Ascultă Live

Ascultă Radio România Internațional Live

Cheltuielile gospodăriilor din statele UE

România a avut cea mai mare creștere a cheltuielilor de consum ale gospodăriilor din Uniunea Europeană, dar și cel mai mici prețuri pentru bunurile de consum.

Cheltuielile gospodăriilor din statele UE
Cheltuielile gospodăriilor din statele UE

, 03.02.2023, 17:32


România a înregistrat cel mai mare avans al cheltuielilor de consum ale gospodăriilor în 2021, raportat la anul 2019, cu o diferență de 4,7%, potrivit datelor publicate de Eurostat. Țara noastră este urmată de Bulgaria cu o diferență de 4,3%, Lituania (3,5%), Estonia (3,1%) şi Suedia (2,8%). În același timp, 16 țări UE au raportat un declin al cheltuielilor de consum ale gospodăriilor, față de anul dinaintea pandemiei. Cele mai semnificative scăderi s-au înregistrat în Malta (-14%), Spania (-7%), Austria (minus 8,4%), Portugalia (-6,8%) şi Italia (minus 6,7%).



Potrivit Oficiului European de Statistică, toate cele 27 de state membre au înregistrat o creștere a cheltuielilor de consum ale gospodăriilor în 2021, raportat la anul precedent. Astfel, comparând cifrele din 2021 cu cele din 2020, cele mai importante creșteri au fost în Croația (21,2%), Cipru (12,9%), Malta (11,2%), Grecia (10,8%) şi Slovenia (10,2%). La polul opus, cheltuielile au crescut cu doar 0,1% în Germania, cu 0,5% în Austria (0,5%) și cu 1,3% în Slovacia.



Tot în 2021, România a înregistrat cel mai scăzut nivel al preţurilor pentru bunurile de consum şi serviciile din componenţa consumului final al gospodăriilor populaţiei. Datele furnizate de Institutul Naţional de Statistică (INS) arată o pondere cu 45% mai mică decât media Uniunii Europe. România se situează, astfel, în fața Bulgariei (44% sub media UE) şi a Poloniei (40% sub media UE).



De cealaltă parte, Irlanda a avut cel mai ridicat nivel al preţurilor pentru consumul final al gospodăriilor populaţiei (44% peste media UE), cu un punct procentual peste Danemarca , în urma celor două state situându-se Luxemburg (36% peste media UE) şi Suedia (30% peste media UE), potrivit Eurostat.



Datele se referă la indicii nivelului preţurilor pentru consumul final al gospodăriilor populaţiei în comparaţie cu media Uniunii Europene. Astfel, indicii nivelului preţurilor exprimă câte unităţi din aceeaşi monedă sunt necesare pentru a cumpăra un volum identic de bunuri şi servicii în ţări diferite, pentru fiecare grupă de bunuri şi servicii. În anul 2021, pentru bunurile de consum şi serviciile din componenţa consumului final se plătesc 100 euro la nivelul Uniunii Europene, 144 euro în Irlanda şi 55 euro în România, potrivit Agerpres.



Diferențe înregistrate în statele UE pentru cheltuielile de consum ale gospodăriilor (2021-2019 – galben; 2020-2021 – albastru) / Sursa: Eurostat


cheltuieli-gospodarii-2019-2021-eurostat.jpg



La indicii nivelului preţurilor pentru principalele grupe de bunuri şi servicii, România este cel mai ieftin stat membru pentru grupa „Alimente şi băuturi nealcoolice” (70% din media UE), în timp ce Luxemburg are cel mai ridicat nivel pentru aceeași grupă de produse (125%). Tot România are cel mai scăzut nivel al preţurilor pentru grupa „Recreere şi cultură” (63%), precum şi pentru grupa „Transport” (69%), alături de Bulgaria.



Statul vecin înregistrează cel mai scăzut nivel al prețurilor și pentru grupele de produse „Băuturi alcoolice şi tutun” (65% din media UE), „Îmbrăcăminte şi încălţăminte” (77%) şi „Întreţinerea locuinţei, apă, electricitate, gaz şi alţi combustibili” (36%). Pentru aceleași categorii, Danemarca are cel mai ridicat nivel al preţurilor pentru grupa „Îmbrăcăminte şi încălţăminte” (133%), în timp ce Irlanda este cea mai scumpă ţară din UE la produsele din grupele „Băuturi alcoolice şi tutun” (208%) şi respectiv „Întreţinerea locuinţei, apă, electricitate, gaz şi alţi combustibili” (194%).

