Tire2Tire
Cu toţii ştim roboţeii de făcut curat, măcar că am văzut vreo reclamă cu ei. Ei bine, cum ar fi să existe roboţei, care atunci când alimentăm cu carburant maşina, să măsoare uzura anvelopelor?
Ana-Maria Cononovici, 04.04.2023, 16:35
Cu toţii ştim roboţeii de făcut curat,
măcar că am văzut vreo reclamă cu ei. Ei bine, cum ar fi să existe roboţei,
care atunci când alimentăm cu carburant maşina, să măsoare uzura anvelopelor?
Asta s-au întrebat şi un grup de studenţi, care a şi creat un roboţel cu
această funcţie.
Ionuţ Oţelea, membru al echipei de
proiect, din cadrul Facultăţii de automatică și calculatoare, din Universitatea
Politehnică din București, ne-a spus povestea acestei idei. Este un proiect care este menit să realizeze un roboțel autonom.
Acesta este plasat la stația de încărcare cu carburant, iar în momentul în care
noi mergem cu mașina la benzinărie să alimentăm, acest robot se va plimba pe
sub mașină, va merge pe la fiecare anvelopă în parte a mașinii și va scana
anvelopele. Scopul lui este să determine
cât de uzate sunt anvelopele pe care noi le folosim și prin uzură aici mă refer
pentru a ne spune cât de adânci sunt șanțurile de pe aceste anvelope și
bineînțeles având această mărime ne putem da seama dacă anvelopele noastre mai
pot fi utilizate sau nu.
De unde a
venit această idee am aflat tot de la Ionuţ Oţelea: Această idee a
venit în primul rând dintr-o necesitate. Şi această necesitate ne-a
fost semnalată de către una dintre companiile de transport cu care am
colaborat. După costurile cu carburantul, care reprezintă bineînțeles cea mai
mare pierdere financiară într-o companie de transport, următorul cost asociat
cu astfel de companie este cel cu anvelopele, care sunt extrem de scumpe, mai
ales la camioane, și acestea trebuie schimbate imediat ce nu mai pot fi
folosite. Pentru a asigura această schimbare regulată și pentru a avea certitudinea
siguranței pe șosele, șoferii de camioane trebuie să meargă o dată la trei luni
într-un service auto pentru a avea această verificare, pentru a determina cât
de uzate sunt anvelopele. Bineînțeles, mergând la fiecare trei luni într-un service
auto se pierd bani, se pierde timp, iar companiile de transport caută orice
metodă pentru a-și optimiza profiturile.
Astfel, în orice stație Tire2Tire, robotul
autonom, este menit să inspecteze vizual
fiecare pneu al camionului, în timp ce acesta staționează la alimentare. Apoi,
el procesează imaginile preluate automat, pentru a oferi aproape instant date
despre uzura anvelopelor. Ionuţ Oţelea a adăugat: Iar aici am
intervenit noi cu această soluție care să automatizeze această verificare și să
le ofere managerilor flotelor de transport informații și detalii referitoare la
starea anvelopelor camioanelor care trec prin diverse stații de alimentare. În
principiu, roboțelul nostru utilizează o cameră și un laser pentru a face un
proces de triangulație. În esență, ceea ce se întâmplă este asemănător cu ceea
ce se petrece și într-o cameră de adâncime. Roboțelul ne determină distanța
dintre el și anvelopă, iar aceste distanțe pe care noi le aflăm, le putem
prelucra astfel încât să determinăm de fapt exact acea grosime din interiorul
șanțurilor.
Iar Tire2Tire este mereu surprinzător.
Ionuţ Oţelea: În rest, ceea ce mai poate robotul să facă
și este să zic așa, surprinzător pentru cei care privesc, este faptul că el
știe să citească mediul din jurul său, să mapeze (cartografieze) zona în care se află și să reușească să
găsească anvelopele din jurul său. Dacă doriți, este asemănător cu acei roboți
folosiți în casele noastre să facă curățenie autonom, acei roboței care se
mișcă prin casă, ceva de genul acesta reușește și roboțelul nostru să facă doar
că pe sub mașini sau pe sub camioane.
Am aflat de la interlocutorul nostru că există
deja benzinării care s-au arătat interesate de achiziţionarea unui astfel de
roboţel şi că proiectul a fost realizat în colaborare cu o companie de
transport, evident direct interesată. De la proiectul pilot până la o utilizare
la scară largă a roboţelului, mai sunt însă paşi de făcut. Ionuţ Oţelea: Acum căutăm însă următoarea rundă de finanțare pentru a putea să-l
ducem la nivelul următor, să putem să îl plasăm cu adevărat în medii ostile,
undeva unde plouă, undeva unde este și praf. Căutăm următoarea rundă de
finanțare și într-adevăr am colaborat cu o companie de transport și avem și
interesul din partea unei benzinării, unei firme de distribuție de carburant
pentru a folosi acest robot și pentru autoturisme normale, dar bineînțeles,
dorința lor a fost mai mult pentru a avea un bonus pentru cumpărători, de
exemplu, la un plin de carburant, acest roboțel să fie și pentru scanarea
anvelopelor, să fie un cadou oferit celor care vin să alimenteze. După cum am
spus, căutăm totuși următoarea rundă de finanțare pentru a putea să evoluăm
produsul și să-l ducem la un nivel cu adevărat vandabil, ceva ce ar putea fi cu
adevărat luat din magazin și pus în orice stație oricând.
Iată
o echipă demnă de laudă, formată din profesori și studenți de la Facultatea
de automatică și calculatoare din cadrul Universității Politehnice din
București: profesorii Iuliu Vasilescu și
Daniel Rosner şi studenţii Teodora Moraru și Cristian Pătru, care alături de
interlocutorul nostru, Ionuţ Oţelea au realizat acest produs!