România Atractivă, istorie, tradiție și natură
„România Atractivă” este primul program național de susținere a turismului cultural istoric, finanțat din fonduri europene, prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR).
Daniel Onea, 18.12.2025, 16:30
„România Atractivă” este primul program național de susținere a turismului cultural istoric, finanțat din fonduri europene, prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Programul a fost lansat în luna mai, 2024 și este coordonat de Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene, instituția care asigură atragerea banilor europeni în România. Așadar, într-o perioadă în care turismul global se reorientează către experiențe autentice și sustenabile, România face un pas important spre modernizarea ofertei sale culturale.
Invitat la Radio România Internațional, Dragoș Pîslaru, ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, descrie anvergura acestui proiect.
„Proiectul propune 12 rute cultural-turistice tematice, care traversează toată țara. Deci, după ce avem deja Via Transilvanica, care e cunoscută de toată lumea, iată venim și noi în întâmpinarea românilor sau cetățenilor străini care ne vizitează țara cu 12 rute care reunesc peste 700 de obiective turistice și oferim o platformă multimedia pentru a putea să le descoperim.
Practic, găsim locurile minunate din România, cuprinse în 12 teme, și le propunem turiștilor care vizitează țara. Sunt incluse 275 de obiective care sunt considerate principale și 450 adiacente. Toate au o viață proprie, promovare proprie, evenimente conexe. Dar haideți să luăm un exemplu! Ruta Castelelor. Această rută este importantă pentru că sunt obiective turistice cunoscute, cum ar fi Castelul Corvinilor, Castelul Apafi Gergely, Teleki, Conacul Ion Ghica, Castelul Ugron. Practic, o parte dintre aceste obiective sunt inclusiv reabilitate prin PNRR.
Deci, iată, pe de o parte le promovăm, pe de altă parte avem efectiv renovarea acestor obiective de interes național turistic-cultural, care sunt scoase la suprafață pentru turiști.”
Elementul central al programului este aplicația mobilă dedicată, disponibilă gratuit în mai multe limbi de circulație internațională. Aceasta transformă simpla vizitare a unui obiectiv într-o experiență imersivă. Turiștii nu primesc doar date istorice seci, ci au acces la legende, povești locale și reconstrucții digitale ale unor monumente.
„Cel mai important este să înțelegem că, astăzi, nu mai discutăm doar despre locuri de patrimoniu, ci că fiecare astfel de loc are o poveste în sine. În aplicația pe care noi am făcut-o și în conținutul pe care l-am creat, pur și simplu spunem: «Pe urmele cavalerilor, o călătorie legendară prin castelele României».
Avem poveștile fiecărui castel, prin care descriem atât partea arhitecturală, cât și poveștile prin care să-ți imaginezi cum era pe vremea conților sau curților nobiliare în România. Ruta Castelelor creează, practic, un fel de circuit, astfel încât turiștii să poată petrece mai multe nopți, să-și găsească un motiv în plus pentru vizitarea țării și nu doar să meargă într-un oraș, să stea o noapte și după aceea să plece.”
Unul dintre obiectivele secundare, dar vitale, ale programului este descongestionarea zonelor turistice clasice, precum Valea Prahovei sau litoralul românesc al Mării Negre, și redirecționarea fluxurilor de vizitatori către zone rurale sau comunități mai îndepărtate. Prin includerea unor obiective de nișă, cum ar fi culele, bisericile fortificate, gastronomia locală sau atelierele meșteșugărești, „România Atractivă” poate stimula micile economii locale, după cum aflăm de la Dragoș Pîslaru, ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene.
„Pe măsură ce aceste obiective sunt promovate, un potențial aflux de turiști va duce, natural, la apariția sau la dezvoltarea unor zone locale care nu sunt neapărat printre cele mai vizitate. Vă dau un exemplu: în județul Argeș, la Aninoasa, promovăm tradițiile gastronomice. Nu promovăm doar clădirile de patrimoniu. Putem găsi oferte referitoare la obiceiurile locale, la meșteșuguri, sau elemente care țin de turismul monahal.
În zona Moldovei, de exemplu, există deja un tipar de vizitare, dar noi acum structurăm informația, o punem la îndemână, astfel încât să fie totul într-un singur loc. Contribuim la susținerea ecosistemelor locale pentru a-și dezvolta mici afaceri, fie că discutăm de zona culinară, fie de cazare, folosind această bogăție pe care România o are.”
Dincolo de aplicație, proiectul are o componentă fizică esențială: instalarea de indicatoare rutiere și panouri de informare pentru cele 275 de obiective principale. Această infrastructură este dublată de o arhivă digitală impresionantă, care include tururi virtuale și animații 3D, oferind acces la patrimoniu chiar și celor care nu pot călători fizic.
„Înainte de a ajunge pe teren, avem peste 2000 de materiale multimedia: texte, fotografii, materiale video, ghiduri, animații 3D, tururi virtuale. Pentru cele 275 de obiective turistice principale, vom avea semnalizare în teren printr-o infrastructură rutieră dedicată care traversează nu mai puțin de 35 de județe. Deunăzi, am fost la lansarea proiectului E-patrimoniu, un proiect de aproape 30 de milioane de euro, în care practic digitalizăm tot patrimoniul cultural românesc. Vedem cum lucrurile se leagă: pe o parte construim sau reabilităm castelele, pe altă parte promovăm aceste obiective turistice.”
Platforma „România Atractivă” a atins deja cifre impresionante, cu peste 300.000 de utilizatori activi și un interes crescut din partea turiștilor din Germania, Ungaria, Italia și Franța. În încheiere, ministrul Dragoș Pîslaru lansează o invitație directă, către toți cei care doresc să vadă o altă față a României.
„Invitația mea către toți românii și către toți potențialii turiști străini este una foarte simplă. Avem o țară care este cu adevărat minunată. Folosim acum banii europeni pentru a crește accesibilitatea prin această aplicație, România Atractivă. Descărcați-vă aplicația, uitați-vă pe ea! Dacă vă simțiți inspirați, mergeți și vedeți aceste locuri frumoase, pentru că vă vor îmbogăți inima și vă vor da puțin mai multă speranță pentru a crede cu adevărat că România se dezvoltă în pas cu vremurile.”
Programul „România Atractivă” are o valoare de aproximativ 36,35 de milioane de lei (7.155.000 euro), iar principalii beneficiari sunt autoritățile locale, dar și turiștii, români și străini. Ideile de vacanță se regăsesc pe site-ul romania-atractiva.ro sau în aplicația România Atractivă, disponibilă pentru platformele mobile Android și IoS.
