Ascultă Live

Ascultă Radio România Internațional Live

Raport CE privind încrederea consumatorilor din UE

Consumatorii europeni au încredere în siguranța produselor achiziționate și sunt de părere că drepturile lor sunt respectate. Cele mai multe îngijorări sunt legate de cumpărăturile online.

Foto: Joshua Rawson-Harris / unsplash.com
Foto: Joshua Rawson-Harris / unsplash.com

, 17.03.2025, 11:15

Peste două treimi dintre consumatorii din UE (68%) sunt încrezători în siguranța produselor pe care le cumpără potrivit raportului privind condițiile de consum, publicat de către Comisia Europeană la finalul săptămânii trecute. Documentul a fost dat publicității în marja Zilei Mondiale a Drepturilor Consumatorilor, marcată în fiecare an pe 15 martie.

Comercianții și furnizorii de servicii respectă drepturile consumatorilor spun 70% dintre europeni, iar 61% dintre aceștia au încredere în organizațiile publice ce care activează pentru acestor drepturi.

Cu toate că inflația a încetinit în 2024 față de 2022, 38% dintre europeni și-au exprimat îngrijorarea cu privire la capacitatea lor de a-și plăti facturile, iar 35% se tem de că nu își permit alimentele preferate. Totodată, trei sferturi dintre consumatori (74%) au observat că anumite produsele ambalate și-au redus dimensiunea (așa-numita shrinkflation), iar peste jumătate dintre ei (52%) au semnalat o scădere a calității unor produse fără ca prețurile să se modifice.

Comparativ cu 2022, deciziile de cumpărare legate de protejarea mediului au scăzut cu 13% mai ales datorită costului produselor și serviciilor durabile, dar și a neîncrederii consumatorilor în autenticitatea declarațiilor de mediu.

Concluziile raportului mai indică o creștere a comerțului electronic transfrontalier. Astfel, anul trecut, 35% dintre consumatori au cumpărat produse dintr-un al stat membru, iar 27% au cumpărat afara Uniunii.

Europenii care fac cumpărături online sunt cu peste 60% mai predispuși întâmpine dificultăți în achizițiile lor, comparativ cu cei care aleg magazinele fizice. Totodată, 93% dintre cumpărătorii online își exprimă îngrijorarea față de publicitatea direcționată, în special privind colectarea datelor personale, numărul mare de reclame și nivelul de personalizare.

De asemenea, 45 % dintre consumatori au întâlnit înșelăciuni în comerțul online, iar mulți consumatori s-au confruntat cu practicile neloiale, inclusiv recenzii false și reduceri înșelătoare.

 

Numărul companiilor din blocul comunitar care efectuează vânzări în mediul online continuă să crească, potrivit datelor Eurostat publicate la finalul lunii februarie, valabile pentru anul 2023.

Aproape un sfert dintre firmele europene (23,8%) au efectuat vânzări online, în creștere cu de 6,6 puncte procentuale (pp) față de anul 2013 (17,2%), Lituania (42,1%), Irlanda (39,6%) și Danemarca (38,8%) au înregistrat cele mai ridicate ponderi ale companiilor care efectuează vânzări online.

România se află la coada clasamentului cu pondere de 14,7%. Doar Luxemburg a înregistrat cifre mai mici decât țara noastră (12,2%).

Raportat la dimensiunea companiilor, 46,5% dintre firmele mari din UE (cu cel puțin 250 de angajați) au realizat vânzări online în 2023, un avans creștere de de 7,3 pp față de 2013 (39,2%). În rândul întreprinderilor mijlocii (50 – 249 de angajați), 30,5% au utilizat vânzările online în 2023, cu 5,8 pp mai mult decât în 2013 (24,8%), iar în cazul firmelor mici (10 – 49 de angajați), 21,9% au efectuat vânzări online, marcând o creștere de 6,6 pp comparativ cu 2013 (15,3%).

 

Ponderea companiilor din statele UE care au impmentat vânzările online (2023) / Sursa: Eurostat

Sursa foto: Piotr Cichosz / unsplash.com
hashtagEuropa vineri, 17 octombrie 2025

Televiziunea și Facebook, cele mai accesate surse de informare

Posturile de televiziune rămân principala sursă de informare pentru români, dar și pentru majoritatea rezidenților din UE. Facebook rămânea...

