Ce faceţi dacă bagajele vă sunt pierdute sau deteriorate
Centrul European al Consumatorilor din România a făcut recomandări în cazul pierderii sau deteriorării bagajelor.
Eugen Cojocariu, 14.05.2025, 14:14
Centrul European al Consumatorilor din România a făcut recomandări în cazul pierderii sau deteriorării bagajelor. Centrul European al Consumatorilor din România (ECC Romania) este o direcție în cadrul Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor care instrumentează și soluționează pe cale amiabilă reclamații transfrontaliere. Centrul a realizat o listă de recomandări utile, în cazul deplasării cu avionul în spațiul Uniunii Europene, iar bagajele dvs. sunt pierdute sau deteriorate.
Dacă bagajele nu sunt predate pasagerilor când ajung la destinația finală, aceștia trebuie să completeze și să depună, imediat, o reclamație vizând bagajul întârziat, la serviciul specializat din cadrul aeroportului. O copie a acestui document (PIR – Property Irregularity Report) având un număr de înregistrare trebuie păstrată de pasager. După depunerea reclamației operatorul de transport aerian vizat trebuie anunțat în termen de maximum 7 zile. Dacă transportatorul recunoaște pierderea unui bagaj înregistrat sau un bagaj înregistrat nu a sosit la destinație în termen de 21 de zile de la data la care ar fi trebuit să sosească, pasagerul este îndreptățit să solicite compensații.
Operatorul de transport aerian răspunde pentru daunele suferite de pasageri din cauza distrugerii, deteriorării sau întârzierii bagajului. Convenția de la Montreal, care reglementează aceste situații, nu prevede o procedură de stabilire și acoperire a daunelor provocate, ci numai o limită de răspundere a transportatorului aerian de maximum 1288 DST (Drepturi Speciale de Tragere), aproximativ 7.910 lei (cursul de schimb poate fi urmărit pe pagina de internet a Băncii Naţionale a României). Suma urmează a fi crescută în viitorul apropiat la 1519 DST (9330 lei). În practică, operatorul de transport aerian este cel care stabilește valoarea despăgubirilor, în principiu, pe baza documentelor anexate de pasageri.
Astfel, în cazul întârzierii bagajelor, operatorii de transport aerian fie pun la dispoziția pasagerilor o sumă de bani pentru produse de strictă necesitate (igienă și îngrijire personală etc.), fie rambursează pasagerilor sumele plătite pentru produse de strictă necesitate, pe baza documentelor anexate la reclamație.
După trecerea celor 21 de zile de așteptare a bagajului, pasagerii trebuie să înainteze către operatorul de transport aerian o cerere de despăgubire, la care să anexeze copii ale următoarelor documente: reclamația privind bagajul întârziat, bilete, cartea de îmbarcare, lista obiectelor din bagaj însoțită de documente doveditoare. În practică, operatorii aerieni solicită pasagerilor al căror bagaj a fost pierdut să facă dovada valorii obiectelor conținute în bagaj. Despăgubirile vor acoperi în acest caz sumele dovedite, fără a se depăși limita menționată (1288 DST). Dacă, în schimb, consumatorul nu poate proba valoarea obiectelor din bagaj și a celor de strictă necesitate achiziționate, companiile aeriene acordă de regulă despăgubiri în funcție de greutatea bagajului, conform propriilor reguli de transport (în cele mai multe cazuri, se va acorda o despăgubire de aproximativ 20 euro pe kilogram. În cazul în care pasagerii nu sunt mulțumiți de valoarea despăgubirilor, iar încercările de soluționare a problemei fie pe cale amiabilă, fie prin intermediul unor organisme de soluționare alternativă a litigiilor nu dau rezultat, se pot adresa instanței de judecată, care va face o evaluare a daunelor suferite de pasageri. Toate informaţiile pot fi găsite pe site-ul www.eccromania.ro.