Predarea limbilor străine în școli și accesul preșcolarilor la grădinițe
Peste 90% dintre elevii de gimnaziu din România învață două sau mai multe limbi străine, o proporție mult mai mare față de media Uniunii Europene.

Lica Manolache, 01.10.2025, 15:36
6,4% dintre elevii din învățământul primar din Uniunea Europeană învățau două sau mai multe limbi străine în 2023, o proporție în creștere 1,8 puncte procentuale față de 2013 (4,6%), arată datele publicate la finalul săptămânii trecute de către Eurostat.
Luxemburg este singura țară din UE în care majoritatea elevilor din clasele primare (78,9%) învățau două sau mai multe limbi străine. Letonia (37,0%), Grecia (35,5%) și Estonia (34,9%) sunt următoarele state membre cu procente mari. De cealaltă parte, Belgia si Slovenia au înregistrat ponderi de sub de 0,5%. În România, circa 2% dintre elevii din învățământul primar învățau două sau mai multe limbi străine.
În ultimul deceniu, cifrele au crescut în 15 țări din blocul comunitar, cu cele mai mare avans în Letonia (+22,1 pp), Finlanda (+15,2 pp), Grecia (+9,6 pp) și Spania (+8,3 pp). În schimb, UE proporțiile au scăzut în 8 state membre, cu cele mai semnificative diferențe în Polonia (-6,5 pp) și Luxemburg (-4,9 pp). Proporția a rămas identică în Croația și Bulgaria.
Proporția elevilor de gimnaziu care învață două sau mai mulyte limbi străine / Sursa: Eurostat
Cifrele erau mult mai mari în învățământul gimnazial unde 59,5% dintre elevii europeni învățau două sau mai multe limbi străine. Proporția a crescut ușor față de 2013, de la 58,4%.
În Finlanda, țara UE cu cea mai mare pondere, aproape toți elevii din învățământul gimnazial (cu 97,8%) luau lecții pentru cel puțin două limbi străine. România, alături de alte cinci state membre a avut proporție de peste 90%. Statele membre cu cele mai scăzute proporții au fost Irlanda (5,4%), Ungaria (6,1%) și Austria (7,6%).
Comparativ cu 2013, proporția elevilor din învățământul secundar inferior care învățau două sau mai multe limbi străine a crescut în 11 țări ale UE, cele mai mari creșteri fiind înregistrate în Cehia (+24,8 pp), Franța (+22,0 pp) și Belgia (+18,2 pp). Pe de altă parte, proporția elevilor care învățau cel puțin două limbi străine a scăzut în 16 țări ale UE, cu cele mai mari diferențe înregistarte în Polonia (-42,8 pp), în Slovenia (-33,0 pp), și Slovacia (-26,0). Și România a înregistrat o scădere de 1 punct procentual.
Proporția copiilor preșcolari aflați în îngrijire sau educație formală (2024) / Sursa: Eurostat
Un alt set de date publicat marți de Eurostat arată că, anul trecut, 68,5% dintre copiii cu vârste între 3 ani și vârsta minimă obligatorie pentru școlarizare din UE au beneficiat de îngrijire sau educație formală (grădiniță) timp de cel puțin 25 de ore pe săptămână, iar 20,8% au beneficiat de aceasta timp de 24 de ore pe săptămână sau mai puțin. Doar 10,8% dintre copii nu beneficiat de îngrijire sau educație formală.
Cifrele sunt mai mici în rândul copiilor expuși riscului de sărăcie sau excluziune socială. Astfel, doar 59,0% dintre copii afectați de sărăcie au beneficiat de îngrijire sau educație formală timp de 25 de ore sau mai mult, comparativ cu 71,4% dintre minorii care nu sunt expuși acestui risc. Totodată, 17,6% dintre copiii expuși riscului nu au fost încadrați în grădinițe, de două ori mai mult față de copii neafectați de sărăcie (8,7%).