Expoziția „Pelerin” a artistului Vlad Ciobanu
La începutul lunii decembrie a anului trecut, în capitală, la Biblioteca Metropolitană București, în cadrul Artoteca BMB, a avut loc vernisajul expoziției unuia dintre cei mai apreciați și valoroși artiști plastici contemporani: Vlad Ciobanu - expozitia d
Eugen Cojocariu, 20.01.2024, 15:15
La începutul lunii decembrie a anului trecut, în capitală, la Biblioteca Metropolitană București (BMB), în cadrul Artoteca BMB, a avut loc vernisajul expoziției unuia dintre cei mai apreciați și valoroși artiști plastici contemporani: Vlad Ciobanu – expoziția de desen Pelerin.
Avea să fie, din
păcate, ultima expoziţie a artistului, care a plecat fulgerător dintre noi, la
75 de ani. Vlad Ciobanu a fost unul dintre cei mai
cunoscuți sculptori români contemporani, absolvent al Institutului de Arte
Plastice din București, artist care a participat la numeroase saloane și
expoziții personale și colective, atât în țară, cât și internaționale.
Expoziția Pelerin a fost deschisă de către invitatul special al artistului,
cunoscutul critic de artă Pavel Șușară.
Despre expoziția de la BMB, despre ce a
prezentat în expoziție pe simezele galeriei Artoteca BMB, regretatul artist plastic Vlad Ciobanu ne-a declarat,
probabil într-unul dintre ultimele interviuri pe
care le-a acordat:
Am expus lucrări, desene din două cicluri, în principal, din ciclul Pelerin și din ciclul Pământ rugător. Și ați văzut că e un fel de figurativ, în sensul în care eu am plecat de la ideea că pelerinul are o țintă, o căutare și ținta și căutarea aceea îl transformă, îl construiește și el devine acea miză, acea țintă, acea căutare. Iar pământul rugător, sunt multe borne religioase în lumea asta, consacrate și pământul acela este transfigurat, pentru că e un pământ al rugilor, consacrat în acest sens.
Mai mult decât atât, așa cum se știe, omul însuși este un pământ rugător, pentru că Adam, cum știm în traducere, înseamnă pământul roșu. Și după aceea mai e expus câteva lucrări, plecând de la roșu, galben și albastru, care are ca idee și ceea ce e ușor de dedus, un omagiu adus acestei țări din ce în ce mai puțin iubită de noi înșine, din păcate și, în același timp, în reprezentarea, simbolul reprezentărilor cromatice, albastrul este consacrat Tatălui, roșul, așa cum se știe, este Fiului și galbenul este Duhul Făptuitor.
Și acolo apare personajul care coboară treptele, deci cel care se desprinde din Treime și coboară pentru a ne mântui. Toate trei sunt legate și pentru mine sunt mai degrabă niște rugi. Poate că există și un soi de cugetare, de reflecție, dar în mare măsură pentru mine sunt forme de a mă ruga. Și mai am două desene, după Nichita Stănescu, după una din Elegiile lui Nichita. Am fost frați și am considerat că, împlinindu-se 90 de ani de la naștere și 40 de la plecare, acum, în 13 decembrie, am simțit nevoia să-l evoc și să fac o trimitere la el.
Cum a fost anul 2023 pentru artistul Vlad Ciobanu? Și ce l-a determinat să aducă exclusiv desene în expoziția Pelerin de la Artoteca BMB?
Am lucrat nu cu foarte mult spor, dar căutările se văd mai puțin decât în momentele de reușită. Am vrut să aduc și sculptură, numai că am vrut întâi să văd desenele cum se încheagă, dacă încheagă o lume, și după aceea să aduc și sculptura și în măsura în care desenele deveneau parazitare, le extrăgea, aș fi păstrat doar ceea ce se înscria organic în expoziție. Nu am mai adus sculptura, pentru că, în mod firesc, între 21-22 decembrie și 7 ianuarie, expoziția a fost închisă pentru că sala asta aparține de Biblioteca Sadoveanu.
Și atunci am spus că e un efort destul de mare și aproape că nu poate fi văzută și o să fac din nou expoziția asta, o să vedem, într-o altă sală. Asta e și destul de mică și, din păcate, destul de discretă, după cum știți. Dar, pentru mine expoziția asta este făcută în primul rând ca să înțeleg eu dacă lucrurile pot continua pe traseul ăsta și dacă ele, în afară de lucrări în sine, constituie un univers, o lume, propun ceva. Și mi se pare că pot continua. Așa că, concluzionând, 2023 a fost un an bun, de vreme ce am reușit să ajung la o concluzie provizorie, dar concluzie.
Sculptorul pregătea o expoziţe de anvergură, retrospectivă,
pentru anul 2025, la Palatul Culturii, din Iaşi (nord-estul României). Probabil
că expoziţia va fi organizată, dar din păcate, va fi postumă.