Protecție consulară în afara UE
Ce se întâmplă dacă vă confruntați cu o situație de urgență în timpul unei călătorii într-o țară din afara UE? În calitate de cetățean al Uniunii Europene, aveți dreptul să solicitați ajutor de la ambasada sau consulatul oricărui alt stat membru al UE dacă aveți nevoie de asistență într-o țară din afara Uniunii în care România nu are o ambasadă sau un consulat (sunteți „nereprezentat”).

Eugen Cojocariu, 22.10.2025, 20:05
Ce se întâmplă dacă vă confruntați cu o situație de urgență în timpul unei călătorii într-o țară din afara UE? În calitate de cetățean al Uniunii Europene, aveți dreptul să solicitați ajutor de la ambasada sau consulatul oricărui alt stat membru al UE dacă aveți nevoie de asistență într-o țară din afara Uniunii în care România nu are o ambasadă sau un consulat (sunteți „nereprezentat”). Acesta este unul dintre drepturile dumneavoastră fundamentale în calitate de cetățean al UE. Ambasada sau consulatul unei alte țări din UE trebuie să vă ajute în același mod în care și-ar ajuta propriii cetățeni.
Un cetățean al UE este nereprezentat dacă nu există o ambasadă sau un consulat din propriul stat membru prezent în țară. Un cetățean al UE poate fi, de asemenea, nereprezentat în cazul în care ambasada sau consulatul stabilit la nivel local nu este în măsură, din orice motiv, să ofere protecție consulară, de exemplu pentru că este departe de locul în care se află cetățeanul UE. Ajutorul care poate fi furnizat de ambasadele sau consulatele altor state membre ale UE include asistență în următoarele cazuri: 1) documente de ientitate (pașaport sau carte de identitate) pierdut(e sau furate: ambasada poate emite documente de călătorie de urgență – documente pentru o singură călătorie menite să vă permită să vă întoarceți acasă; 2) arestare sau detenție: odată contactată, ambasada vă poate furniza informații cu privire la sistemul juridic local sau vă poate ajuta să găsiți un avocat; 3) victima unei infracțiuni: cineva de la ambasadă vă poate ajuta și vă poate consilia cu privire la pașii următori; 4) accident grav sau boală gravă: personalul misiunii diplomatice vă poate ajuta să contactați compania de asigurări, familia sau prietenii dacă ajungeți în spital; 5) ajutor și repatriere în caz de urgență: ambasada poate fi în măsură să ajute la evacuare, de exemplu în caz de conflict, dezastru natural sau tulburări civile; 6) decesul: personalul vă poate ajuta să notificați rudele apropiate și vă poate ajuta să înregistrați un deces.
Atunci când cetățenii UE nereprezentați solicită ajutor de la ambasada sau consulatul unui alt stat membru al UE, aceștia trebuie să își dovedească identitatea prezentând un pașaport sau o carte de identitate. În cazul în care documentele lor au fost furate sau pierdute, cetățenia lor poate fi dovedită prin alte mijloace, inclusiv prin verificarea cu autoritățile din statul membru al cărui resortisant este. Cetățeanul nereprezentat ar trebui să fie luat în considerare în mod corespunzător și asistat pe deplin în situații de criză, în care o repartizare clară a responsabilităților și coordonarea sunt de o importanță capitală.
O formă specială de asistență consulară este eliberarea de documente de călătorie provizorii, de exemplu în cazul pierderii sau furtului unui pașaport. În 1996, statele UE au convenit asupra unui format comun pentru un document de călătorie provizoriu al UE pentru a oferi ajutor cetățenilor care nu dețin un document de călătorie în străinătate într-o țară în care propriul lor stat membru nu are ambasadă sau consulat. În iunie 2019, Consiliul European a adoptat o directivă privind un document de călătorie provizoriu al UE. Aceasta simplifică formalitățile pentru cetățenii UE nereprezentați în țările terțe al căror pașaport sau document de călătorie a fost pierdut, furat sau distrus, pentru a se asigura că li se furnizează un document de călătorie provizoriu de către un alt stat membru, pentru a le permite să călătorească acasă. La 8 decembrie 2022, Comisia Europeană a adoptat detaliile tehnice ale documentului de călătorie provizoriu al UE. Acesta va fi pus la dispoziția cetățenilor începând din decembrie 2025 și va consta într-un autocolant și o broșură de dimensiunea unui pașaport.