Pregătiri pentru Schengen aerian şi maritim
România intră, de duminică, în spaţiul de liberă circulaţie Schengen cu frontierele aeriene şi maritime.
Roxana Vasile, 29.03.2024, 11:11
România și Bulgaria intră, de la 31 martie, aerian şi maritim în spaţiul de liberă circulaţie Schengen. Altfel spus, controalele la frontieră se elimină pentru persoanele care se vor deplasa către sau dinspre alte ţări membre Schengen.
În România, pregătirile tehnice pe cele 17 aeroporturi şi în cele patru porturi maritime au ajuns la final. Pe aeroporturi au fost reconfigurate porţile de control, pentru că, de duminică, după controlul de securitate personal şi al bagajelor, pasagerii se vor îndrepta direct spre zonele de îmbarcare, având asupra lor paşaportul sau cartea de identitate şi documentele de călătorie prevăzute de lege. Măsura este valabilă și pentru minori.
Secretarul de stat în Ministerul de Interne, Bogdan Despescu: „Concret, persoanele care intră în terminal, după ce parcurg procedura de control la securitate, nu vor fi supuse controlului la frontieră la tonetele pe care le ştimcu toţii. Aceste ghişee vor funcţiona, de duminică, numai pe fluxul non-Schengen.”
Totuși, persoanele care se vor deplasa către sau dinspre alte ţări membre Schengen ar putea fi verificate neanunţat de polițiștii de frontieră prezenţi în aeroporturi, în baza unei analize de risc. Pentru aceasta, ministerul de Interne a cumpărat 4.000 de tablete, terminale mobile, care vor scana documentele de identitate.
Totodată, prefațând momentul 31 martie, unele aeroporturi importante din România au inaugurat, la acest sfârșit de săptămână, noi terminale. La Iaşi, construit pe 3 hectare şi cu o capacitate de procesare de peste 3,5 milioane de călători pe an, un nou terminal va asigura atât fluxurile Schengen, cât şi legăturile interne. În schimb, la Timişoara, un terminal nou-nouț, cu numeroase spaţii comerciale, restaurante şi cafenele, va fi utilizat doar pentru curse externe.
Să nu pierdem din vedere, însă, că cel mai mare flux de intrări și ieșiri al persoanelor și mărfurilor spre și dinspre Schengen este cel pe cale terestră. Or, din cauza opoziției înverșunate a Austriei, România și vecina ei Bulgaria – tratate la pachet – deși pregătite tehnic de peste un deceniu, vor trebui să mai aștepte până să adere și cu această componentă la zona de liberă circulație.
Politolog și profesor universitar, Cristian Pârvulescu decriptează dedesubturile deciziilor politice care ar putea să ducă la o aderare totală:
„Am vorbit cu nenumăraţi austrieci care spun că este o nedreptate care s-a făcut celor două state, înţeleg foarte bine contextul politic şi spun, şi asta este foarte important, că de fapt nici măcar nu au reuşit să-şi atingă obiectivele, pentru că în final, această situaţie n-a făcut decât să crească ponderea electorală a extremei drepte, a Partidului Libertăţii, şi nu a Partidului Popular al cancelarului Nehammer. ”
Ca urmare, mai spune Cristian Pârvulescu, e posibil ca spre finalul acestui an, negocierile să intre într-o zonă ceva mai rapidă, va depinde şi de preşedinţia maghiară şi de noua Comisie Europeană.