Pactul Verde, un pas înapoi
Uniunea Europeană renunţă la planul ambiţios de a nu mai vinde decât vehicule electrice din 2035.
Daniela Budu, 17.12.2025, 11:45
Uniunea Europeană renunță la obiectivul de a impune o interdicție totală asupra vânzărilor de mașini noi cu motoare pe bază de benzină sau motorină începând cu anul 2035.
Potrivit Comisiei Europene, producătorii vor putea să vândă în continuare un număr limitat de astfel de vehicule după acest termen, cu condiţia îndeplinirii mai multor condiţii. Comisia a prezentat aşa numitul ‘pachet auto’, care permite fabricanţilor flexibilitatea producţiei, cu scopul declarat de a echilibra nevoile industriei auto clasice şi de a încuraja inovarea şi competitivitatea în domeniul vehiculelor electrice. Această propunere, care încă are nevoie de aprobarea guvernelor din Uniune şi a Parlamentului European, apare, spun cei din domeniu, la presiunea marilor producători europeni care se luptă să concureze cu Tesla şi cu producătorii chinezi de maşini electrice.
Conform prevederilor, din 2035, maşinile noi din Europa vor trebui să reducă emisiile de dioxid de carbon ale motorului cu 90%, iar restul de 10% pot fi compensate prin materiale cu emisii reduse sau combustibili alternativi. Autoturismele hibride sau motoarele termice eficiente vor putea fi încă vândute, mai notează Comisia, atât timp cât producătorii respectă aceste condiţii.
Conform aceleiaşi propuneri, pentru fiecare maşină electrică vândută, producătorul primeşte un bonus suplimentar la calculul emisiilor de dioxid de carbon care se aplică întregii producţii, putând astfel să balanseze producţia motoarelor termice.
Pe de altă parte, Bruxelles-ul a anunțat că va acorda 1,8 miliarde de euro pentru a accelera dezvoltarea unui lanţ valoric complet al bateriilor fabricate în UE. Ca parte a programului de stimulare a bateriilor, 1,5 miliarde euro vor sprijini producătorii europeni de celule de baterii prin împrumuturi fără dobândă. Potrivit Comisiei, măsurile de politică specifice suplimentare vor sprijini investiţiile, vor crea un lanţ valoric european al bateriilor şi vor stimula inovarea şi coordonarea între statele membre. În plus, consideră CE, aceste măsuri vor spori competitivitatea din punctul de vedere al costurilor, vor asigura lanţurile de aprovizionare din amonte şi vor sprijini producţia durabilă şi rezilientă în UE.
Pe de altă parte, UE va sprijini prin diferite mijloace dezvoltarea unei noi categorii de vehicule electrice cu o lungime de până la 4,2 metri. Acest lucru, crede Comisia, va permite statelor membre şi autorităţilor locale să dezvolte stimulente specifice, stimulând cererea de vehicule electrice de mici dimensiuni produse în UE. AFP notează că toate aceste măsuri marchează cea mai mare renunţare a blocului comunitar de la politicile sale ecologice adoptate în ultimii cinci ani.