Ecoperformance la Bucureşti
Conştientizarea provocărilor climatice face ca de mai mulţi ani deja şi lumea artiştilor, inclusiv pe cea a dansatorilor, să îşi pună problema unei mai blânde relaţii cu natura.
Ana-Maria Cononovici, 31.10.2023, 16:31
Conştientizarea provocărilor climatice face ca de mai mulţi ani deja şi lumea artiştilor, inclusiv pe cea a dansatorilor, să îşi pună problema unei mai blânde relaţii cu natura, cu tot ceea ce ne înconjoară. Iar cum expresia liberă şi organică a dansului contemporan se potriveşte foarte bine cu exprimarea îngrijorărilor, dar şi a bucuriei vieţii, aşa cum e ea nu e de mirare că şi în România există deja colectiv de ecoperformance, spectacol ce se împleteşte cu natura, sau care se naşte din relaţia cu natura, protejând-o, potenţând-o chiar.
Potrivit uneia dintre iniţiatoarele acestei mişcări la scară internaţională, coregrafa Maura Baiocchi, din Brazilia, ecoperformance-ul îşi propune şi să răspundă provocărilor ecopolitice ale secolului nostru, încurajează interdisciplinaritatea şi se concentrează pe relaţia dintre corp-mişcare, natură (ecologie) şi tradiţie ancestrală. În această toamnă s-a aflat la Bucureşti, pentru a împărtăşi celor interesaţi din tainele unei mai bune relaţionări cu natura prin dans.
Maura Baiocchi este directoarea şi fondatoarea companiei Taanteatro din Brazilia şi creatoare a formulei de lucru a teatrului coregrafic al tensiunilor”, directoare-fondatoare a Festivalului de film Ecoperformance, autoare a peste 80 de coregrafii, piese de teatru, spectacole şi coautoare a numeroase voulme, printre care şi prima carte despre dansul Butoh, scrisă în portugheză.
Maura Baiocchi ne-a spus de unde vine acest concept de ecoperformance: Ecoperformance. Dacă analizăm cuvântul însuşi, el este alcătuit din eco şi performance. Toată lumea ştie ce este performance”, spectacol. Iar eco” vine din rădăcina greacă , din cuvântul oekos” şi înseamnă acasă-casă”. Putem astfel să îl înţelegem ca o practică, ca un concept prin care încercăm să accesăm sau să performăm acasă-ul”. Acest acasă poate fi acasă în corpul tău, pentru că îţi poţi privi propriul corp ca pe un fel de casă. Aşa că noi avem o casă în care locuim, iar apoi avem mediul, de fapt tot felul de medii, care ne sunt casă. Un petec de pământ îţi poate fi casă. O casă poate fi acasă. Teatrul poate reprezenta o casă. Şi tot aşa, locul în care te afli, locul în care te desfăşori îţi poate fi acasă. Am fost mereu interesată de asta. Am început ca dansatoare şi ca artistă şi am fost mereu interesată, acum mulţi ani, peste 40 de ani, de această idee că întotdeauna corpul nostru doreşte să locuiască sau să fie locuit de mediul în care ne aflăm.”
Maura a detaliat explicând că tot ceea ce ne înconjoară, persoane din vecinătatea noastră, sunete, imagini devin una cu noi, cu ceea ce este corpul nostru.
Un colectiv de tinere artiste aplică în performance-urile lor abordări tipice de ecoperformance. Alina Tofan este una dintre ele şi ne-a împărtăşit:
Din 2020 eu şi Georgiana Vlahbei formăm împreună Plastic Art Performance Collective, singurul grup din România care utilizează metoda de lucru a ecoperformance-ului. De aceea prezenţa Maurei Baiocchi a venit ca o necesitate pentru a poziţiona şi mai bine practica noastră de lucru. Pe durata săptămânii în care Maura a fost aici au avut loc o serie de evenimente, la Universitatea Naţională de Muzică, la Universitatea Naţională de Arte din Bucureşti şi la Cărtureşti, unde a avut loc conferinţa, prezentarea unui ecoperformance al ei şi premiera unui film pe care noi l-am făcut: Ecomovement”, un eco-video-performance.
Noi colaborăm cu ea încă din 2021, când am trimis pentru prima dată la Festivalul Ecoperformance Film Festival, din Brazilia, un video care a fost selectat, am participat şi anul acesta cu o lucrare, am fost prezenţi în conferinţe şi evenimente, şi corespondăm în permanenţă, pentru că ne-am dat seama că viziunile noastre sunt foarte similare, iar Maura şi Wolfgang, creatorii Taanteatro ţin foarte mult ca cei care utilizează metoda lor de lucru să fie într-adevăr în acord cu valorile şi cu poetica lor de lucru. Aşa că întâlnirea a fost una care ne-a bucurat atât pe noi, cât şi pe ei, iar pentru anul care vine pregătim împreună o ediţie a festivalului şi în România.”
Festivalului de Film Ecoperformance din Brazilia a ajuns anul acesta la a 3-a ediţie şi şi-a dublat numărul de participanţi în fiecare an. Maura Baiocchi ne-a spus că acest concept de ecoperformance este unul după care ne putem ghida în viaţa de zi cu zi, dincolo de dans sau spectacol:
Vorbeam despre locuirea spaţiului, dar şi a contrariului: de a te lăsa să fii locuit de spaţiu. Această conversaţie dintre mediu şi corp a fost mereu foarte importantă pentru mine. Cred că este important pentru noi toţi, nu numai pentru artişti. Este ultima clipă să devenim mai conştienţi de asta, în viaţa de zi cu zi. Pentru mine este cel mai important lucru pentru a avea un viitor, sau un prezent.”
Şi pentru că a stat în România printre tineri artişti şi nu numai pentru câteva zile, am întrebat-o pe Maura dacă i s-a părut că tehnicile ecoperformance-ului au şanse să fie îmbrăţişate la noi în ţară:
Cred că este un proces, un proces complex. Şi desigur că pentru a vedea asta aş avea nevoie să petrec mai mult timp în România. Cinci zile nu sunt de ajuns pentru a înţelege societatea. Între artişti totul e grozav şi este foarte important pentru că artiştii au o voce care se face auzită, aşa că haideţi să transmitem acest mesaj!”
Şi odată ce creşte nivelul de conştientizare a relaţiei de continuă interdependenţă cu tot ce ne înconjoară, cresc şi şansele ca toţi să fim mai atenţi la tot ceea ce alegem să facem, astfel încât, poate, să reuşim să colaborăm mai eficient cu natura.