de mașini noi
Pentru a stimula achizițiile de autovehicule electrice, Comisia Europeană a propus în luna martie eliminarea scutirilor fiscale aplicate mașinilor alimentate cu benzină sau motorină din flotele companiilor care activează pe teritoriul UE. Măsura face parte dintr-un plan de acțiune pentru industria auto care urmează să fie prezentat după consultările recente cu liderii sectorului, cu scopul de a sprijini electrificarea producției auto în Uniunea Europeană și consolidarea competitivității față de China și Statele Unite.
Potrivit Executivului european, flotele companiilor reprezintă aproximativ 60% din înmatriculările de mașini noi în Uniunea Europeană. „Pentru a asigura asimilarea adecvată a vehiculelor cu emisii zero în flotele companiilor, este esențială eliminarea subvențiilor pentru vehiculele alimentate cu combustibili fosili’, se arată în documentul Comisiei, potrivit agenției Reuters, citată de Agerpres.
Comisia Europeană intenționează să propună până la finalul anului un cadru legislativ dedicat decarbonizării flotelor companiilor, alături de alte măsuri de stimulare a cererii pentru vehicule electrice.