Ascultă Live

Ascultă Radio România Internațional Live

Plăţile digitale, practică obişnuită pentru turiştii români peste hotare

Plăţile digitale devin o practică obişnuită pentru turiştii români care îşi petrec vacanţele peste hotare.

foto: pixabay.com@ geralt
foto: pixabay.com@ geralt

, 18.06.2025, 16:10

Plăţile digitale devin o practică obişnuită pentru turiştii români care îşi petrec vacanţele peste hotare. Peste 4 din 5 români aleg să plătească la destinaţie folosind cardul, telefonul sau ceasul inteligent, numărul acestora fiind în uşoară creştere faţă de anul trecut, relevă un studiu realizat de un jucător mondial de top în domeniul plăţilor digitale. Anul acesta, 32% dintre români intenţionează să-şi petreacă vacanţele în străinătate, cele mai populare destinaţii fiind Grecia, Italia şi Spania. Aproape 40% se declară ‘amatori de experienţe’, fiind atraşi de inedit şi de provocări care să îi scoată din zona de confort. În medie, turiştii români intenţionează să stea aproape 9 zile în afara ţării şi să cheltuiască aproximativ 840 de euro de persoană per călătorie, suma fiind cheltuită în special pentru mâncare, excursii şi suveniruri.

Studiul, realizat în 7 ţări din Europa Centrală şi de Est, inclusiv România, arată că plăţile digitale devin o practică obişnuită pentru turiştii români peste hotare. Portofelele digitale câştigă şi ele tot mai multă popularitate, cu o creştere de 4% faţă de anul anterior, fiind metoda preferată de plată în străinătate pentru 1 din 3 români. Pentru turiştii din Europa Centrală şi de Est, confortul (64%), rapiditatea (61%) şi siguranţa (55%) reprezintă principalele avantaje ale plăţilor cu cardul în afara ţării de origine. Turiştii români demonstrează că au un comportament financiar responsabil: peste jumătate dintre ei îşi planifică atent cheltuielile înainte de plecare, iar unul din 2 îşi monitorizează bugetul în timpul vacanţei prin serviciile bancare digitale pe care le are la dispoziţie. Dintre cei care îşi organizează din timp bugetul, 81% spun că au reuşit să se încadreze în bugetul iniţial.

Deşi românii se descurcă bine în gestionarea bugetelor de vacanţă, studiul arată că există unele instrumente care le-ar putea îmbunătăţi experienţa. Printre acestea se numără conturile sau cardurile în valute multiple cu acces la cursuri de schimb actualizate, aplicaţiile bancare ce permit o evidenţă în timp real a cheltuielilor şi le clasifică automat, precum şi cardurile speciale pentru călătorii. Consumatorii români vor ca băncile să le ofere soluţii care să le îmbunătăţească experienţa de călătorie, iar ei sunt dispuşi să plătească pentru acestea. În prezent, cele mai utilizate servicii sunt schimbul valutar (46%), conturile în valută (38%) şi asigurarea de călătorie ataşată cardurilor de credit sau debit (23%). Totodată, românii îşi doresc ca băncile să le pună la dispoziţie servicii precum schimb valutar mai rapid şi mai avantajos, dar şi reduceri mai mari la biletele de avion şi la cazare.

Studiul arată că majoritatea românilor îşi organizează călătoriile pe cont propriu, iar 2 din 5 aleg pachete de vacanţă. Oricum, cei mai mulţi preferă să achiziţioneze serviciile online şi să plătească digital. Atunci când îşi planifică următoarea vacanţă, românii se bazează în principal pe sfaturi de la prieteni şi familie (51%), dar şi pe broşuri ale agenţiilor de turism (45%) şi site-uri de călătorii (42%). 12% folosesc deja inteligenţa artificială pentru planificarea călătoriilor. La fel ca în restul Europei Centrale şi de Est, AI-ul începe discret să preia rolul de consultant de vacanţă.

Vizitarea atracţiilor locale şi a muzeelor, alături de relaxare, odihnă şi lectură, se numără printre principalele obiective de călătorie ale turiştilor români. Aproape 2 din 5 dintre aceştia se consideră ‘amatori de experienţe’, în căutarea unor momente inedite sau a unor aventuri care să-i scoată din zona de confort. Un sfert dintre călători se identifică drept ‘vânători de oferte’, mereu în căutarea celor mai bune preţuri şi preocupaţi de strategiile de economisire. Cu toate acestea, peste 40% dintre români declară că, deşi le plac reducerile, nu fac compromisuri atunci când vine vorba de confort, siguranţă sau mâncare. Procentul celor care îşi aleg destinaţiile de vacanţă în funcţie de tendinţele de pe reţelele sociale este de 13%.

