Atelierul cafenea
Astăzi vă spunem povestea transformării unui garaj, undeva în centrul Capitalei, într-un spaţiu în care vii să bei o cafea, în timp ce îţi este recondiţionată bicicleta.
Ana-Maria Cononovici, 23.04.2017, 23:04
Astăzi vă spunem povestea transformării unui garaj, undeva în centrul Capitalei, într-un spaţiu în care vii să bei o cafea, în timp ce îţi este recondiţionată bicicleta. Un concept nou pentru România, dar deja de succes în străinătate, după cum ne-a spus Alexandru Samoilă, iniţiatorul proiectului, atunci când i-am vizitat atelierul: „L-am înfiinţat acum doi ani. Am implementat în Bucureşti conceptul pe care îl văzusem în străinătate de „bikes and coffe”. Acolo este foarte obişnuită legătura aceasta dintre biciclete şi cafea, la Londra, la Berlin, în SUA, la Chicago şi Seattle. Şi am făcut propria variantă aici. Am pornit ca IT-ist şi am ajust barrista, în sensul în care am renunţat la job după ce am pornit atelierul, iar acum lucrez aici dimineţile, fac cafea. Mă trezesc la 7, vin aici fac ce e de făcut, deschid maşina de cafea, îi fac setările şi unul dintre cele mai frumose momente este dimineaţa, când este linişte şi stau şi îmi beau prima cafea în linişte, preţ de un sfert de oră.”
Şi, cu adevărat, atelierul îşi aşteaptă clienţii în fundul unei curţi cu flori, cu copaci care asigură puţină umbră şi într-un spaţiu decorat inedit: lămpi nonconformiste, pereţi lambrisaţi cu panouri gravate cu biciclişti, mese înalte cu scaune cu picioare metalice şi colorate. Un spaţiu mic, dar primitor şi foarte bine utilizat. L-am întrebat pe Alexandru Samoilă ce vede mai întâi o persoană care se opreşte la atelier: „În perioada asta magnolia, clar, apoi bicicletele din rastel, care îşi aşteaptă proprietarii. Şi îi întâmpin cu cafea single origin, preparată aşa cum trebuie. Avem o cafea de la nişte prăjitori din Berlin, avem şi beri artizanale româneşti.”
Şi pentru că atelierul se deschide la ora 9, l-am întrebat pe interlocutorul nostru la ce oră vine primul client: „La ora 8. Depinde foarte mult de vreme, am constatat. Suntem foarte meteosensibili. Am zile în care am oameni la 8.05 şi zile în care prima cafea pe care o fac pentru cineva este la ora 10. Am avut şi 15 biciclete într-o zi, dar acum la început de sezon facem şi revizii şi limităm la 3 revizii pe zi, pentru ca mecanicul să aibă timp să le facă pe îndelete, să nu fie super aglomerat aici.”
Ce găsim în acest altelier? „Avem un service pentru biciclete, în primul rând, pe lângă care oferim tot felul de servicii uzuale pentru bicicliştii din oraş: o pompă, nişte leviere, chei simple, pentru ca să poată să-şi rezolve vreo problemă stringentă. În rest noi încercăm să oferim un serviciu cât mai bun şi cât mai bine organizat. Facem programări pentru reparaţii şi mai ales acum, că a început sezonul, se simte nevoia unei organizări. Unii oameni nu sunt de acord cu ideea şi spun că nu e nevoie de programare, dar pe mine mă ajută la gestionarea lucrurilor, iar pe mecanic îl ajută să nu fie aglomerat şi stresat. În momentul în care vine căldura curtea este plină de biciclete, de cerinţe, de lucruri de rezolvat şi nu prea e bine pentru nimeni ca lucrurile să fie făcute pe fugă.”
Şi pentru că are o practică lungă ca biciclist, l-am invitat pe Alexandru să ne spună o păţanie amuzantă. „O păţanie amuzantă a fost chiar pe pista de biciclete, când am fost la Salonul Bicicletei cu cargobike-ul, în care am avut expresorul, râşniţa, toate cele necesare pentru a face cafea, pe care l-am condus pe pista de biciclete. Lumea mă tot împingea, unii care mă cunoşteau mă întrebau cum de mă mişc atât de încet, fără să realizeze că eu căram 90 de kilograme în faţă. Distracţii de biciclişti pe pistă.”
Alex crede că este necesar să te educi constant. O perioadă şi-a păstrat jobul ca IT-ist, dar a urmat şi cursuri de barista. Pe lângă gestionarea afacerii, tânărul a avut timp să creeze şi o bicicletă adaptată traficului de oraş, bicicleta „Iute”, cu o singură viteză şi foarte uşoară, el încurajându-ne pe toţi să mergem pe bicicletă prin oraş: „Mi se pare că Bucureştiul fiind aşa drept se potriveşte cam oricărui tip de bicicletă şi nu contează ce bicicletă ai, te va ajuta să scapi de stres, să te dai jos din maşină, să pedalezi, să ajungi la serviciu pe bicicletă. Nu e uşor, pentru că ştim cu toţii cum e traficul, numai că lucrurile trebuie să înceapă de undeva, schimbarea trebuie să înceapă de undeva, iar propunerea noastră este să înceapă cu noi în primul rând.”
Aşa că pentru orice problemă aţi avea cu bicicleta, vă puteţi opri la cafeneaua atelier, un loc în care timpul curge diferit, iar aromele sunt îmbietoare şi unde service-ul în sine este foarte profesionist.