Plăţile digitale, practică obişnuită pentru turiştii români peste hotare
Plăţile digitale devin o practică obişnuită pentru turiştii români care îşi petrec vacanţele peste hotare.
Eugen Cojocariu, 18.06.2025, 16:10
Plăţile digitale devin o practică obişnuită pentru turiştii români care îşi petrec vacanţele peste hotare. Peste 4 din 5 români aleg să plătească la destinaţie folosind cardul, telefonul sau ceasul inteligent, numărul acestora fiind în uşoară creştere faţă de anul trecut, relevă un studiu realizat de un jucător mondial de top în domeniul plăţilor digitale. Anul acesta, 32% dintre români intenţionează să-şi petreacă vacanţele în străinătate, cele mai populare destinaţii fiind Grecia, Italia şi Spania. Aproape 40% se declară ‘amatori de experienţe’, fiind atraşi de inedit şi de provocări care să îi scoată din zona de confort. În medie, turiştii români intenţionează să stea aproape 9 zile în afara ţării şi să cheltuiască aproximativ 840 de euro de persoană per călătorie, suma fiind cheltuită în special pentru mâncare, excursii şi suveniruri.
Studiul, realizat în 7 ţări din Europa Centrală şi de Est, inclusiv România, arată că plăţile digitale devin o practică obişnuită pentru turiştii români peste hotare. Portofelele digitale câştigă şi ele tot mai multă popularitate, cu o creştere de 4% faţă de anul anterior, fiind metoda preferată de plată în străinătate pentru 1 din 3 români. Pentru turiştii din Europa Centrală şi de Est, confortul (64%), rapiditatea (61%) şi siguranţa (55%) reprezintă principalele avantaje ale plăţilor cu cardul în afara ţării de origine. Turiştii români demonstrează că au un comportament financiar responsabil: peste jumătate dintre ei îşi planifică atent cheltuielile înainte de plecare, iar unul din 2 îşi monitorizează bugetul în timpul vacanţei prin serviciile bancare digitale pe care le are la dispoziţie. Dintre cei care îşi organizează din timp bugetul, 81% spun că au reuşit să se încadreze în bugetul iniţial.
Deşi românii se descurcă bine în gestionarea bugetelor de vacanţă, studiul arată că există unele instrumente care le-ar putea îmbunătăţi experienţa. Printre acestea se numără conturile sau cardurile în valute multiple cu acces la cursuri de schimb actualizate, aplicaţiile bancare ce permit o evidenţă în timp real a cheltuielilor şi le clasifică automat, precum şi cardurile speciale pentru călătorii. Consumatorii români vor ca băncile să le ofere soluţii care să le îmbunătăţească experienţa de călătorie, iar ei sunt dispuşi să plătească pentru acestea. În prezent, cele mai utilizate servicii sunt schimbul valutar (46%), conturile în valută (38%) şi asigurarea de călătorie ataşată cardurilor de credit sau debit (23%). Totodată, românii îşi doresc ca băncile să le pună la dispoziţie servicii precum schimb valutar mai rapid şi mai avantajos, dar şi reduceri mai mari la biletele de avion şi la cazare.
Studiul arată că majoritatea românilor îşi organizează călătoriile pe cont propriu, iar 2 din 5 aleg pachete de vacanţă. Oricum, cei mai mulţi preferă să achiziţioneze serviciile online şi să plătească digital. Atunci când îşi planifică următoarea vacanţă, românii se bazează în principal pe sfaturi de la prieteni şi familie (51%), dar şi pe broşuri ale agenţiilor de turism (45%) şi site-uri de călătorii (42%). 12% folosesc deja inteligenţa artificială pentru planificarea călătoriilor. La fel ca în restul Europei Centrale şi de Est, AI-ul începe discret să preia rolul de consultant de vacanţă.
Vizitarea atracţiilor locale şi a muzeelor, alături de relaxare, odihnă şi lectură, se numără printre principalele obiective de călătorie ale turiştilor români. Aproape 2 din 5 dintre aceştia se consideră ‘amatori de experienţe’, în căutarea unor momente inedite sau a unor aventuri care să-i scoată din zona de confort. Un sfert dintre călători se identifică drept ‘vânători de oferte’, mereu în căutarea celor mai bune preţuri şi preocupaţi de strategiile de economisire. Cu toate acestea, peste 40% dintre români declară că, deşi le plac reducerile, nu fac compromisuri atunci când vine vorba de confort, siguranţă sau mâncare. Procentul celor care îşi aleg destinaţiile de vacanţă în funcţie de tendinţele de pe reţelele sociale este de 13%.
Studiul a analizat şi cele mai frustrante probleme legate de călătorii. Printre principalele îngrijorări se numără întreruperile neaşteptate (zboruri întârziate sau anulate, bagaje pierdute), aglomeraţia excesivă din zone turistice şi temerile legate de escrocherii, hoţi de buzunare şi siguranţă, în general. Deşi nu reprezintă o preocupare majoră la nivel regional, 1 din 8 turişti români recunoaşte că a fost luat prin surprindere de indisponibilitatea unor metode de plată în străinătate, atunci când opţiunile preferate nu erau disponibile sau nu erau operaţionale în ţara respectivă.