Ascultă Live

Ascultă Radio România Internațional Live

Cum pot deveni pilot de raliu?

Automobilismul sportiv românesc se bucură de recorduri greu de egalat, venite inclusiv de la decanii de vârstă ai sportului.

Mihai Alexandrescu, Trofeul Sinaia 2014 (Foto: Iulia Opran/RRI)
Mihai Alexandrescu, Trofeul Sinaia 2014 (Foto: Iulia Opran/RRI)

, 21.10.2025, 15:30

Automobilismul sportiv românesc se bucură de recorduri greu de egalat, venite inclusiv de la decanii de vârstă ai sportului. Un astfel de exemplu îl reprezintă Mihai Alexandrescu, inginer de maşini în tinereţe, pilot de curse din studenţie, în anii 76-83, care, odată ce s-a reapucat de pasiunea de demult, a ţinut titlurile publicaţiilor de profil, înregistrând numeroase recorduri: “M-am reapucat de curse prin 2011, am participat la foarte multe competiţii, am stabilit recorduri de participare, au fost ani în care am participat la 40 de curse în cinci campionate, am fost făcut maestru al sportului, alerg şi în prezent. Sunt foarte multe campionate în momentul ăsta: de viteză pe circuit, de raliuri, de viteză în coastă, de drift, de slalom paralel pe macadam, de viteză în oraşe, pe circuite stradale, asta numai dacă vorbim de campionatele principale ale Federaţiei Române de Automobilism, care sunt premiate la sfârşitul anului, la care se dau titlurile de Campion Naţional. Astea ar fi câteva. Dar disciplinele Federaţiei Române de Automobilism sunt în jur de 15.”

L-am întrebat pe Mihai Alexandrescu cu ce maşini se participă la competiţii în România: “Se participă cu tot felul de maşini, de la monoposturi, de la barchetele astea care sunt numai de circuit, sau de viteză în coastă, sau cu maşini care au fost pregătite din maşinile de stradă, ori cu maşini special pregătite pentru terenuri accidentate, cum sunt cursele de off-road, care au maşini cu capacităţi de a trece peste tot felul de denivelări şi obstacole, cu maşini care sunt adaptate pentru a merge pe pământ, în cursele de slalom paralel, care se desfăşoară pe terenuri accidentate, sau în cursele de autocros. Deci există o foarte mare varietate de maşini. Există maşini istorice, de asemenea, care participă la aceste competiţii, este şi un Campionat al maşinilor istorice, atât de viteză în coastă, cât şi de viteză pe circuit, iar la acest campionat participă maşinile care au o vârstă mai mare de 30 de ani. Şi sunt împărţite şi ele pe tot felul de categorii: pe clase de cilindree, pe grupe de vârstă, există şi o categorie de Dacii, care au devenit şi ele istorice şi sunt de mare succes, pentru că participă într-un număr destul de mare.”

În octombrie, la Adâncata, a avut loc ultimul circuit de viteză la care participă peste 25 de Dacii istorice, ne-a mai spus interlocutorul nostru, înainte de competiţie, şi a adăugat: “Eu concurez cu o Dacie din 1974, cu un motor puternic, de 125 de cai, la acest concurs de viteză pe circuit al maşinilor istorice. Adâncata este deţinătoarea unui circuit de maşini, precum cele de Formula 1, în apropierea localităţii Urziceni, la 70 de kilometri de Bucureşti.”

L-am întrebat pe Mihai Alexandrescu dacă există public spectator pentru competiţiile româneşti, pentru că sigur există iubitori ai curselor de Formula 1, care urmăresc cu consecvenţă transmisiunile televizate ale competiţiilor internaţionale: “Sunt foarte mulţi care participă efectiv la cursele de viteză în coastă, care sunt şi o excursie în atmosfera montană, cum a fost ultima cursă de la Poiana Braşov, chiar dacă a plouat foarte mult, la coastă vin foarte mulţi spectatori, fiindcă se înşiră pe toată lungimea traseului, la viteză pe circuit, de asemenea, vin, dar nu în număr atât de mare ca la viteză în coastă, şi foarte mulţi urmăresc pe internet, pentru că se transmit clasamentele şi, de multe ori, şi transmisii TV pe internet. Unii urmăresc în acest fel.”

Ce ar fi de făcut dacă ne dorim să devenim piloţi de curse? Mihai Alexandrescu: “Dacă cineva ar dori să devină pilot ar trebui să parcurgă un stagiu de competiţii mai puţin periculoase. Există un Campionat de superslalom, care se organizează pe platforme comerciale, unde nu se ating viteze foarte mari, se ajunge la un 60-70-80 km pe oră şi proba constă într-un slalom, nişte întoarceri, nişte viraje la viteze mai mici, care ar fi un început de acomodare cu viteza şi cu manevrarea rapidă a maşinii. După care poate evolua către alte discipline mai spectaculoase şi unde vitezele încep să crească şi totodată şi pericolul. Pentru asta trebuie să obţii o licenţă de pilot, care presupune să fii în perfectă stare de sănătate, după care faci o şcoală de pilotaj, dacă te duci la disciplinele mai periculoase cum sunt raliurile şi viteza în coastă, o şcoală de pilotaj care durează câteva zile, obţii o licenţă şi poţi să participi şi la acest campionat. Vârsta nu e limitată: cel mai în vârstă pilot care participă anul acesta are 77 de ani, iar eu am 72.”