Televiziunea și Facebook, cele mai accesate surse de informare
Foto: Erik Odiin / unsplash.com
hashtagEuropa marți, 14 octombrie 2025

Călătoriile și turismul din UE își continuă ascensiunea

În 2024, Uniunea Europeană a înregistrat circa 1,19 miliarde de călătorii în interes personal și de afaceri efectuate, o creștere de  4,4%...

Călătoriile și turismul din UE își continuă ascensiunea
Foto: Anastasiia Chepinska unsplash.com
hashtagEuropa vineri, 10 octombrie 2025

Măsuri de protejarea a fermierilor în cadrul viitorului acord UE-Mercosur

Comisia Europeană a propus un nou regulament care urmărește să ofere fermierilor europeni garanții în contextul viitorului acord comercial...

Măsuri de protejarea a fermierilor în cadrul viitorului acord UE-Mercosur
Foto: Seyi Ariyo / unsplash.com
hashtagEuropa marți, 07 octombrie 2025

UE, aproape de obiectivul privind educația înaltă a tinerilor

În anul 2024, 44,2% dintre tinerii cu vârste între 25 și 34 de ani din UE au absolvit o formă de învățământ terțiară, nivelurile ISCED...

UE, aproape de obiectivul privind educația înaltă a tinerilor
hashtagEuropa sâmbătă, 04 octombrie 2025

Ursula von der Leyen anunță o nouă strategie pentru aplicarea AI în UE

  Prezentă vineri la Torino, la evenimentul intitulat „Săptămâna tehnologiei italiene”, președinta Comisiei Europene, Ursula von der...

Ursula von der Leyen anunță o nouă strategie pentru aplicarea AI în UE
hashtagEuropa miercuri, 01 octombrie 2025

Predarea limbilor străine în școli și accesul preșcolarilor la grădinițe

6,4% dintre elevii din învățământul primar din Uniunea Europeană învățau două sau mai multe limbi străine în 2023, o proporție în...

Predarea limbilor străine în școli și accesul preșcolarilor la grădinițe
hashtagEuropa vineri, 26 septembrie 2025

România și programul SAFE

România va elabora până la jumătatea lunii viitoare propunerile sale pentru Programul SAFE (Acțiunea pentru securitatea Europei) prin care țara...

România și programul SAFE
hashtagEuropa marți, 23 septembrie 2025

Vârsta la care tinerii europeni părăsesc casa părintească

În 2024, tinerii din Uniunea Europeană au părăsit locuința părinților la o vârstă medie de 26,2 ani, potrivit datelor publicate luni de...

Vârsta la care tinerii europeni părăsesc casa părintească

Parteneri

Muzeul Național al Țăranului Român Muzeul Național al Țăranului Român
Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS
Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online
Institului European din România Institului European din România
Institutul Francez din România – Bucureşti Institutul Francez din România – Bucureşti
Muzeul Național de Artă al României Muzeul Național de Artă al României
Le petit Journal Le petit Journal
Radio Prague International Radio Prague International
Muzeul Național de Istorie a României Muzeul Național de Istorie a României
ARCUB ARCUB
Radio Canada International Radio Canada International
Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti” Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti”
SWI swissinfo.ch SWI swissinfo.ch
UBB Radio ONLINE UBB Radio ONLINE
Strona główna - English Section - polskieradio.pl Strona główna - English Section - polskieradio.pl
creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti
italradio italradio
Institutul Confucius Institutul Confucius
BUCPRESS - știri din Cernăuți BUCPRESS - știri din Cernăuți

Afilieri RRI

Euranet Plus Euranet Plus
AIB | the trade association for international broadcasters AIB | the trade association for international broadcasters
Digital Radio Mondiale Digital Radio Mondiale
News and current affairs from Germany and around the world News and current affairs from Germany and around the world
Comunità radiotelevisiva italofona Comunità radiotelevisiva italofona

Furnizori de servicii de difuzare/redifuzare

RADIOCOM RADIOCOM
Zeno Media - The Everything Audio Company Zeno Media - The Everything Audio Company