UE, aproape de obiectivul privind educația înaltă a tinerilor
România are cele mai multe regiuni din UE în care tinerii nu au absolvit studii terțiare, precum cele universitare, masterat sau doctorat.

Lica Manolache, 07.10.2025, 20:32
În anul 2024, 44,2% dintre tinerii cu vârste între 25 și 34 de ani din UE au absolvit o formă de învățământ terțiară, nivelurile ISCED 5–8, potrivit datelor publicate luni de Eurostat. Aici sunt incluse formele de învățământ post-liceale de scurtă durată (2 ani), studii de licență (universitare), masterat sau doctorat. Astfel, cele 27 de state membre sunt foarte aproape de obiectivul stabilit la nivelul Uniunii Europene prevede ca, până în anul 2030, cel puțin 45% dintre persoane din categoria de vârstă menționată să atingă acest nivel de educație.
În rândul celor 242 de regiuni NUTS 2 (regiuni clasificate la nivelul 2 în nomenclaturii unităților teritoriale pentru statistică) pentru care există date disponibile, 84 de regiuni atinseseră sau depășiseră deja obiectivul UE. În România, doar regiunea București-Ilfov are o pondere peste obiectivului blocului comunitar (49,7%). Cu toate acestea, procentul este mai decât cel al regiunilor capitalelor din statele vecine Ungaria (Budapesta – 62%) și Serbia (Belgrad – 50,6%, stat non-UE), respectiv cu numai 0,1% peste capitala Bulgariei, Sofia.
25 de regiuni europene au raportat o pondere de cel puțin 57,5% a populației cu vârste de 25-34 care au absolvit alte studii după liceu. În principal, notează Eurostat, este vorba de zone și centre economice care găzduiesc universități de înaltă calitate și orientare spre cercetare și inovare.
Printre acestea se numără regiunile capitalelor din Belgia, Danemarca, Irlanda, Spania, Franța, Lituania, Ungaria, Țările de Jos, Polonia, Slovacia și Suedia; – 6 regiuni suplimentare din nordul Spaniei (specializate, printre altele, în producție avansată și industria auto); celelalte două regiuni din Irlanda (cu activități în domeniul farmaceutic, științelor vieții și electronicii); regiunile Utrecht și Groningen din Țările de Jos (industrii de înaltă tehnologie și tehnologii ecologice); provincia Brabant Wallon din Belgia (industrii bazate pe cunoaștere); Midi-Pyrénées din Franța (industrie aerospațială); Cipru și Luxemburg.
De cealaltă parte, 24 de regiuni au înregistrat mai puțin de 26,5% dintre persoanele cu vârste între 25 și 34 de ani ca având studii terțiare. Majoritatea acestora sunt regiuni rurale sau izolate geografic, cu zone agricole extinse și oportunități limitate de angajare pentru persoane cu înaltă calificare. Educația profesională joacă un rol dominant În aceste zone, iar o bună parte dintre tinerii care intră pe piața muncii accesează stagii de ucenicie sau programe de formare, mai degrabă decât calificări universitare.
România este codașa Europei cu 7 din cele 8 regiuni ale României, excepție fiind regiunea București-Ilfov. Urmează Ungaria cu 6 din cele 8 regiuni (excepția Budapestei și a regiunii Pest), Italia cu 4 regiuni, câte 2 regiuni din Cehia și Franța, respectiva câte o regiune din Grecia, Croația, și Portugalia.
Educația terțiară în Europa (2024) / Sursa: Eurostat