Ascultă Live

Ascultă Radio România Internațional Live

Plăţile digitale, practică obişnuită pentru turiştii români peste hotare

Plăţile digitale devin o practică obişnuită pentru turiştii români care îşi petrec vacanţele peste hotare.

foto: pixabay.com@ geralt
foto: pixabay.com@ geralt

, 18.06.2025, 16:10

Plăţile digitale devin o practică obişnuită pentru turiştii români care îşi petrec vacanţele peste hotare. Peste 4 din 5 români aleg să plătească la destinaţie folosind cardul, telefonul sau ceasul inteligent, numărul acestora fiind în uşoară creştere faţă de anul trecut, relevă un studiu realizat de un jucător mondial de top în domeniul plăţilor digitale. Anul acesta, 32% dintre români intenţionează să-şi petreacă vacanţele în străinătate, cele mai populare destinaţii fiind Grecia, Italia şi Spania. Aproape 40% se declară ‘amatori de experienţe’, fiind atraşi de inedit şi de provocări care să îi scoată din zona de confort. În medie, turiştii români intenţionează să stea aproape 9 zile în afara ţării şi să cheltuiască aproximativ 840 de euro de persoană per călătorie, suma fiind cheltuită în special pentru mâncare, excursii şi suveniruri.

Studiul, realizat în 7 ţări din Europa Centrală şi de Est, inclusiv România, arată că plăţile digitale devin o practică obişnuită pentru turiştii români peste hotare. Portofelele digitale câştigă şi ele tot mai multă popularitate, cu o creştere de 4% faţă de anul anterior, fiind metoda preferată de plată în străinătate pentru 1 din 3 români. Pentru turiştii din Europa Centrală şi de Est, confortul (64%), rapiditatea (61%) şi siguranţa (55%) reprezintă principalele avantaje ale plăţilor cu cardul în afara ţării de origine. Turiştii români demonstrează că au un comportament financiar responsabil: peste jumătate dintre ei îşi planifică atent cheltuielile înainte de plecare, iar unul din 2 îşi monitorizează bugetul în timpul vacanţei prin serviciile bancare digitale pe care le are la dispoziţie. Dintre cei care îşi organizează din timp bugetul, 81% spun că au reuşit să se încadreze în bugetul iniţial.

Deşi românii se descurcă bine în gestionarea bugetelor de vacanţă, studiul arată că există unele instrumente care le-ar putea îmbunătăţi experienţa. Printre acestea se numără conturile sau cardurile în valute multiple cu acces la cursuri de schimb actualizate, aplicaţiile bancare ce permit o evidenţă în timp real a cheltuielilor şi le clasifică automat, precum şi cardurile speciale pentru călătorii. Consumatorii români vor ca băncile să le ofere soluţii care să le îmbunătăţească experienţa de călătorie, iar ei sunt dispuşi să plătească pentru acestea. În prezent, cele mai utilizate servicii sunt schimbul valutar (46%), conturile în valută (38%) şi asigurarea de călătorie ataşată cardurilor de credit sau debit (23%). Totodată, românii îşi doresc ca băncile să le pună la dispoziţie servicii precum schimb valutar mai rapid şi mai avantajos, dar şi reduceri mai mari la biletele de avion şi la cazare.

Studiul arată că majoritatea românilor îşi organizează călătoriile pe cont propriu, iar 2 din 5 aleg pachete de vacanţă. Oricum, cei mai mulţi preferă să achiziţioneze serviciile online şi să plătească digital. Atunci când îşi planifică următoarea vacanţă, românii se bazează în principal pe sfaturi de la prieteni şi familie (51%), dar şi pe broşuri ale agenţiilor de turism (45%) şi site-uri de călătorii (42%). 12% folosesc deja inteligenţa artificială pentru planificarea călătoriilor. La fel ca în restul Europei Centrale şi de Est, AI-ul începe discret să preia rolul de consultant de vacanţă.

Vizitarea atracţiilor locale şi a muzeelor, alături de relaxare, odihnă şi lectură, se numără printre principalele obiective de călătorie ale turiştilor români. Aproape 2 din 5 dintre aceştia se consideră ‘amatori de experienţe’, în căutarea unor momente inedite sau a unor aventuri care să-i scoată din zona de confort. Un sfert dintre călători se identifică drept ‘vânători de oferte’, mereu în căutarea celor mai bune preţuri şi preocupaţi de strategiile de economisire. Cu toate acestea, peste 40% dintre români declară că, deşi le plac reducerile, nu fac compromisuri atunci când vine vorba de confort, siguranţă sau mâncare. Procentul celor care îşi aleg destinaţiile de vacanţă în funcţie de tendinţele de pe reţelele sociale este de 13%.

