Rata alfabetizării digitale în statele UE
Circa 8 din 10 europeni au competențe de bază în ceea ce privește alfabetizarea digitală. România ocupă penultima poziție din UE în rândul populației din orașele mici și din mediul rural.
Lica Manolache, 09.09.2025, 15:24
85,4% dintre persoanele cu vârste între 16 și 74 de ani care locuiesc în orașele din UE aveau cel puțin cunoștințe de bază în ceea ce privește alfabetizarea digitală. Potrivit datelor Eurostat pentru anul 2023, rata de alfabetizare digitală este ceva mai scăzută în orașele mici și suburbii (80,4%), dar și în mediul rural (77,6%).
De altfel, în 22 de țări membre ale UE, ponderea cea mai mare a populației competențe cel puțin de bază în ceea ce privește mediul digital se află în marile orașe. Însă, în Danemarca (95,9%), Irlanda (94,4%), Cipru (90,4%) și Belgia (89,4%), ponderea este mai mare în rândul cetățenilor care locuiesc în orașe mici și suburbii, iar în Malta cel mai mare procent s-a înregistrat în rândul populației din zonele rurale (91,6%, date cu o acuratețe scăzută).
În rândul statelor membre, Țările de Jos au înregistrat au cele mai ridicate rate ale alfabetizării digitale pentru toate cele trei categorii: 97,7% în orașele mari, 97,4% în orașe mici și suburbii, respectiv 97,1% în zonele rurale. Finlanda (97,7%) și Danemarca (95,8%) au avut următoarele cele mai mari ponderi ale alfabetizării digitale în orașele mari. La polul opus se situează Germania (77,5%), Bulgaria (78,0%) și Italia (78,2%). România (80%) a înregistrat al patrulea cel mai scăzut nivel al alfabetizării digitale în marile orașe.
Totodată, țara noastră a avut a doua cea mai scăzută pondere în orașele mici și suburbii (71,7%), cu aproximativ 5 puncte procentuale mai mult decât Bulgaria, ultima clasată (66,3%). Germania se află, de asemenea la coada clasamentului cu o pondere de 72,5%. Bulgaria (57,7%), România (64,9%) și Germania 71,2% ocupă ultimele poziții și la alfabetizarea digitală în mediul rural.
Datele Eurostat au fost publicate pe 8 septembrie, Ziua Internațională a Alfabetizării. Această zi a fost creată de UNESCO în 1967 pentru a reaminti că alfabetizarea este atât un drept uman, cât și un element de bază pentru demnitate. De altfel, anul acesta, Ziua Internațională a Alfabetizării a fost marcată sub tema ”Promovarea alfabetizării în era digitală”.
Potrivit site-ului UNESCO, la nivel mondial, circa 739 de milioane de tineri și adulți din nu aveau competențe de bază de alfabetizare în 2024. În același timp, 4 din 10 copii nu ating nivelul minim de competență în citire, iar 272 de milioane de copii și adolescenți nu erau școlarizați în 2023.
Digitalizarea a schimbat modurile în care învățăm, trăim, lucrăm și socializăm, atât în moduri pozitive, cât și negative, în funcție de felul în care interacționăm cu aceasta. Deși instrumentele digitale pot contribui la extinderea oportunităților de învățare pentru grupurile marginalizate, inclusiv pentru cei 739 de milioane de tineri și adulți care nu au competențe de alfabetizare de bază, această tranziție digitală riscă să creeze o dublă marginalizare – excludere atât din procesul tradițional de învățare, cât și din beneficiile erei digitale, se mai arată pe pagina web a UNESCO dedicată acestei zile.
Pondrerea alfabetizării digitale în statele UE (albastru – orașe mari; verde – orașe mici; galben – mediul rural) / Sursa: Eurostat