Ascultă Live

Ascultă Radio România Internațional Live

Standardul european de obligațiuni verzi

UE aplică primul standard pentru obligațiuni verzi, cu ajutorul căruia va obține mai multă transparență și va descuraja practicile de tip greenwashing.

Standardul european de obligațiuni verzi
Standardul european de obligațiuni verzi

, 06.10.2023, 12:58


Uniunea Europeană va avea un standard pentru obligațiunile verzi, un demers unic la nivel global, după cum informează Parlamentul European. Obligațiunile verzi nu vor mai permite companiilor sau altor entități să se prezinte mai ecologice decât sunt în realitate, așa-numitul greenwashing.



Dar ce sunt obligațiunile verzi? Create pentru a sprijini proiecte legate de climă sau de mediu, obligațiunile verzi pot finanța investiții, proiecte, cheltuieli sau active care adresează probleme ecologice. Obligațiunile sunt folosite de guverne și companii pentru a finanța tranziția către o economie mai durabilă, implicit pentru reducerea emisiilor de carbon.



Piața de obligațiuni verzi, în creștere



Tranzacțiile de obligațiuni verzi au crescut cu aproximativ 50% la nivel mondial, inclusiv în blocul comunitar, în perioada 2015-2020. Totuși, ele au reprezentat mai puțin de 4% din totalul obligațiunilor emise. Obiectivele din Pactul verde european, dar și cele asumate prin Acordul de la Paris au nevoie de o creștere rapidă a pieței de astfel de obligațiuni.



Pentru a mări cota de piață a acestora este nevoie și de un standard omogen ce poate fi aplicat în toate țările membre ale UE. Totodată, prin noul standard se va obține mai multă transparență în ceea ce privește investițiile, ceea ce va împiedica entitățile comerciale să mai apeleze la greenwashing.



Toți banii strânși prin obligațiuni emise conform standardului european de obligațiuni verzi trebuie investiți în activități care respectă taxonomia UE pentru activitate durabilă, comunică forul legislativ european



Odată ce entitățile vor emite obligațiuni verzi, ele vor fi obligate prin acest nou standard să ofere informații despre modul în care vor fi utilizate fondurile obținute și cum vor ajuta aceste investiții la atingerea obiectivelor din planul de tranziție către practici mai ecologice.

Eurodeputatul Bilijana Borzan, despre produse sustenabile și greenwashing / Sursa: Parlemntul European (YouTube) – subtitrare în limba română



Etichetele înșelătoare, vizate de propunerile Comisiei Europene



Fenomenul greenwashing este foarte răspândit în practicile companiilor, după cum arată un studiul al Comisiei Europene din 2020. Astfel, peste jumătate dintre declarațiile de mediu examinate în cadrul studiului s-au dovedit a fi vagi, înșelătoare sau nefondate (53,3%), în timp ce 40 % nu au fost susținute cu dovezi.



Lipsa unor reguli comune pentru companiile care adoptă declarații de mediu voluntare generează dezinformare și creează un inechitate pe piața comună, ceea ce afectează companiile cu adevărat sustenabilitate. Drept urmare, Executivul european a venit în luna martie cu o propunere pentru criterii comune pentru combaterea dezinformării ecologice și a declarațiilor de mediu înșelătoare.



Livrare cu compensare a emisiilor de CO₂, acest articol conține 30% din plastic reciclat sau produse de protecție solară care protejează oceanele. Declarațiile de acest tip vor fi vizate de propunerea, la fel ca toate cele care fac referire șa impactul asupra mediului, la aspectele sau performanța de mediu a unui produs, serviciu sau chiar comerciant.



Totodată, declarațiile de mediu comunicate către consumatori vor fi verificate în mod independent și trebuie susținute cu dovezi științifice.

Măsurile UE de combatere a practicilor de tip greenwashing / Sursa: Comisia Europeană (YouTube) – video în limba engleză





Sursa foto: Piotr Cichosz / unsplash.com
hashtagEuropa vineri, 17 octombrie 2025

Televiziunea și Facebook, cele mai accesate surse de informare

Posturile de televiziune rămân principala sursă de informare pentru români, dar și pentru majoritatea rezidenților din UE. Facebook rămânea...