Studiul a analizat şi cele mai frustrante probleme legate de călătorii. Printre principalele îngrijorări se numără întreruperile neaşteptate (zboruri întârziate sau anulate, bagaje pierdute), aglomeraţia excesivă din zone turistice şi temerile legate de escrocherii, hoţi de buzunare şi siguranţă, în general. Deşi nu reprezintă o preocupare majoră la nivel regional, 1 din 8 turişti români recunoaşte că a fost luat prin surprindere de indisponibilitatea unor metode de plată în străinătate, atunci când opţiunile preferate nu erau disponibile sau nu erau operaţionale în ţara respectivă.

RadioRomaniaInternational · Turist român în lume – 18.06.2025
ANCOM
Turist român în lume miercuri, 30 iulie 2025

Atenție la roaming în avion sau pe mare!

Rețelele non-terestre nu sunt incluse în tarifele UE de roaming Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații...

Atenție la roaming în avion sau pe mare!
Drepturile pasagerilor din transportul aerian
Turist român în lume miercuri, 23 iulie 2025

Drepturile pasagerilor din transportul aerian

Legislația europeană oferă protecție în următoarele situații: refuz la îmbarcare, anularea zborului, întârzieri semnificative, pierderea...

Drepturile pasagerilor din transportul aerian
Foto: veerasantinithi / pixabay.com
Turist român în lume miercuri, 16 iulie 2025

Planuri și bugete de vacanță

Opt din zece români şi-au făcut deja planuri de vacanţă. Bugetul mediu pentru două persoane este 7.200 de lei, potrivit unui studiu recent,...

Planuri și bugete de vacanță
Foto: veerasantinithi / pixabay.com
Turist român în lume miercuri, 09 iulie 2025

Sfaturi pentru a evita riscurile întâmpinate în vacanţe

Fraudele legate de schimbul valutar, taxele ascunse sau furtul de informaţii pot compromite chiar şi cea mai atent planificată călătorie. O...

Sfaturi pentru a evita riscurile întâmpinate în vacanţe
Turist român în lume miercuri, 02 iulie 2025

Pentru turiştii români în Bulgaria

Hotelierii bulgari se aşteaptă la o creştere moderată a preţurilor şi o tranziţie lină la euro. Hotelierii din Bulgaria, una dintre...

Pentru turiştii români în Bulgaria
Turist român în lume miercuri, 25 iunie 2025

Zboruri mai accesibile şi planuri de vacanţă

Iunie şi septembrie sunt cele mai accesibile perioade pentru vacanţe. Românii pot călători cu avionul vara aceasta la preţuri sub 60 de euro...

Zboruri mai accesibile şi planuri de vacanţă
Turist român în lume miercuri, 11 iunie 2025

Românii, invitaţi să descopere Germania ca destinaţie turistică

Românii continuă să descopere Germania ca destinaţie turistică, în 2024 înregistrându-se o creştere de 2,1% a numărului de înnoptări ale...

Românii, invitaţi să descopere Germania ca destinaţie turistică
Turist român în lume miercuri, 04 iunie 2025

Bugetul mediu al unei familii pentru o vacanţă în străinătate

Bugetul mediu al unei familii din România pentru o vacanţă în străinătate ajunge la 3.290 de euro, în sezonul de vară. Un sfert dintre...

Bugetul mediu al unei familii pentru o vacanţă în străinătate

Parteneri

Muzeul Național al Țăranului Român Muzeul Național al Țăranului Român
Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS
Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online
Institului European din România Institului European din România
Institutul Francez din România – Bucureşti Institutul Francez din România – Bucureşti
Muzeul Național de Artă al României Muzeul Național de Artă al României
Le petit Journal Le petit Journal
Radio Prague International Radio Prague International
Muzeul Național de Istorie a României Muzeul Național de Istorie a României
ARCUB ARCUB
Radio Canada International Radio Canada International
Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti” Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti”
SWI swissinfo.ch SWI swissinfo.ch
UBB Radio ONLINE UBB Radio ONLINE
Strona główna - English Section - polskieradio.pl Strona główna - English Section - polskieradio.pl
creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti
italradio italradio
Institutul Confucius Institutul Confucius
BUCPRESS - știri din Cernăuți BUCPRESS - știri din Cernăuți

Afilieri RRI

Euranet Plus Euranet Plus
AIB | the trade association for international broadcasters AIB | the trade association for international broadcasters
Digital Radio Mondiale Digital Radio Mondiale
News and current affairs from Germany and around the world News and current affairs from Germany and around the world
Comunità radiotelevisiva italofona Comunità radiotelevisiva italofona

Furnizori de servicii de difuzare/redifuzare

RADIOCOM RADIOCOM
Zeno Media - The Everything Audio Company Zeno Media - The Everything Audio Company