Bugetul mediu al unei familii pentru o vacanţă în străinătate
Bugetul mediu al unei familii din România pentru o vacanţă în străinătate ajunge la 3.290 de euro, în sezonul de vară.

Eugen Cojocariu, 04.06.2025, 16:40
Bugetul mediu al unei familii din România pentru o vacanţă în străinătate ajunge la 3.290 de euro, în sezonul de vară. Un sfert dintre turişti (25%) aleg pentru sezonul de vară 2025 vacanţele în familie, în care se merge cu cel puţin un copil, pondere în creştere cu 5% faţă de anul trecut, arată datele publicate de către un tur-operator. În top 3 destinaţii preferate de către părinţi, în acest an, se află Madeira – în proporţie de 37%, Thailanda (35%) şi Mauritius (28%).
În ceea ce priveşte condiţiile oferite de hoteluri, 67% dintre respondenţi caută facilităţi pentru copii (kids club, babysitting), 20% solicită mese adaptate vârstei celor mici, 10% vor camere conectate, iar 3% întreabă despre siguranţă (prezenţa salvamarilor, zone fără pericole, insecte etc.). Totodată, şase din zece familii aleg pachete „All inclusive”, în care programul copiilor poate fi structurat pe toată perioada şederii. Durata medie a vacanţei este de 7 zile, timp în care structura pachetelor preferate include: sejururi la plajă sau mix plajă şi oraş, cu activităţi incluse. Bugetul mediu alocat pentru o vacanţă peste hotare, în sezonul cald, se ridică la aproape 3.300 de euro (pentru doi adulţi şi un copil), în care sunt incluse biletele de avion, 7 nopţi cazare la hotel de patru stele, mic dejun şi transfer de la aeroport.
Conform analizei, părinţii vor din ce în ce mai des să-şi planifice din timp activităţile pentru cei mici, astfel că 37% dintre familii au rezervat în avans experienţe locale, precum parcuri tematice, safari, excursii în natură şi sporturi acvatice, ateliere de gătit sau activităţi creative. Părinţii vor să excludă orice situaţie neplăcută, aşa că optează pentru asigurări generale care includ acoperire medicală în caz de urgenţă, 70% dintre cei care călătoresc cu copii alegând o asemenea asigurare.
Pasiunile şi dorinţa de a trăi experienţe cu sens continuă să fie factori esenţiali în modelarea industriei turismului, deşi fluctuaţiile de curs valutar şi contextul geopolitic pot influenţa comportamentul de consum, relevă raportul anual de Tendinţe în turism 2025, lansat de către un operator mondial de carduri bancare. Potrivit documentului care analizează tendinţele globale de consum în materie de călătorii, europenii iau deciziile de călătorie în funcţie de valorile lor, căutând programe de wellness, activităţi sportive şi de aventură şi experienţe culinare. Printre concluziile-cheie pentru Europa se numără faptul că pasiunea pentru sport stimulează turismul.
Pentru turiştii europeni, oraşele aflate în topul preferinţelor sunt Tokyo, Palma de Mallorca, Osaka, Hurghada, Beijing, Paris, Larnaca şi Londra. Notabil este avansul turistic din Tirana. Potrivit raportului, Italia şi Polonia sunt în creştere pe segmentul turismului axat pe welness. Istanbul, Cannes şi Interlaken sunt în topul oraşelor preferate de gurmanzii internaţionali. Turismul de aventură este în plină expansiune în regiunea nordică, unde călătorii sunt atraşi de frumuseţea naturală a pădurilor, fiordurilor şi liniştea activităţilor în aer liber.
Autorii raportului avertizează că în destinaţiile turistice populare, fraudele cresc cu aproape 30% în sezonul de vârf. Portofelele digitale şi sistemele de prevenire a fraudelor bazate pe inteligenţă artificială contribuie la protejarea călătorilor, adaugă sursa citată.