Federația Română de Automobilism Sportiv (FRAS) este unica organizație națională care administrează, coordonează, organizează și promovează practicarea automobilismului sportiv în România. FRAS gestionează peste 20 de discipline sportive, printre care raliuri, viteză în coastă, offroad, rally raid, rally cross, karting, slalom paralel, drift, drag racing, viteză pe circuit, time attack, autoslalom, îndemânare, women rally, super rally, digital motorsport și altele. Federația Română de Automobilism Sportiv s-a dezvoltat continuu în ultimii 20 de ani, ajungând de la câteva sute de sportivi la peste 4.000 de licențiați şi la peste 200 de cluburi membre, care își desfășoară activitatea pe întreg teritoriul țării. Orașele cu centre puternice de automobilism sportiv sunt București, Sibiu, Brașov, Cluj, Iași, Târgu Mureș, Timișoara, Câmpulung, Reșița şi Buzău.

 

RadioRomaniaInternational · România la ea acasă – 21.10.2025

 

 

Afiş turneu Musica Prohibita (sursă foto: facebook.com/DianaJipaViolinist)
România la ea acasă marți, 14 octombrie 2025

Din nou în jurul lumii

La începutul acestui an, au fost recunoscuți drept singurii muzicieni din lume care au cântat în mai puțin de 100 de zile pe toate cele 7...

Din nou în jurul lumii
Victoria Darolți (Sursa foto: Victoria Delia Darolti / Facebook)
România la ea acasă marți, 07 octombrie 2025

De la ţesătura românească la Haute Couture

Trăiește de 30 de ani în Franța și este un nume consacrat în domeniul broderiei artistice și al broderiei haute couture, dar îşi are...

De la ţesătura românească la Haute Couture
Foto: facebook.com/TabăradeZbor
România la ea acasă marți, 30 septembrie 2025

Tabăra de Zbor pentru Copii

Pe toată durata vacanţei de vară, aproximativ 200 de copii s-au bucurat de experienţa oferită de Tabăra de zbor! Pornind de la ideea că nu...

Tabăra de Zbor pentru Copii
Cea mai lungă masă din materiale reciclabile - ”Masa care Unește”
România la ea acasă marți, 23 septembrie 2025

Masa care unește

Au venit cu mic, cu mare, mulţi îmbrăcaţi în straie populare, ca să stea la o masă mare amplasată în Cetatea Alba Carolina din Alba Iulia....

Masa care unește
România la ea acasă marți, 16 septembrie 2025

Cum să fii actor, fără voce?

Cu un an în urmă au lansat un scurtmetraj de mare succes: „Dragoste fără cuvinte”. De luna aceasta lungmetrajul cu acelaşi titlu intră în...

Cum să fii actor, fără voce?
România la ea acasă marți, 09 septembrie 2025

Fotografia de arhivă recreează universuri la 150 ani de la naşterea Reginei Maria

Piatra Neamţ, Valea Jiului, Alba Iulia, Fălticeni, Bucureşti, Piteşti, Curtea de Argeş, Cluj sunt câteva dintre oraşele în care a poposit...

Fotografia de arhivă recreează universuri la 150 ani de la naşterea Reginei Maria
România la ea acasă marți, 24 iunie 2025

Festivalul Internațional de Film Ecoperformance reînvie Valea Jiului

Filmul, artele performative și ecologia s-au reunit într-un cadru internațional, creativ și profund actual în Valea Jiului, odată cu Ediția a...

Festivalul Internațional de Film Ecoperformance reînvie Valea Jiului
România la ea acasă marți, 17 iunie 2025

Casa copilăriei, muzeu sătesc

Avea numărul 729, la vremea când a fost ridicată, în 1835, şi avea atârnată la uşă, după obiceiul locului, o piatră de râu găurită,...

Casa copilăriei, muzeu sătesc

Parteneri

Muzeul Național al Țăranului Român Muzeul Național al Țăranului Român
Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS
Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online
Institului European din România Institului European din România
Institutul Francez din România – Bucureşti Institutul Francez din România – Bucureşti
Muzeul Național de Artă al României Muzeul Național de Artă al României
Le petit Journal Le petit Journal
Radio Prague International Radio Prague International
Muzeul Național de Istorie a României Muzeul Național de Istorie a României
ARCUB ARCUB
Radio Canada International Radio Canada International
Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti” Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti”
SWI swissinfo.ch SWI swissinfo.ch
UBB Radio ONLINE UBB Radio ONLINE
Strona główna - English Section - polskieradio.pl Strona główna - English Section - polskieradio.pl
creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti
italradio italradio
Institutul Confucius Institutul Confucius
BUCPRESS - știri din Cernăuți BUCPRESS - știri din Cernăuți

Afilieri RRI

Euranet Plus Euranet Plus
AIB | the trade association for international broadcasters AIB | the trade association for international broadcasters
Digital Radio Mondiale Digital Radio Mondiale
News and current affairs from Germany and around the world News and current affairs from Germany and around the world
Comunità radiotelevisiva italofona Comunità radiotelevisiva italofona

Furnizori de servicii de difuzare/redifuzare

RADIOCOM RADIOCOM
Zeno Media - The Everything Audio Company Zeno Media - The Everything Audio Company