Studiul a analizat şi cele mai frustrante probleme legate de călătorii. Printre principalele îngrijorări se numără întreruperile neaşteptate (zboruri întârziate sau anulate, bagaje pierdute), aglomeraţia excesivă din zone turistice şi temerile legate de escrocherii, hoţi de buzunare şi siguranţă, în general. Deşi nu reprezintă o preocupare majoră la nivel regional, 1 din 8 turişti români recunoaşte că a fost luat prin surprindere de indisponibilitatea unor metode de plată în străinătate, atunci când opţiunile preferate nu erau disponibile sau nu erau operaţionale în ţara respectivă.

RadioRomaniaInternational · Turist român în lume – 18.06.2025
Foto: Ricardo Gomez Angel / unsplash.com
Turist român în lume miercuri, 08 octombrie 2025

De la Early booking la destinaţiile tradiţionale

Mulţi tour-operatori acordă avantaje la plată şi reduceri pentru rezervări de vacanţe Early booking. Viitorii turişti beneficiază de avantaje...

De la Early booking la destinaţiile tradiţionale
Foto: veerasantinithi / pixabay.com
Turist român în lume miercuri, 01 octombrie 2025

Temeri şi bugete

În concediu, românii se tem cel mai tare de depăşirea bugetului de vacanţă. Cea mai mare grijă financiară a românilor atunci când...

Temeri şi bugete
Foto: Jennifer Latuperisa-Andresen / unsplash.com
Turist român în lume miercuri, 24 septembrie 2025

Informaţii importante pentru şoferii români în Grecia şi Bulgaria

Şoferii români trebuie să fie şi mai atenţi în Grecia şi Bulgaria. Noul Cod de Circulație Rutieră aduce, în Grecia, schimbări importante...

Informaţii importante pentru şoferii români în Grecia şi Bulgaria
Sursa foto: Poliţia de Frontieră Română
Turist român în lume miercuri, 17 septembrie 2025

Atenţie la produsele contrafăcute

Trecerea frontierei cu produse contrafăcute poate atrage pedepse penale, confiscarea bunurilor și, în cazuri mai grave, interdicția de a intra pe...

Atenţie la produsele contrafăcute
Turist român în lume miercuri, 10 septembrie 2025

Cu şi fără vize

De la 15 august 2025, cetăţenii români pot intra în Vietnam pentru sejururi de până la 45 de zile fără viză. Măsura este valabilă până...

Cu şi fără vize
Turist român în lume miercuri, 03 septembrie 2025

Noi sfaturi pentru turiştii în Bulgaria

“Podul Prieteniei“ Giurgiu – Ruse este în reparații majore pe partea bulgară, afectând semnificativ traficul auto. Ce se poate face? Odată...

Noi sfaturi pentru turiştii în Bulgaria
Turist român în lume miercuri, 27 august 2025

Ce să nu lipsească din bagajul de vacanţă

Loţiunea de protecţie solară, pansamentele sterile şi dezinfectanţii nu trebuie să lipsească din trusa de vacanţă, indiferent de...

Ce să nu lipsească din bagajul de vacanţă
Turist român în lume miercuri, 20 august 2025

Destinaţiile populare de Sfânta Maria

Paris, Roma, Milano, Bruxelles şi Londra, deja cunoscute drept destinaţii perfecte pentru city break-uri, au fost cele mai căutate oraşe din...

Destinaţiile populare de Sfânta Maria

Parteneri

Muzeul Național al Țăranului Român Muzeul Național al Țăranului Român
Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS
Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online
Institului European din România Institului European din România
Institutul Francez din România – Bucureşti Institutul Francez din România – Bucureşti
Muzeul Național de Artă al României Muzeul Național de Artă al României
Le petit Journal Le petit Journal
Radio Prague International Radio Prague International
Muzeul Național de Istorie a României Muzeul Național de Istorie a României
ARCUB ARCUB
Radio Canada International Radio Canada International
Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti” Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti”
SWI swissinfo.ch SWI swissinfo.ch
UBB Radio ONLINE UBB Radio ONLINE
Strona główna - English Section - polskieradio.pl Strona główna - English Section - polskieradio.pl
creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti
italradio italradio
Institutul Confucius Institutul Confucius
BUCPRESS - știri din Cernăuți BUCPRESS - știri din Cernăuți

Afilieri RRI

Euranet Plus Euranet Plus
AIB | the trade association for international broadcasters AIB | the trade association for international broadcasters
Digital Radio Mondiale Digital Radio Mondiale
News and current affairs from Germany and around the world News and current affairs from Germany and around the world
Comunità radiotelevisiva italofona Comunità radiotelevisiva italofona

Furnizori de servicii de difuzare/redifuzare

RADIOCOM RADIOCOM
Zeno Media - The Everything Audio Company Zeno Media - The Everything Audio Company