Sursa foto: Piotr Cichosz / unsplash.com
hashtagEuropa vineri, 17 octombrie 2025

Televiziunea și Facebook, cele mai accesate surse de informare

Posturile de televiziune rămân principala sursă de informare pentru români, dar și pentru majoritatea rezidenților din UE. Facebook rămânea...

Televiziunea și Facebook, cele mai accesate surse de informare
Foto: Erik Odiin / unsplash.com
hashtagEuropa marți, 14 octombrie 2025

Călătoriile și turismul din UE își continuă ascensiunea

În 2024, Uniunea Europeană a înregistrat circa 1,19 miliarde de călătorii în interes personal și de afaceri efectuate, o creștere de  4,4%...

Călătoriile și turismul din UE își continuă ascensiunea
Foto: Anastasiia Chepinska unsplash.com
hashtagEuropa vineri, 10 octombrie 2025

Măsuri de protejarea a fermierilor în cadrul viitorului acord UE-Mercosur

Comisia Europeană a propus un nou regulament care urmărește să ofere fermierilor europeni garanții în contextul viitorului acord comercial...

Măsuri de protejarea a fermierilor în cadrul viitorului acord UE-Mercosur
Foto: Seyi Ariyo / unsplash.com
hashtagEuropa marți, 07 octombrie 2025

UE, aproape de obiectivul privind educația înaltă a tinerilor

În anul 2024, 44,2% dintre tinerii cu vârste între 25 și 34 de ani din UE au absolvit o formă de învățământ terțiară, nivelurile ISCED...

UE, aproape de obiectivul privind educația înaltă a tinerilor
hashtagEuropa sâmbătă, 04 octombrie 2025

Ursula von der Leyen anunță o nouă strategie pentru aplicarea AI în UE

  Prezentă vineri la Torino, la evenimentul intitulat „Săptămâna tehnologiei italiene”, președinta Comisiei Europene, Ursula von der...

Ursula von der Leyen anunță o nouă strategie pentru aplicarea AI în UE
hashtagEuropa miercuri, 01 octombrie 2025

Predarea limbilor străine în școli și accesul preșcolarilor la grădinițe

6,4% dintre elevii din învățământul primar din Uniunea Europeană învățau două sau mai multe limbi străine în 2023, o proporție în...

Predarea limbilor străine în școli și accesul preșcolarilor la grădinițe
hashtagEuropa vineri, 26 septembrie 2025

România și programul SAFE

România va elabora până la jumătatea lunii viitoare propunerile sale pentru Programul SAFE (Acțiunea pentru securitatea Europei) prin care țara...

România și programul SAFE
hashtagEuropa marți, 23 septembrie 2025

Vârsta la care tinerii europeni părăsesc casa părintească

În 2024, tinerii din Uniunea Europeană au părăsit locuința părinților la o vârstă medie de 26,2 ani, potrivit datelor publicate luni de...

Vârsta la care tinerii europeni părăsesc casa părintească

Parteneri

Muzeul Național al Țăranului Român Muzeul Național al Țăranului Român
Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS
Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online
Institului European din România Institului European din România
Institutul Francez din România – Bucureşti Institutul Francez din România – Bucureşti
Muzeul Național de Artă al României Muzeul Național de Artă al României
Le petit Journal Le petit Journal
Radio Prague International Radio Prague International
Muzeul Național de Istorie a României Muzeul Național de Istorie a României
ARCUB ARCUB
Radio Canada International Radio Canada International
Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti” Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti”
SWI swissinfo.ch SWI swissinfo.ch
UBB Radio ONLINE UBB Radio ONLINE
Strona główna - English Section - polskieradio.pl Strona główna - English Section - polskieradio.pl
creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti
italradio italradio
Institutul Confucius Institutul Confucius
BUCPRESS - știri din Cernăuți BUCPRESS - știri din Cernăuți

Afilieri RRI

Euranet Plus Euranet Plus
AIB | the trade association for international broadcasters AIB | the trade association for international broadcasters
Digital Radio Mondiale Digital Radio Mondiale
News and current affairs from Germany and around the world News and current affairs from Germany and around the world
Comunità radiotelevisiva italofona Comunità radiotelevisiva italofona

Furnizori de servicii de difuzare/redifuzare

RADIOCOM RADIOCOM
Zeno Media - The Everything Audio Company Zeno Media - The Everything Audio Company