Comisia vrea o piaţă unică mai atractivă
Comisia Europeană vine cu o nouă strategie privind piaţa unică, cu scopul de a crea o piaţă internă europeană mai simplă, mai fluidă şi mai puternică. Prin această strategie, Bruxelles-ul invită statele membre să contribuie la transformarea pieţei Uniunii Europene în cea mai bună alegere pentru întreprinderi, lucrători şi consumatori.
Arina Petrovici-Matei, 28.05.2025, 09:00
Noua strategie a Comisiei Europene promovează acţiuni îndrăzneţe pentru a reduce barierele existente care frânează comerţul şi investiţiile în interiorul blocului comunitar, ajută IMM-urile să îşi desfăşoare şi să îşi extindă activităţile şi stimulează procesul digitalizării.
Prin această strategie, Bruxelles-ul invită statele membre să contribuie la transformarea pieţei Uniunii Europene în cea mai bună alegere pentru întreprinderi, lucrători şi consumatori.
În lumea de azi, marcată de volatilitate economică şi tensiuni comerciale, piaţa comună este primul motor al competitivităţii şi a crescut PIB-ul Uniunii Europene cu cel puţin 3-4 %, creând mai bine de 3 milioane şi jumătate de locuri de muncă de la înfiinţarea sa. Finalizarea în continuare a pieţei unice ar dubla câştigurile deja obţinute, potrivit unui comunicat al Executivului comunitar.
Printre priorităţile stabilite în strategia privind piaţa unică se află eliminarea barierelor. Deşi recunoaşte necesitatea de a depune eforturi pentru eliminarea tuturor obstacolelor, strategia se axează pe ştergerea celor mai dăunătoare 10 bariere raportate de întreprinderi – aşa-numitele „cele mai îngrozitoare zece”: înfiinţarea şi operaţiunile complicate ale întreprinderilor; normele complexe ale Uniunii Europene; lipsa de asumare a responsabilităţii de către statele membre; recunoaşterea limitată a calificărilor profesionale; lipsa unor standarde comune; regulile fragmentate privind ambalarea; neconformitatea produsului; reglementări naţionale restrictive şi divergente privind serviciile; normele împovărătoare pentru detaşarea lucrătorilor în sectoarele cu risc scăzut; constrângeri teritoriale nejustificate în materie de aprovizionare care determină preţuri ridicate pentru consumatori.
Comisia Europeană are în vedere imprimarea unui nou dinamism în sectorul serviciilor din Europa, în condiţiile în care acestea reprezintă cea mai mare parte a economiei europene, dar comerţul lor transfrontalier stagnează. Strategia privind aceste sectoare specifice vine să completeze iniţiativele în curs din domeniile energiei, telecomunicaţiilor, transporturilor şi serviciilor financiare. Şi simplificarea normelor existente şi transformarea digitalizării în regulă reprezintă o prioritate pentru Executivul comunitar.