Televiziunea și Facebook, cele mai accesate surse de informare
Foto: Erik Odiin / unsplash.com
hashtagEuropa marți, 14 octombrie 2025

Călătoriile și turismul din UE își continuă ascensiunea

În 2024, Uniunea Europeană a înregistrat circa 1,19 miliarde de călătorii în interes personal și de afaceri efectuate, o creștere de  4,4%...

Călătoriile și turismul din UE își continuă ascensiunea
Foto: Anastasiia Chepinska unsplash.com
hashtagEuropa vineri, 10 octombrie 2025

Măsuri de protejarea a fermierilor în cadrul viitorului acord UE-Mercosur

Comisia Europeană a propus un nou regulament care urmărește să ofere fermierilor europeni garanții în contextul viitorului acord comercial...

Măsuri de protejarea a fermierilor în cadrul viitorului acord UE-Mercosur
Foto: Seyi Ariyo / unsplash.com
hashtagEuropa marți, 07 octombrie 2025

UE, aproape de obiectivul privind educația înaltă a tinerilor

În anul 2024, 44,2% dintre tinerii cu vârste între 25 și 34 de ani din UE au absolvit o formă de învățământ terțiară, nivelurile ISCED...

UE, aproape de obiectivul privind educația înaltă a tinerilor
hashtagEuropa sâmbătă, 04 octombrie 2025

Ursula von der Leyen anunță o nouă strategie pentru aplicarea AI în UE

  Prezentă vineri la Torino, la evenimentul intitulat „Săptămâna tehnologiei italiene”, președinta Comisiei Europene, Ursula von der...

Ursula von der Leyen anunță o nouă strategie pentru aplicarea AI în UE
hashtagEuropa miercuri, 01 octombrie 2025

Predarea limbilor străine în școli și accesul preșcolarilor la grădinițe

6,4% dintre elevii din învățământul primar din Uniunea Europeană învățau două sau mai multe limbi străine în 2023, o proporție în...

Predarea limbilor străine în școli și accesul preșcolarilor la grădinițe
hashtagEuropa vineri, 26 septembrie 2025

România și programul SAFE

România va elabora până la jumătatea lunii viitoare propunerile sale pentru Programul SAFE (Acțiunea pentru securitatea Europei) prin care țara...

România și programul SAFE
hashtagEuropa marți, 23 septembrie 2025

Vârsta la care tinerii europeni părăsesc casa părintească

În 2024, tinerii din Uniunea Europeană au părăsit locuința părinților la o vârstă medie de 26,2 ani, potrivit datelor publicate luni de...

Vârsta la care tinerii europeni părăsesc casa părintească

Parteneri

Muzeul Național al Țăranului Român Muzeul Național al Țăranului Român
Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS
Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online
Institului European din România Institului European din România
Institutul Francez din România – Bucureşti Institutul Francez din România – Bucureşti
Muzeul Național de Artă al României Muzeul Național de Artă al României
Le petit Journal Le petit Journal
Radio Prague International Radio Prague International
Muzeul Național de Istorie a României Muzeul Național de Istorie a României
ARCUB ARCUB
Radio Canada International Radio Canada International
Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti” Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti”
SWI swissinfo.ch SWI swissinfo.ch
UBB Radio ONLINE UBB Radio ONLINE
Strona główna - English Section - polskieradio.pl Strona główna - English Section - polskieradio.pl
creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti
italradio italradio
Institutul Confucius Institutul Confucius
BUCPRESS - știri din Cernăuți BUCPRESS - știri din Cernăuți

Afilieri RRI

Euranet Plus Euranet Plus
AIB | the trade association for international broadcasters AIB | the trade association for international broadcasters
Digital Radio Mondiale Digital Radio Mondiale
News and current affairs from Germany and around the world News and current affairs from Germany and around the world
Comunità radiotelevisiva italofona Comunità radiotelevisiva italofona

Furnizori de servicii de difuzare/redifuzare

RADIOCOM RADIOCOM
Zeno Media - The Everything Audio Company Zeno Media - The Everything Audio Company