Administrația publică și reformele pe care le doresc cetățenii
Instrumentul de Asistență Tehnică al Comisiei Europene poate ajuta cel mai mult România în gestionarea crizelor și pentru realizarea reformelor, arată un sondaj Eurobarometru.
Lica Manolache, 14.05.2023, 17:43
Un nou sondaj Eurobarometru flash confirmă importanța și necesitatea sprijinului oferit de Instrumentul de Asistență Tehnică (STI) al Comisiei Europene, anunță Comisia Europeană. Prin intermediu acestui instrument, Executivul european oferă sprijin tehnic pentru reformele din UE, la cererea autorităților din statele membre. Totodată, STI poate ajuta țările UE să modifice, să pună în aplicare și să revizuiască reformele incluse în planurile naționale de redresare și reziliență.
Cetățenii UE au fost întrebați în ce domenii statele membre pot beneficia cel mai mult de sprijinul UE pentru elaborarea și punerea în aplicare a reformelor. Ca răspuns, 42% dintre aceștia au numit sprijinul UE pentru statele membre în gestionarea crizelor, cum ar fi pandemiile, dezastrele naturale sau conflictele. O pondere la fel de mare crede că Uniunea ar putea încuraja schimbul de bune practici între statele membre. De asemenea, 34% dintre participanți consideră că UE ar putea oferi cunoștințe și expertiză statelor membre în elaborarea și punerea în aplicare a reformelor. Tot 34% afirmă că UE ar putea oferi sprijin financiar pentru reformele statelor membre, în timp ce 31% consideră că UE ar putea contribui la îmbunătățirea aptitudinilor și competențelor în administrația publică a statelor membre.
Sondajul relevă, însă, opțiuni diferite pentru respondenții din România. Jumătate dintre români (48%) au numit tot gestionarea crizelor de sănătate sau cauzate de dezastre naturale ca primă opțiune, însă al doilea răspuns pe listă a fost că STI poate ajuta România pentru realizarea reformelor (45%), în timp ce îmbunătățirea competențelor în administrația publică a fost a treia opțiune (41%).
Eurobarometrul Flash mai arată că românii sunt de părere că administrația publică prea lentă în asigurarea serviciilor publice (45%), este de parte de cetățeni (37%) și lipsită de transparență (35%). La nivel european, 52% dintre cei intervievați consideră că administrația ar trebui să fie mai puțin birocratică (52%) și mai transparentă (44%) în ceea ce privește deciziile și utilizarea fondurilor publice. Încrederea publică în administrație poate crește printr-o o mai bună comunicare și o interacțiune simplificată cu cetățenii, precum și funcționari publici mai bine pregătiți, sunt de părere peste 30% dintre europeni.
În schimb, cei mai muți românii consideră că creșterea încrederii în administrație se poate obține prin debirocratizare (56%), mai multă comunicare cu cetățenii (44%); și prin mai multă transparență (43%).
Aproape jumătate dintre europeni vor ca administrația publică să fie mai aproape de cetățeni, prin intermediul diferitelor canale de comunicare directă, cum ar fi interacțiunile față în față, și să ofere informații mai clare cu privire la proceduri și servicii. În plus, europenii mai multe servicii digitale (31%) și servicii de e-guvernare mai ușor de utilizat (35%). Mai multe servicii digitale își doresc și românii (42%) care văd o îmbunătățirea a interacțiunii și prin sporirea canalelor de contact direct, dar mai ales prin oferirea de informații mai clare cu privire la proceduri și servicii (56%).
În privința reformelor, majoritatea europenilor văd consideră că cele mai necesare din sănătatea publică (56%) și educația (50%) ca principale domenii unde trebuie făcute schimbări. Situația este asemănătoare și în țara noastră unde respondenții consideră că reformele sunt necesare în educație (63%), sănătatea publică (62%), dar și pe piața muncii și în condițiile de muncă (38%).