Drepturile pasagerilor din transportul aerian
Pentru că este sezonul vacanțelor, este important să-ți cunoști drepturile ca pasager aerian. Departamentul Consular din Ministerul de Externe şi InfoCons, organizaţie pentru protecţia consumatorilor, oferă informaţii utile.

Eugen Cojocariu, 23.07.2025, 16:00
Legislația europeană oferă protecție în următoarele situații: refuz la îmbarcare, anularea zborului, întârzieri semnificative, pierderea sau deteriorarea bagajului. Consulatul sau Ambasada nu te poate reprezenta în dialogul cu compania aeriană și nu poate interveni pentru obținerea de compensații, avertizează Departamentul Consular. Puteţi depune o reclamaţie pe site-ul Autorităţii Naționale pentru Protecția Consumatorilor.
Pasagerii au dreptul să primească despăgubiri de 250 euro pentru un zbor anulat de până la 1.500 de kilometri, de 400 euro pentru unul de peste 1.500 de kilometri în Uniunea Europeană şi toate celelalte zboruri între 1.500 şi 3.500 de kilometri sau de 600 euro pentru un zbor de peste 3.500 de kilometri, informează InfoCons. Drepturile pasagerilor din transportul aerian prevăzute de Uniunea Europeană se aplică dacă zborul este efectuat pe teritoriul UE (indiferent dacă este operat de o companie din UE sau din afară); dacă aterizaţi pe un aeroport din UE venind din afara Uniunii, iar cursa este operată de o companie din UE; dacă decolaţi de pe un aeroport din UE către o ţară din afara Uniunii, indiferent dacă zborul este operat de o companie din UE sau din afară; dacă nu aţi primit deja anumite compensaţii (despăgubiri, redirecţionare, asistenţă din partea companiei aeriene) pentru probleme legate de zbor în baza legislaţiei relevante a unei ţări din afara UE.
InfoCons precizează că, dacă zborul este anulat, compania aeriană trebuie să ofere posibilitatea de a alege una din următoarele variante: rambursarea preţului biletului şi, dacă aveţi un zbor de legătură, un zbor de întoarcere, cu prima ocazie, către aeroportul de plecare; redirecţionarea către destinaţia finală cu prima ocazie sau redirecţionarea la o dată ulterioară agreată de dvs., în condiţii de transport comparabile, în funcţie de locurile disponibile.
Din momentul în care se optează pentru una din aceste variante, pasagerul nu mai are niciun drept în raport cu celelalte două. Totuşi, compania aeriană ar putea fi obligată să ofere o despăgubire: dacă pasagerul alege ca preţul biletului să fie rambursat – despăgubirea datorată va depinde de durata zborului; dacă optează pentru redirecţionare – despăgubirea datorată va depinde de durata zborului şi de întârzierea cu care se ajunge la destinaţia finală în raport cu ora prevăzută iniţial.
Consumatorul nu are dreptul la despăgubiri la anularea unui zbor în următoarele situaţii: dacă este informat cu mai mult de 14 zile în avans; dacă este informat într-un interval cuprins între două săptămâni şi 7 zile înainte de plecarea planificată şi i se oferă redirecţionare, ceea ce i-ar permite să plece cu maximum două ore înainte de ora planificată iniţial şi să ajungă la destinaţia finală cu o întârziere mai mică de patru ore faţă de ora de sosire iniţială; dacă este informat cu mai puţin de 7 zile înainte de plecare şi i se oferă redirecţionare, care i-ar permite să plece cu maximum o oră înainte de ora planificată iniţial şi să ajungă la destinaţia finală cu o întârziere mai mică de două ore faţă de ora de sosirea iniţială.
În cazul în care compania i-a oferit călătorului posibilitatea redirecţionării şi ajunge la destinaţia finală cu întârziere, despăgubirea poate fi redusă cu 50%, în anumite condiţii. Pasagerul nu are dreptul la despăgubiri în circumstanţe extraordinare care nu au putut fi evitate, deşi au fost luate toate măsurile posibile. Printre evenimentele care pot fi considerate circumstanţe extraordinare se află deciziile de gestionare a traficului aerian, instabilitatea politică, riscurile la adresa securităţii şi condiţiile meteo nefavorabile.