Cicloturism în România
Cea mai solicitată zonă pentru cicloturism este Transilvania, iar, din punct de vedere logistic, este și cea mai dezvoltată zonă. Totuși, cele mai bune impresii le lasă Maramureșul și Dunărea.

Daniel Onea, 29.05.2025, 17:30
Cea mai solicitată zonă pentru cicloturism este Transilvania, iar, din punct de vedere logistic, este și cea mai dezvoltată zonă. Totuși, cele mai bune impresii le lasă Maramureșul și Dunărea. Oferta anului 2025 include „Gravel Tour”, un tur dedicat bicicliștilor care folosesc biciclete pentru drumuri neasfaltate. România, având multe drumuri neasfaltate, agricole, forestiere, comunale, a devenit o destinație pentru această categorie de bicicliști. De asemenea, „Bike and Photo Tour” este un tur standard sau personalizat pentru bicicliștii pasionați de fotografie. Este o alăturare mai puțin obișnuită, dar este noutatea anului 2025.
Descoperim farmecul unei vacanțe pe bicicletă alături de Ionuț Maftei, directorul unei firme de turism și, mai ales, ghid de turism:
„Primul tur despre care aș vrea să vorbesc, pentru că este tot mai în vogă, include bicicletele care se numesc gravel, adică cele care merg pe drumuri mai degrabă neasfaltate. Pentru că noi avem astfel de drumuri, adică aproximativ jumătate dintre drumurile din România nu sunt asfaltate, am devenit deodată o țintă pentru acest tip de cicloturism, gravel cycling. Avem un tur care așa se numește „Gravel bike în România” și mai ales prin sălbăticia din România. Asta este una dintre atracțiile pe care le avem.
Oricum, mergeam pe drumuri secundare și neasfaltate, dar pentru că acest tip de turism a prins contur și este tot mai în vogă, a trebuit să avem un tur pe care să-l redenumim, practic, în felul acesta. Standard are loc în zona Transilvaniei, care este și cea mai dorită zonă, dar toate tururile noastre pot fi personalizate, așa că putem să le facem oriunde sunt drumuri neasfaltate.”
Ultimul astfel de tur pe care l-a făcut Ionuț Maftei a fost în zona bisericilor fortificate din Transilvania, acolo unde sunt și multe trasee de biciclete marcate. A doua propunere presupune o combinație interesantă între biciclete și fotografii.
„Oricum, toți turiștii fac fotografii când merg undeva în vacanță, dar, de pe bicicletă, vezi mult mai multe lucruri decât din mașină. Deci, ne-am dorit să combinăm bicicleta cu fotografia și vrem să promovăm un pur care combină aceste două lucruri: vizităm locurile cu bicicleta, dar ne axăm în special pe căutat obiective pentru fotografi. Nu ne așteptăm să fie un mare val de turiști fotografi pe bicicletă de la început, dar ne-am gândit să avem așa ceva în portofoliu, fie pentru viitor, fie ca o nișă, dacă aceasta se va dezvolta.
Practic, ne oprim destul de des cu bicicletele exact pentru a face fotografii. Mai ales atunci când este vorba despre faună, trebuie să fii destul de atent și pe fază, dar mai avem și obiective care sunt plante, clădiri și spunem că este binevenit un astfel de tur. Este un exemplu pe care l-am preluat de la alte agenții din afara României și vedem cum se va comporta și la noi. Transfăgărășanul, de exemplu, este o zonă destul de apreciată pentru așa ceva.”
Zona Dunării este ideală pentru cicloturism, iar Ionuț Maftei, directorul unei agenții de turism și ghid de turism, este implicat în dezvoltarea infrastructurii pentru bicicliști din România.
„Am participat la mai multe proiecte, am făcut și o strategie de dezvoltare a cicloturismului. În Planul Național de Redresare și Reziliență a fost inclusă și o parte de dezvoltare a infrastructurii cicloturistice, respectiv de amenajare și marcare a aproximativ 3.000 de km de drumuri pentru bicicliști. Nouă ne-a revenit partea de evaluare conform certificatului european a unui segment de 365 de km. Ne-a plăcut numărul ăsta. Ar fi un km pe zi. Zona este între Drobeta Turnu Severin și Corabia. Este și partea cea mai complicată a Dunării, pentru că acolo nu prea sunt nici cazări, nu prea este nici pădure.
O zi în această zonă poate deveni destul de neplăcută dacă este toridă și dacă mai ai și probleme cu bicicleta, este posibil ca să devină o zi oarecum periculoasă. Așa că vrem să implementăm acolo ceva mai mult impuse niște zone de pauze, niște zone umbrite, niște izvoare cu apă, niște fântâni care ar urma să fie forate. Am dori să promovăm mai mult și această zonă, mai ales că este și parte din EuroVelo 6, ruta care leagă oceanul Atlantic de Marea Neagră.”
E bine să ne cunoaștem bicicleta cu care pornim în drumeție, să știm cât putem merge și să ne informăm asupra drumului pe care urmează să-l facem, spune Ionuț Maftei:
„Noi oferim asistență în special pe partea românească a Dunării pentru turiștii care vor să parcurgă ruta Dunării. Față de anii trecuți, în care nu exista aproape nicio activitate, turiștii vin să ceară informații despre locuri de cazare, la care încă suntem destul de deficitari. Atunci, a trebuit să facem noi o cercetare astfel încât să identificăm niște locuri de cazare prietenoase cu bicicliștii sau alte facilități pentru bicicliști și să stabilim și traseele în funcție de biciclete. Sunt unii cicloturiști care au biciclete de șosea, dar sunt unii care au biciclete, fie gravel, fie tracking, iar ei pot merge inclusiv pe digul Dunării, care este o zonă foarte frumoasă. O parte din acea zonă, acolo unde se poate, va fi marcată ca traseu EuroVelo 6.”
Pornind de la partea de infrastructură, Ionuț Maftei, ghid de turism și director al unei agenții de turism, spune că lucrează de doi ani la un alt proiect interesant.
„Am observat că ne lipsesc certificări pentru cazările, restaurantele sau obiectivele turistice care sunt prietenoase cu bicicliștii. Am adus prima certificare „cykling friendly”, adică prietenos cu bicicliștii, pentru cei care vor să se promoveze ca o destinație pentru bicicliști. Nu este ceva nou. În Europa există, dar nu exista în România. Practic, oferim această certificare, care e destul de ușor de obținut, tuturor cazărilor, restaurantelor sau obiectivelor turistice care oferă condiții bune pentru bicicliști.
Ei trebuie să-și țină bicicletele în siguranță, să viziteze obiectivul în siguranță, să primească servicii suplimentare sau ajutor acolo unde au nevoie. Ajutorul înseamnă, dacă vor să-și repare bicicleta, să aibă o mică trusă de scule. De asemenea, trebuie să-și poată spăla bicicleta. Acest proiect se cheamă Velo Popas. Sperăm să umplem harta României cu puncte care sunt prietenoase cu bicicliștii.”
Un alt proiect combină pedalatul cu vizita și degustările în crame. Se numește „Velodrumul vinului”, drumul vinului pe bicicletă. Iată, așadar, că indiferent de zona pe care doriți să o vizitați, dacă vreți să vă aventurați pe două roți, România devine din ce în ce mai potrivită pentru cicloturism.