Teaca, în Mocăniţa Transilvaniei
Teaca este o localitate din Transilvania unde poate fi văzută o locomotivă cu aburi, care stârneşte interesul vizitatorilor, după ce un grup de tineri a iniţiat şi a derulat aici mai multe proiecte turistice şi culturale. Scopul este salvarea locomotivei cu aburi şi a vagoanelor care circulau altădată pe calea ferată cu ecartament îngust, inaugurată în anul 1915.
Ștefan Baciu, 23.09.2025, 17:53
Situată la 30 de km de municipiul Bistriţa, Teaca este o comună cu întinse suprafeţe de viţă de vie care fac parte din podgoria Lechinţa. Lăcaşurile de cult relevă diversitatea etnică a Transilvaniei, iar atelierul de cojocărit, cu o tradiţie de câteva secole, reprezintă, de asemenea, o atracţie turistică. Un grup de tineri entuziaşti şi-au propus să crească atractivitatea turistică a acestei comune şi a zonei prin iniţiativa lor de a salva locomotiva cu aburi şi vagoanele care circulau altădată pe calea ferată cu ecartament îngust, pe un traseu de 110 km, care conecta oraşul Târgu Mureș cu localităţile Band, Lechința și Miheșu de Câmpie.
Mocăniţa, după cum este numit acest tren, nu mai circulă de mulţi ani, iar din calea ferată au mai rămas doar 35 de km. Această acţiune de salvare a patrimoniului industrial s-a transformat într-o oportunitate turistică, după cum am aflat de la Cristian Moldovan, membru fondator al Asociaţiei „Mocăniţa Transilvaniei”:
„Avem 10 ani de când lucrăm la proiectul mocăniței de la Teaca. Am încercat diferite variante, și de restaurare a patrimoniului industrial, și de dezvoltare a zonei turistice. Acum avem un proiect foarte interesant prin care vom transforma o porțiune din traseu Mocăniței într-un traseu de velorail. Sunt acele ciclodrezine pe care pedalezi pe calea ferată și cu ajutorul cărora va putea fi explorată această zonă din Câmpia Transilvaniei.
Am înlocuit traverse pe o porțiune din traseul Mocăniței și când organizăm la Teaca activități culturale, cum a fost de exemplu festivalul Artă-n tren, pe care l-am făcut de 1 iunie, atunci puteam să circulăm și cu vagonul mișcător, practic un vagon de cale ferată tras de o mică locomotivă diesel. Pe o porțiune pe care am reușit să schimbăm traversele, încercăm să și circulăm pe linie, însă e dificil din cauza că infrastructura este uzată, trebuie schimbate foarte multe traverse, câteva mii, pentru a putea circula în mod constant.”
Locomotiva şi vagoanele se află în gara Teaca, o localitate cu o intensă activitate la început de toamnă.
Cristian Moldovan: „În sat, lumea strânge strugurii fiindcă este sezonul de cules.La Teaca avem două crame, deci în sat este forfotă mare. La gară avem activități prin care lucrăm la locomotiva cu abur. Dacă în această vară am curățat partea de sus a locomotivei și am grunduit-o, acuma în 11 octombrie vom avea următoarea acțiune prin care vom curăța lonjeroanele, partea de jos și o vom pregăti pentru vopsire integrală. Așa că dacă sunt ascultători de-ai dumneavoastră, pasionați de acest domeniu feroviar de patrimoniu, îi așteptăm la voluntariat la Teaca, pe 11 octombrie. Am făcut Festivalul Povestea Vinului Mocănița Transilvaniei câțiva ori la rând.
Pe urmă am mutat acest proiect la Bistrița pentru a avea cumva mai mulți participanți. Anul ăsta nu vom face povestea Vinului la Teaca, fiindcă ne concentrăm pe proiectul acesta cu ciclodrezinele, care ia destul de mult timp, însă pe viitor luăm în considerare să repornim Festivalul Povestea Vinului în Mocănița Transilvaniei.
Neavând o mocăniță funcțională, ne-am gândit cum să aducem totuși oamenii la gară și atunci ne-am orientat către produsul local și, mocăniță noastră fiind într-o zonă viticolă, podgoria Lechința, ne-am gândit să combinăm turismul feroviar cu turismul viticol-. Şi atunci i-am invitat pe toți producătorii de vin de la cele șapte crame din Podgoria Lechința. Fiecare avea câte un stand în gară, în preajma mocăniței.”
Va mai dura până când mocăniţa se va pune din nou în mişcare. Construită în 1949 în Polonia, locomotiva are nevoie de câteva piese care pot fi realizate însă cu ajutorul noilor tehnologii. Cristian Moldovan, membru fondator al Asociaţiei „Mocăniţa Transilvaniei”, ne-a spus că traseul mocăniţei poate fi parcurs nu numai cu trenul de altădată :
„Traseul are 35 de km. Și noi cumva l-am segmentat în în trei tronsoane. Ar fi partea de patrimoniu feroviar, pe care ne-am dori să circulăm cu locomotiva cu abur pe 10 km. Pe urmă ar fi partea de pădure pe încă 15 km, unde s-ar preta niște drezine electrice, așa, un fel de vagoane electrice am văzut că au colegii noștri din Ungaria, construite și pe zona de câmpie, unde relieful este destul de drept, acolo e zona de ciclodrezine, practic aceste biciclete pe calea ferată într-un fel pe care oamenii pedalează și în modul ăsta poți să petreci o zi pe întreg traseul, făcându-l şi explorându-l într-un mod diferit.”
Locomotiva va fi şi ecologică pentru că tradiţionalii cărbuni, necesari pentru producerea aburului, vor fi înlocuiţi, cel puţin parţial, cu materiale mai puţin poluante.