Protecţie sporită împotriva fraudei online şi a comisioanelor ascunse printr-un acord al PE şi Consiliului
Negociatorii Parlamentului European și cei ai Consiliului Uniunii Europene au ajuns la un acord cu privire la Regulamentul referitor la serviciile de plată, precum şi la normele de protecție sporită împotriva fraudei online și a comisioanelor ascunse.
Mira Gomboș, 02.12.2025, 10:22
Regulamentul vizează armonizarea serviciilor de plată și consolidarea prevenirii fraudei în întreaga Uniune Europeană. Acesta se aplică băncilor, serviciilor poștale și altor instituții de plată, precum și furnizorilor de servicii tehnice și, în unele cazuri, furnizorilor de comunicații electronice și platformelor online.
În cazul în care un serviciu de plată nu pune în aplicare mecanisme adecvate de prevenire a fraudei, acesta va fi răspunzător pentru acoperirea pierderilor clienților.
Deputații europeni au confirmat, de asemenea, că serviciile de plată trebuie să ofere limite de cheltuieli și măsuri de blocare pentru a reduce riscurile de fraudă.
Pentru a proteja clienții împotriva înşelătoriei, prin uzurparea identității, atunci când un escroc se preface că este angajat al unei instituţii de plată și îl păcălește pe client să aprobe o plată, instituţia trebuie să ramburseze întreaga sumă, cu condiția ca clientul să raporteze frauda la poliție și să îl informeze pe furnizorul său.
Platformele online vor fi responsabile şi ele față de serviciile de plată care au rambursat clienții înșelați dacă sunt informate cu privire la conținutul fraudulos de pe platforma lor și nu îl elimină.
Deputații europeni au asigurat, de asemenea, că utilizatorii trebuie să aibă acces la asistență umană pentru clienți (nu numai la chatboti).
Clienții trebuie să fie informați în mod corespunzător cu privire la toate comisioanele înainte de inițierea unei plăți. Aceștia trebuie să primească, de exemplu, informații despre comisioanele de conversie valutară sau orice comisioane fixe pentru retragerea de numerar de la bancomate, indiferent de operatorul acestora.
Pentru a asigura un acces mai bun la numerar, în special în zonele îndepărtate și rurale, magazinele de retail vor putea oferi retrageri de numerar de maximum 150 de euro, dar de minimum 100 EUR, clientul nefiind obligat să cumpere ceva.
Acordul trebuie adoptat în mod oficial de Parlament și Consiliu înainte de a putea intra în vigoare.