“Cu alte cuvinte”, o asociație multipremiată
Anul acesta, Premiul pentru Educație la Gala Radio România Cultural i-a revenit Asociației „Cu Alte Cuvinte” pentru proiectul Bare Rroma, o serie de cărţi ilustrate despre eroi şi eroine de etnie romă din lumea actuală, dedicată copiilor din ciclul primar și preșcolar. Dora Cerin, coordonatoare de proiecte în cadrul Asociației "Cu alte Cuvinte", este invitată la Club Cultura.
Corina Sabău, 01.11.2025, 16:09
Proiectul „Bare Rroma“, inițiat de Asociația Cu Alte Cuvinte, a primit anul acesta premiul Galei Radio România Cultural la categoria Educație. Fondată în 2016 de Gabriela Nenciu și Cris Pîrvu, Asociația Cu Alte Cuvinte și-a propus să aducă diversitate pe piața cărții pentru copii și și-a asumat un rol important în promovarea acesteia prin crearea de spații unde copiii și adulții pot discuta deschis despre cultura și istoria romilor, despre dizabilitate, neurodiversitate, familii diverse, stereotipuri de gen și provocări socio-economice.
Un prim pas a fost publicarea primei cărți pentru adolescenți cu personaje rome, „Povestea kendamei pierdute”, care a și câștigat Premiul Uniunii Scriitorilor din România în 2018. Au urmat „Inelul cu cap de cal”, prima istorie ilustrată a romilor pentru copii, scrisă de două autoare de etnie romă, și Bare Rroma (care în limba romani înseamnă “oameni mari/importanți”), prima serie de cărți ilustrate care aduce în prim-plan viețile unor personalități rome. Am vorbit cu Dora Cerin, coordonatoare de proiecte, despre începuturile și istoricul asociației, care a reușit în numai opt ani să schimbe mentalități și să faciliteze crearea a numeroase cărți ilustrate.
“E un proces foarte frumos, în primul rând. Este vorba de 19 cărți ilustrate, dintre care 13 sunt cu personaje rome. Majoritatea sunt cărți ilustrate pentru copii, cele mai multe pentru copii peste 5 ani. Avem însă și o carte cu adolescenți și am ajuns cumva și în zona asta, de ciclu gimnazial, adresându-ne astfel și profesorilor care predau la clasele respective. Dar, cum spuneam, majoritatea cărților sunt gândite pentru grădiniță și ciclul primar. La început am avut acest demers, de concepere a cărților de către scriitori cu experiență, care intrau în contact cu o comunitate de copii și erau inspirați de poveștile și aspirațiile lor și creau practic o poveste inspirată din realitate.
Apoi, din 2022, am schimbat puțin abordarea, în sensul că ne-am dorit să creăm și o platformă pentru tinerii autori romi, prin care ei să devină scriitori. În felul acesta am încurajat și tineri scriitori romi la debut. Și acest proiect, Bare Rroma, multipremiat deja, pe asta a și mizat, ca majoritatea scriitorilor să fie debutanți. În ceea ce privește procesul de selecție al autorilor romi, avem un apel deschis. La ultimul open call, de exemplu, au aplicat mai mulți tineri romi și am selectat în final un număr de 8 viitori scriitori.”
Ajuns la a doua ediție, “Bare rroma” propune patru povești cu eroine și eroi romi, modele de viață pentru noi toți. Dacă prima ediție a făcut posibile patru povești despre două activiste, un actor și un muzician, această a doua ediție aduce povești despre o soprană, o actriță, un pictor și un sociolog. Sunt patru cărți care ne provoacă să vedem dincolo de stereotipurile legate de romi și să descoperim oameni-modele de perseverență, talent și generozitate. Eroii și eroinele au fost aleși chiar de cei opt tineri care au scris cărțile, sub îndrumarea scriitoarei Iulia Iordan și a jurnalistei Delia Marinescu.
Evident, proiectul s-a născut și din dorința de integrare a copiilor de etnie romă. Şapte din zece profesori afirmă că elevii lor romi nu-şi declară identitatea etnică, principalele motive fiind teama de discriminare şi ruşinea, arată rezultatele unei cercetări online realizată de asociaţia Cu Alte Cuvinte, cu sprijinul mai multor ONG-uri care activează în comunităţi dezavantajate. Dora Cerin, coordonatoare de proiecte în cadrul Asociației Cu Alte Cuvinte, despre proiectul Bare Rroma:
”Este cel mai îndrăgit proiect al nostru, diferit cumva de proiectele noastre anterioare, în care noi facilitam crearea de cărți de povești. Ideea proiectului le aparține cadrelor didactice, mai exact unei profesoare care a ridicat această problemă, că se confruntă cu lipsa materialor prin care să le prezinte copiilor modele ale comunității rome, materiale potrivite pentru vârsta lor. Așa s-a născut această idee, care a fost foarte bine primită de către profesori și publicul larg. Cu siguranță, a fost și faptul că prin acest demers am depășit granițele unui proiect editorial care propune o poveste și atât. Receptarea atât de bună s-a datorat și faptului că au fost implicați autori romi. De asemenea, a contact faptul că respectivele cărți au la bază interviuri cu personalitățile care se regăsesc în cărți.
S-au creat multe conexiuni și pot spune că aceste întâlniri ale autorilor romi cu eroii lor au fost foarte emoționante și țin să specific că selecția acestor personaje emblematice care apar în cărți nu a fost făcută niciodată de către asociație. A fost făcută de către tinerii înscriși în proiect, pe baza unor argumentări, dar selecția le aparține. Și activitățile cu copiii din clasă au fost mult mai interesante pentru că o parte din copii deja îi cunoșteau pe eroii din cărți și i-au luat drept modele.”
Dacă până acum cărțile editate de echipa Cu Alte cuvinte ajungeau mai ales în școli și biblioteci, asociația a reușit să aducă în librăriile din România prima carte ilustrată pentru copii mai mari de patru , scrisă de un autor rom, “Bariș. De vorbă cu ploaia”. Creată de Alexandru Zamfir, profesor și povestitor, și de Daniela Olaru, ilustratoare pasionată de arta pentru copii, cartea îmbină perfect povestea și ilustrația, și îi încurajează pe cei mici să-și pună întrebări legate de identitatea culturală.